Afbeelding
woensdag 30 december 2020

Coronajaar 2020 in woord en beeld

Hilde Postma

Het jaar 2020 was – met de coronacrisis – een heel ander jaar dan alle andere. Eind 2019 kondigden we nog aan dat het het jaar zou worden van de oplevering van de vernieuwde Amstelveenlijn. Dat werd het ook – en het jaar van de oplevering van de Cuyperstrap, het nieuwe opstelterrein van de IJtram, het gekoppeld rijden van die tram én het jaar waarin de Vervoerregio bekend maakte 235 miljoen euro te investeren om de Vervoerregio Amsterdam klaar te stomen voor de toekomst. Maar toch: Corona loopt als een rode draad door het jaar 2020. We kijken in dit jaaroverzicht graag samen met je terug op hoogte- en dieptepunten.

Januari: eerste elektrische bussen GVB in Amsterdam

In januari kwamen de eerste twee volledig elektrische bus voor GVB in Amsterdam aan: de eersten uit een serie  van 31. Ze zijn honderd procent elektrisch en vullen het aantal uitstootvrije bussen in de Vervoerregio aan tot ruim 140. De bussen (zullen) rijden op lijn 15, 22, 61 en 222. De bedoeling is dat in 2025 alle Amsterdamse stadsbussen uitstootvrij rijden. ´Hiermee willen we het belang van duurzaam openbaar vervoer in de regio onderstrepen´, aldus Gerard Hellburg, programmamanager van de Vervoerregio. ´Daarom hebben we als Vervoerregio een extra bijdrage voor deze eerste 31 bussen geleverd, net als de gemeente Amsterdam en GVB.´

Februari: overeenkomst Uithoornlijn

In februari ging de Vervoerregio Amsterdam de overeenkomst voor de aanleg van de Uithoornlijn aan met Dura Vermeer. Een maand later zetten vertegenwoordigers van Vervoerregio Amsterdam en Dura Vermeer hun handtekening onder het gunningscontract voor de bouw van de nieuwe tramverbinding tussen Amstelveen Zuid en het centrum van Uithoorn. De nieuwe tramlijn zal vanaf 2024 gaan rijden en drie haltes aandoen. Lijn 25 moet bijdragen aan een betere bereikbaarheid van de regio. Jan Smit, projectleider Uithoornlijn bij de Vervoerregio vertelt in dit artikel over de ins & outs van de aanbesteding – en over de rol van de Vervoerregio: ‘We pakken steeds vaker de rol van projecttrekker´.

Afbouw Cuyperstrap

In februari ging ook de afbouw van de Cuyperstrap de laatste fase in. We namen een kijkje samen met projectleider Dries van Heusden.

Maart: begin coronacrisis

Op 4 maart schreven we: ‘Maart 2020 kan wel doorgaan voor de maand van de fietsenstalling, want er komen maar liefst drie fietsenstallingen gereed binnen de Vervoerregio Amsterdam: één in Zaandam, en twee in Amsterdam.’

Little did we know then! Uiteindelijk zal maart de boeken ingaan als de maand waarin we werden getroffen door de coronacrisis. Anderhalve-meter werd de regel, dienstregelingen aangepast, later werd ook het mondkapje nog verplicht in het ov.

April : waardering voor zorgmedewerkers – maar ook voor bestuurders, conducteurs en chauffeurs

In april schreven we: ‘Duizenden chauffeurs in de Vervoerregio rijden dóór, ook tijdens de coronacrisis. Voor veel reizigers zijn het daarmee helden. ´Ik word nu meer gezien dan in de tijd dat alles nog normaal was. Meer gegroet, meer bedankt´, zegt buschauffeur Onno Veen, die op de buslijnen 341, 397 en 169 Haarlemmermeer doorkruist. ´Dat is het mooie van deze periode. Van collega’s hoor ik verhalen dat ze bloemen krijgen.´

 

Mei: Zorgmedewerkers: ‘Blij dat het ov nog rijdt’

In mei berichtten we over de zorgmedewerkers die blij waren met de conducteurs en bestuurders van tram, bus en metro die hen naar hun nog naar hun werk brachten. Onder anderen de Amsterdamse Kirsten sprak haar waardering uit: ‘Ja, ik ben blij dat het ov nog rijdt: we hebben het hard nodig nu! Bestuurders en conducteurs nemen ook een risico, daar ben ik me heel erg bewust van. Maar ze nemen hun verantwoordelijkheid en zorgen ervoor dat ik en mijn collega’s naar het ziekenhuis kunnen – en dat we ‘s avonds goed thuis komen na een dag hard werken. Die dankbaarheid: die hoor ik van vele collega’s terug die ook met het ov naar hun werk gaan.’

Juni: nieuw visitekaartje voor Diemen

‘De herinrichting van de Oost-West As in Diemen verloopt voortvarend‘, kon je in juni op wijnemenjemee.nl lezen. ‘Begin vorig jaar werd het deelgebied Plantage de Sniep (Provincialeweg – Spoorviaduct) al opgeleverd, nu is het deelgebied vanaf de rotonde tot de kruising van de Harteveldseweg en de Bickerstraat klaar. Daar is de onder meer de trambaan vrij liggend gemaakt en er is een nieuwe VRI op de kruising neergezet waarbij de bus en tram prioriteit krijgen. Boni Goedhart, projectbegeleider van de Vervoerregio vertelt over de ins & outs van het héle project: ‘Het werk gaat sneller dan we dachten’.

Juli: opening Cuyperstrap

Het was één van de best gelezen verhalen op wijnemenjemee.nl van dit jaar: de opening van de Cuyperstrap! Met de opening voor het publiek heeft de monumentale hal van Amsterdam Centraal Station een snelle, droge, binnendoor verbinding met het ondergelegen metrostation. De voorzitter van de Vervoerregio, Sharon Dijksma – ook wethouder van Verkeer en Vervoer van de gemeente Amsterdam – opende de (rol)trap voor het publiek. ‘De trap zorgt er voor dat reizigers sneller en comfortabel kunnen overstappen tussen metro, trein en bus. Daarnaast draagt de trap ook bij aan een betere spreiding van de reizigersstromen die samenkomen op dit ov-knooppunt.’ Voorzitter Dijksma wijst nog op een ander voordeel: ‘Binnenkort kun je via de trap ook binnendoor naar de nieuwe ondergrondse fietsenstalling aan de Prins Hendrikkade. Daardoor wordt reizen met de fiets van en naar het station nog aantrekkelijker.’

Augustus: Maatafspraken voor lestijden studenten met vervoerbedrijven: ‘Ook iets om na de crisis naar te kijken’

Eind augustus maken de Vervoerregio Amsterdam, onderwijsinstellingen, de vervoerbedrijven NS, GVB, Connexxion en EBS en de gemeente Amsterdam maatafspraken over het gebruik van het openbaar vervoer bij de herstart van het fysieke onderwijs. Hiermee willen ze voorkomen dat het ov tijdens de spits te vol stroomt. De afspraken houden in dat lessen meer ‘dakpansgewijs’ gespreid gaan worden en ze lopen tot het einde van het jaar. Duidelijk is dat de coronacrisis ook kansen biedt. Secretaris-directeur van de Vervoerregio Thea de Vries: ‘Dit is hét momentum om te bekijken hoe we ons vervoersysteem het beste en goedkoopste inzetten. Voor de vervoerbedrijven is de spits een enorme bottleneck. Dat iedereen om 8.15 uur in de metro of trein wil zitten om op tijd op zijn werk te zijn, zorgt voor een enorme piek.’

Thea de Vries: 'Het was een enorme puzzel om maatafspraken te maken. Maar het is goed gelukt! Op basis van deze ervaring kunnen we kijken of we dit in de toekomst voort gaan zetten.'

Foto: Karin Stroo

September: 235 miljoen extra….

In september maakte de Vervoerregio Amsterdam bekend 235 miljoen euro extra te investeren om Amsterdam en omliggende regio klaar te stomen voor de toekomst. Investeringen in verkeersveiligheids- en ov-projecten, zero emissiebussen en reizen buiten de spits, moet de mobiliteit in de regio na ‘corona’ opnieuw vormgeven, het openbaar vervoer weer aantrekkelijk maken en de economie stimuleren.

… en een feestelijke opening!

Maar het was ook de maand van de feestelijke opening van de IJtramstalling en de aftrap van het gekoppeld rijden op lijn 26!

Oktober: fietsnetwerk Zuidas sterk verbeterd

Projectleider Stephan Valenta vertelt enthousiast over het fietsnetwerk op de Zuidas dat de laatst jaren opgewaardeerd en sterk verbeterd is. ‘De Zuidas is hot! Samen met Amsterdam werken we er aan het Zuidasdok, maar ook aan fietsenstallingen en fietsroutes. En er ligt nu echt een mooie fietsstructuur met drie mooie fietsstallingen. Voor de rechtbank aan de Parnassusweg – die zelf ook is verbouwd – ligt nu ook mooi strak rood asfalt.’

November: Reizigers weer voorin welkom

In november zwaaiden de voordeuren van bussen en trams weer open. Voorin instappen, inchecken en een kaartje kopen, werd gelukkig weer mogelijk in trams en bussen binnen de Vervoerregio. De bestuurderscabines zijn nu voorzien van een ‘kuchscherm’. Hierdoor wordt de kans op mogelijke blootstelling aan virusdeeltjes verkleind. ‘Ja ik voel me wel veilig hiermee’, zegt buschauffeur Dennis Waaijer. ‘Het is fijn om weer sociaal contact te kunnen hebben met reizigers.

December: Amstelveenlijn feestelijk geopend!

De laatste maand van het jaar was natuurlijk de maand waarin – zoals voorspeld – de Amstelveenlijn van start ging! Dat werd gevierd met een feestelijke opening! Inmiddels rijden de gloednieuwe 15Gtrams op de vernieuwde Amstelveenlijn tussen Westwijk en Station Zuid alweer ruim twee weken op en neer.  Het is het eerste maar niet het laatste project dat onder de regie van de Vervoerregio wordt uitgevoerd: ´Het wordt smullen de komende jaren`, belooft bestuurder Gerard Slegers.

De opening is nog steeds terug te kijken. Klik daarvoor hier!

 

Heeft u vragen? Stel ze hier.

30 december 2020 | 23:57

Jan.Meeuwenberg

Hoe staat het met de plannen voor een station bij de Sixhaven, of is dat al van tafel?
Wat hebben we de laatste jaren toch kunnen smullen met die prachtige bouwwerken zoals vooral de N/Z lijn, ik volg via de webcam de bouw van de onderwater fietsenstalling bij het CS, wat ook een pracht project is. (meer van deze projecten graag, Amsterdam heeft water genoeg)
Wel jammer dat de bouw van de parkeergarage bij de Boerenwetering weinig aandacht voor was, wat toch ook een prachtige oplossing is al die auto’s onder water.
In Amsterdam en omstreken zijn ze goed bezig, nu ook nog de N/Z-lijn verlengen.
Het kost nogal wat maar meer dan het geld waard natuurlijk, gelukkig is daar geld voor.