Het jaar 2020 was – met de coronacrisis – een heel ander jaar dan alle andere. Eind 2019 kondigden we nog aan dat het het jaar zou worden van de oplevering van de vernieuwde Amstelveenlijn. Dat werd het ook – en het jaar van de oplevering van de Cuyperstrap, het nieuwe opstelterrein van de IJtram, het gekoppeld rijden van die tram én het jaar waarin de Vervoerregio bekend maakte 235 miljoen euro te investeren om de Vervoerregio Amsterdam klaar te stomen voor de toekomst. Maar toch: Corona loopt als een rode draad door het jaar 2020. We kijken in dit jaaroverzicht graag samen met je terug op hoogte- en dieptepunten.
Januari: eerste elektrische bussen GVB in Amsterdam
In januari kwamen de eerste twee volledig elektrische bus voor GVB in Amsterdam aan: de eersten uit een serie van 31. Ze zijn honderd procent elektrisch en vullen het aantal uitstootvrije bussen in de Vervoerregio aan tot ruim 140. De bussen (zullen) rijden op lijn 15, 22, 61 en 222. De bedoeling is dat in 2025 alle Amsterdamse stadsbussen uitstootvrij rijden. ´Hiermee willen we het belang van duurzaam openbaar vervoer in de regio onderstrepen´, aldus Gerard Hellburg, programmamanager van de Vervoerregio. ´Daarom hebben we als Vervoerregio een extra bijdrage voor deze eerste 31 bussen geleverd, net als de gemeente Amsterdam en GVB.´