Afbeelding
maandag 6 juli 2020

De Cuyperstrap is open!

Hilde Postma

De nieuwe Cuyperstrap is klaar en open voor publiek! Daarmee heeft de monumentale hal van Amsterdam Centraal Station nu een snelle, droge, binnendoor verbinding met het ondergelegen metrostation. De voorzitter van de Vervoerregio, Sharon Dijksma – ook wethouder van Verkeer en Vervoer van de gemeente Amsterdam – opende de (rol)trap voor het publiek. ‘De trap zorgt er voor dat reizigers sneller en comfortabel kunnen overstappen tussen metro, trein en bus. Daarnaast draagt de trap ook bij aan een betere spreiding van de reizigersstromen die samenkomen op dit ov-knooppunt.’

Met de Cuyperstrap kunnen reizigers dus binnendoor overstappen naar het ondergelegen metrostation. Wel zo prettig als het regent! Voorzitter Dijksma wijst nog op een ander voordeel: ‘Binnenkort kun je via de trap ook binnendoor naar de nieuwe ondergrondse fietsenstalling aan de Prins Hendrikkade. Daardoor wordt reizen met de fiets van en naar het station nog aantrekkelijker.’

Technisch vernuft

Er is anderhalf jaar gewerkt aan de trap, die is vernoemd naar de architect van het centraal station: Pierre Cuypers. Hij ligt direct onder de vloer van de monumentale stationshal. Bij de bouw van de trap kwam veel technisch vernuft kijken. De omgeving waarin werd gewerkt, zorgde voor grote uitdagingen. De trap moest gebouwd worden boven een metrotunnel en onder een historisch gebouw. Complicerende factor daarbij was dat de oorspronkelijke fundering weg is sinds de aanleg van de Noord/Zuidlijntunnel.

Flexibele randen

Aangezien de trap niet op de tunnel kon steunen, maar ook niet aan de stationshal vastgemaakt kon worden, is gekozen voor een constructie van een bak die in het water ‘drijft’ waar de trap vervolgens op is gebouwd. Aan de bovenkant is de trap met flexibele randen aan de vloeren vastgemaakt.

Entree

De Cuyperstrap maakt onderdeel uit van het project De Entree. Daarmee wordt het gehele gebied aan de centrumzijde van Station Amsterdam Centraal vernieuwd. Het stationsgebouw zelf blijft ook in ontwikkeling. Zo gaat ProRail binnenkort de monumentale centrale hal, waar de Cuyperstrap op uit komt, vernieuwen.

Samenwerking

De gemeente Amsterdam heeft de trap laten bouwen in opdracht van de Vervoerregio Amsterdam en in samenwerking met NS, GVB en ProRail.

Wat is er gebeurd

  • In het station konden – door de beperkte ruimte – geen grote machines worden gebruikt bij de bouw van de Cuyperstrap. De aannemer heeft met succes een vrij unieke bevriezingstechniek gebruikt om de bouwkuip te maken. In de grond zijn vrieslansen aangesloten op een vriesinstallatie. De ijswand die bij min 35 graden Celsius ontstond, hield grond en water tegen, zodat de betonnen constructie gemaakt kon worden.
  • Toen de bouwkuip af was, kon die worden uitgegraven, en werd de doorbraak naar de metrohal gemaakt.
  • Daarna is eerst een stevige betonnen constructie gemaakt waarin de trap (ook van beton) kon worden gebouwd.
  • De roltrap is in 2 delen aangevoerd en ter plekke in elkaar gezet.
  • De trap is afgewerkt met natuursteen en glazen wanden.
  • Om de overlast te beperken voor de reizigers was de werkplek in de Cuypershal ingepakt tegen stof en geluidshinder. Daaroverheen stond lange tijd een wit kunstwerk.

Voor meer informatie, zie https://www.amsterdam.nl/projecten/entree-vernieuwing/deelprojecten/cuyperstrap/

Heeft u vragen? Stel ze hier.

2 september 2020 | 21:12

anoniem

“een bak die in het water ‘drijft’” – ik denk in de zompige grond, want nu klinkt het alsof er een meertje onder de vloer van de stationshal zit!

13 juli 2020 | 20:42

Koos

Als dit een droge verbinding is, en de trappen buiten zijn niet droog, en alle voetgangers tussen trein en metro willen bij regen over deze ene trap, dan gaat dat niet passen naar mijn idee. Misschien toch maar de trappen buiten ook overkappen?

13 juli 2020 | 16:05

johan siemons

oh , oh , alain !

ik heb het helemaal niet goed gelezen . mijn gevoel voor humor heeft onder deze schok geleden ! dank voor de “ingreep”

13 juli 2020 | 15:32

Alain

Nee Johan, dat is niet wat Anne bedoelt. Wat zij (hij) bedoelt, is dat de zin zo geformuleerd is dat deze nu leest alsof de oude heer Cuypers zélf onder de vloer van de naar hem vernoemde hal ligt. Dat is zeker niet waar: Cuypers’ stoffelijk overschot is bijgezet in een door hemzelf ontworpen familiegraf in Roermond.

En ja, ik had wél zin om dat hier uit te leggen. ?

13 juli 2020 | 15:14

johan siemons

beste anne ,

het lijkt erop dat u de geschiedenis van de c-trap niet kent . scroll terug in het verleden en begrijp dan een en ander . ik heb hier geen zin dat aan u uit te leggen .

12 juli 2020 | 11:22

Anne

Ziet er mooi uit! Door de formulering lijkt het alleen of Cuypers wel op een heel bijzondere plek is terecht gekomen:
Er is anderhalf jaar gewerkt aan de trap, die is vernoemd naar de architect van het centraal station: Pierre Cuypers. Hij ligt direct onder de vloer van de monumentale stationshal.

9 juli 2020 | 18:48

SCNC

@reindert, nee, stel dat de dijken doorbreken waardoor het waterpeil zou stijgen, dan spreken we over een stijging van circa één meter extra water, wat door secundaire waterkeringen in de metrotunnels en stations tegen wordt gehouden, en voor een stijging van 0,1 bar druk onder de trapvloer leid. Deze extra druk zou binnen de veiligheidsberekeningen moeten zitten. Mocht het water verder stijgen om een of andere reden, dan loopt het metrosysteem vol en wordt de druk weer gelijk.

9 juli 2020 | 11:47

ReindeR Rustema

“een constructie van een bak die in het water ‘drijft’”

Maar als dat waterniveau om wat voor reden dan ook fluctueert? Bijvoorbeeld omdat iemand de technologie die het niveau controleert moedwillig saboteert… Dan breekt het en heb je een lek voor de hele metro?

8 juli 2020 | 14:57

Tijmen Stam

Net als Bart mistte ik ook de beloofde “Het spoor groet de metro”-plaquette!

7 juli 2020 | 18:20

Noorderlingen

Leuk en lekker snel, maare; komt er ook een DRIS voor alle metrolijnen? Lijkt me ook handig voor de mensen van de trein naar de metro!

7 juli 2020 | 17:23

Frederik

Is er al iets concreets bekend wanneer de restauratie van de Cuypershal gaat beginnen?

7 juli 2020 | 10:58

Kees

@Hilda, die plaquette heeft een nieuwe plek gekregen in de passage van Noord/Zuidlijn naar Oostlijn.

7 juli 2020 | 10:26

BAKEMONO

Ik mis toch écht die metrokubus ongelovelijk erg. Die moet en zal er op termijn toch echt moeten komen. Dat is niet alleen handig voor de gemiddelde Amsterdammer, maar helpt vast iedereen nieuw op het station. ook zal de (nieuwe) reiziger dit herkennen elders in de stad.

7 juli 2020 | 01:39

Hilda Fernhout

Er wss ook ooit een plaque in de hal van de metro CS, bij de lift,
‘Betonprijs’ …waar is die gebleven ?

6 juli 2020 | 21:47

Bart

Is / komt ook de steen met de tekst ” trein ontmoet metro ” uit de oude metrohal genaamd hamer op nog terug?
Deze tijdens de sloop van de oude toegang uit de muur gehaald met de opmerking dat als er een toega g zou komen hij terug zou komen.

6 juli 2020 | 18:02

Gerard

Voor johan siemons en anderen. Tijdens het ontwerp/uitvoeringsproces van het kunstwerk kwam de beslissing en kon het geheel direct aangepast worden. Dat bleek bij de onthulling van het kunstwerk ook helemaal geen probleem. Een oude volger die toch nog wat kan herinneren.

6 juli 2020 | 17:42

johan siemons

het schema/beeld van de ontwerpster van de muut beneden is nu onderbroken geraakt . was daar vóóraf rekening mee gehouden . mijn oude geheugen werkt niet optimaal ( meer ) . wie weet hoe het echt zit ?

6 juli 2020 | 17:19

anoniem

Prachtig dat het af is.

Wel jammer dat er niet ff een mooie metrokubus is geplaatst die van alle kanten goed zichtbaar is in plaats van alleen zo’n knullig plat ProRail-bordje. In Rotterdam Centraal is er ook gewoon de gele ‘M’ van de Rotterdamse metro in het stationsgebouw geplaatst wat gelijk voor herkenning zorgt.

Ik kan alleen maar gissen hoeveel geld aan die R-net-vormgeving is besteed. Maar die zooi uniform doorvoeren zodat het ongeacht het station in Amsterdam consistent is wil maar niet lukken.

Fix dat en het is perfect.

6 juli 2020 | 15:47

Aron

Ziet er mooi uit hoor. Ben benieuwd hoe ze die bewegwijzering willen fixen in die hal want er komen steeds meer dingen bij (deze trap maar ook de gang naar de fietsenstalling) waardoor het wel heel ingewikkeld wordt.