Maart 2020 kan wel doorgaan voor de maand van de fietsenstalling, want er komen maar liefst drie fietsenstallingen gereed binnen de Vervoerregio Amsterdam: één in Zaandam, en twee in Amsterdam. Op 4 maart wordt de aftrap gegeven met de publieksopening van de opgeknapte stalling bij het RAI-station.
Drie nieuwe fietsenstallingen gereed in maart
Lichte serre
De fietsenstalling bij RAI is verbouwd, gerenoveerd én uitgebreid. Het aantal plekken is verhoogd van ruim 500 tot 1850. Maarten Bakker, projectleider bij de Vervoerregio vertelt: ‘De stalling was hiervoor een beetje een donkere bunker. Niet echt een prettige plek om de fiets te stallen. Maar met de renovatie wordt hij lichter, opener en gebruiksvriendelijker uitgevoerd. Hij krijgt een nieuwe serre, waardoor veel licht naar binnen valt. De vloeren zijn ook wat verlaagd, waardoor de ruimte iets hoger wordt. Er komt ook een goeie ‘luie trap’, die je makkelijk oploopt met je fiets aan de hand, en hij krijgt betere rekken. Een andere flinke verbetering is een directe deur naar de metrohal en de stationshal. Het wordt gewoon een prettige stalling!’
Kwaliteitsverbetering
Op 30 maart gaat ook de fietsenstalling aan het Zuidplein open. ‘Die is al jaren geleden aangelegd, maar was flink verouderd’, vertelt Bakker. ‘Hij was veel te vol om hem veilig te houden. Daarom wordt hij verbouwd en opgeknapt. De Zuidpleinstalling krijgt dezelfde uitstraling als de Strawinsky- en de Mahlerpleinstalling.’ Ook komen er veel meer ov-fietsen. ‘Al met al een een flinke kwaliteitsverbetering.’ De beschikbare plekken gaan van 2500 naar 1400. ‘Dat is omdat het WTC in een deel van de ruimte een eigen stalling bouwt. Dit deel is iets later gereed.‘
Fietsflat voor Zaandam
Half april wordt ook aan de Westzijde van het station in Zaandam een nieuwe stalling geopend. ‘Die is vergelijkbaar met de fietsflat die we in Amsterdam hebben neergezet op het Stationsplein, maar dan in oude Zaanse stijl. De Houtschuur is ontworpen door hetzelfde bureau dat het Zaans Fietsenpakhuis in de Vinkenstraat voor zijn rekening genomen heeft. Je kunt er zowel vanaf straatniveau naar binnen als vanaf het niveau van de spoorwegoverbouwing. Er komen hier 1350 plekken. De stalling is gratis voor de gebruikers maar onbewaakt. Er wel toezicht via camera’s. Aan de Oostzijde willen we ook nog een tweede stalling bouwen. Want we kunnen daar in totaal nog wel 2500 tot 3000 plekken gebruiken. Dat zal wel een bewaakte stalling zijn, die de eerste 24 uur gratis is.’