Afbeelding
dinsdag 17 december 2019

Wat kunt u in 2020 verwachten?

Iris van Gelder

Eind 2019 komt in zicht en daarmee zijn we nog een jaar verwijderd van de oplevering van de vernieuwde Amstelveenlijn. Kunt u het zich voorstellen? Geen bus 55 meer maar een spiksplinternieuwe tramlijn 25! Voor aftellen is het nog wat vroeg want er wordt nog volop gewerkt, ook in 2020. Dit betekent helaas ook dat u nog flink wat hinder kunt verwachten. We nemen u graag alvast mee naar 2020.

Kronenburg en Zonnestein open in voorjaar 2020

Waar VITAL nu nog aan het afbouwen is, starten ze eind januari bij Kronenburg met de ombouw van de verkeerssituatie: het aansluiten van de nieuwe wegen op de bestaande wegen. In maart 2020 gaat kruispunt Kronenburg dan helemaal open voor al het verkeer en kunnen OV-reizigers gebruikmaken van de nieuwe halte Kronenburg. Zodra Kronenburg open gaat worden de fiets- en voetgangersoversteek bij Biesbosch en de tijdelijke halte Biesbosch opgeheven. Kruispunt/halte Zonnestein gaat vervolgens in mei 2020 open in plaats van in maart.

Om de gevolgen voor het verkeer beheersbaar te houden is het niet mogelijk om de verkeerssituaties bij Kronenburg en Zonnestein tegelijkertijd om te bouwen. Het ombouwen gaat gepaard met veel wisselende verkeerssituaties en helaas veel hinder voor het verkeer. We communiceren hier nog aanvullend over. Alvast voor in uw agenda: op donderdag 23 januari is er een inloopavond in Amstelveen InZicht.

Op donderdag 23 januari van 18.30 tot 21.00 uur is er een inloopavond in bezoekerscentrum Amstelveen InZicht over de werkzaamheden en hinder bij Kronenburg en Zonnestein in het eerste en tweede kwartaal van 2020.

Foto: Gé Dubbelman

Werkzaamheden zuidelijke haltes t/m april 2020

De ruwbouw van de haltes Meent, Brink, Poortwachter, Sacharovlaan en Westwijk is gereed. Zo zijn de nieuwe perrons zichtbaar en staan er op diverse haltes ook al nieuwe abri’s. De afbouw van de haltes, zoals het plaatsen van kaartverkoopautomaten, camera’s, SOS-zuilen en dergelijke, hebben we echter verschoven naar voorjaar 2020 vanwege het risico op vandalisme. De planning is nu dat deze haltes in april 2020 gereed zijn. Dit is ruim op tijd voor de start van de test- en oefenperiode later in 2020. Ook halte Ouderkerkerlaan is naar verwachting in april 2020 gereed. De planning van deze halte is naar achteren verschoven vanwege de start van het project Aanpassing Knooppunt Ouderkerkerlaan (in verband met verbreding A9).

Zomer 2020 is het opstelterrein klaar

De werkzaamheden die op de locatie van het opstelterrein nog op stapel staan zijn onder andere de definitieve inrichting van het terrein met 26 opstelplekken voor de trams en een dienstgebouw voor het GVB-personeel, het doortrekken van het spoor vanaf halte Westwijk en het aanleggen van een overweg op de J.C. van Hattumweg. Naar verwachting is het opstelterrein in de zomer van 2020 gereed.

Kruispunt Sportlaan halverwege 2020 open

Bij de Sportlaan is de verdiepte bak inmiddels goed zichtbaar en zijn de eerste werkzaamheden voor de betonfundering gestart. Het duurde helaas langer voordat VITAL met het afgraven van de bak kon beginnen. Dit kwam omdat het erg lastig was om voldoende retourbemalingsbronnen ingericht te krijgen. En zelfs nu er voldoende retourbemalingsbronnen waren voor de graafwerkzaamheden bleek het in de praktijk niet genoeg om de waterkelder, die nog bijna 5 meter dieper ligt, droog te krijgen. De waterkelder wordt nu met behulp van damwanden en onderwaterbeton aangelegd. Ook moeten er nog extra funderingsankers in de bak worden aangebracht. Al met al zorgt dit ervoor dat het ongelijkvloerse kruispunt van de Sportlaan in juli 2020 open gaat voor het verkeer.

Twee weekenden dat trams 5 en 6 niet rijden

Oorspronkelijk stond er in 2020 één weekend in de planning waarop trams 5 en 6 niet zouden rijden en dat is het weekend van 25 en 26 juli. In dit weekend staan de laatste sloopwerkzaamheden gepland bij de haltes De Boelelaan/VU en de A.J. Ernststraat. De nieuwe halte A.J. Ernststraat gaat in de maand juli dan ook open. Vanwege de nieuw aangelegde dubbele boog bij Stadshart is er nog één extra tramvrij-weekend nodig en dat is het weekend van 14 en 15 maart. In dit weekend wordt onder meer de bovenleiding aangepast op de nieuwe situatie en ook elders langs de lijn gewerkt. Tijdens deze twee weekenden rijdt bus 45 weer ter vervanging van trams 5 en 6.

Overige werkzaamheden

Naast alle bovengenoemde werkzaamheden vinden er in 2020 nog tal van andere werkzaamheden langs de lijn plaats, onder meer:

-Verwijderen van de retourbemalingsinstallaties bij Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan.
-Afwerking van de tunneltjes van Onderuit, Amstelveen Centrum, Marne en Meent.
-Bij de overwegen Touwslagerij en Bovenkerkerweg komen nieuwe slagbomen.
-De fietspaden langs de Beneluxbaan moeten in ere worden hersteld.
-De tijdelijke Beneluxbaan ter hoogte van Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan wordt verwijderd.
-De diverse werk- en opslagterreinen worden opgeruimd en het maaiveld wordt waar nodig in oude staat hersteld.
-De gemeente Amstelveen gaat aan de slag met het groenplan voor die locaties waar groen verwijderd is om de vernieuwing van de Amstelveenlijn te kunnen realiseren. Het groen wordt aangelegd naar Amstelveense maatstaven.

Testen en oefenen als laatste stap voor de start

Voordat de trams van lijn 25 eind 2020 met reizigers kunnen rijden, is er eerst een test- en oefenperiode. Al het nieuwe wordt getest en het personeel van GVB gaat aan de slag met opleiden, trainen en oefenen. Zo worden de trambestuurders vertrouwd gemaakt met de nieuwe lijn 25. Deze test- en oefenfase duurt circa vier maanden en staat gepland in het 3e en 4e kwartaal 2020. Er rijden dan veel lege trams rond. Buslijn 55 en 551 en tram 6 blijven rijden totdat lijn 25 van start gaat.

VITAL is al bezig met het aanbrengen van de extra funderingsankers in de bak van de Sportlaan.

Foto: Gé Dubbelman