zaterdag 28 maart 2020

Gedragsprotocol: ‘Ook in ov belangrijk om 1,5 meter afstand te bewaren’

Hilde Postma

Er komt een protocol met gedragsregels voor reizigers in het openbaar vervoer. De regels moeten duidelijk maken wat ongewenst gedrag is ‘in dit coronatijdperk’ en moeten zaken als opzettelijk hoesten en spugen richting ov-medewerkers verder beteugelen. ´Asociaal en onverantwoord’ noemt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat dit.

De minister zegt zich ‘ongelooflijk boos’ te maken over mensen die ‘denken dat het lollig is om mensen in hun gezicht te hoesten. Schandalig dat passagiers zich zo misdragen´, aldus Van Nieuwenhuizen. ´Ze verpesten het voor andere passagiers. We moeten mensen aanspreken op dat gedrag en ertegen optreden. Daarom komen we met een protocol om te laten zien hoe je je moet gedragen. Zodat mensen ook in bus of tram weten dat het belangrijk is om 1,5 meter afstand te bewaren, bijvoorbeeld.´

De servicebalies van GVB in de tram zijn tijdelijk uitgerust met plastic folie. Hierdoor zitten conducteurs vanaf nu afgeschermd.

´Zorg voor genoeg afstand´

Ook GVB neemt opnieuw aanvullende maatregelen. ‘De overheid schrijft voor dat iedereen 1,5 meter afstand moet houden, ook in het ov en op onze perrons en stations. Op dit moment onderzoeken ov-bedrijven samen met de overheid hoe deze maatregel toegepast kan worden voor het ov. Wij vragen reizigers ook zelf na te denken: zorg voor genoeg afstand in onze voertuigen en veerponten. Ga niet naast of achter elkaar zitten, maar zo verspreid mogelijk. Is het druk, overweeg dan om een ritje later te nemen. We zijn met zijn allen verantwoordelijk om hier goed mee om te gaan. Het advies is om het ov alleen te gebruiken als dat echt noodzakelijk is.’

Grotere ponten met meer ruimte op Oostveer en Houthaven/Distelweg

Op het Oostveer en op de gecombineerde veerverbinding Houthaven/Distelweg zet GVB nu grotere IJveren in. Hierdoor hebben reizigers meer ruimte om de 1,5 meter afstand onderling te houden. Aan boord van de veren zijn reizigers zelf verantwoordelijk om de gepaste afstand tot elkaar te houden. Er zijn geen speciale markeringen aangebracht.

Servicebalies afgeschermd met plastic folie

In de tram zijn de servicebalies van GVB nu uitgerust met plastic folie waardoor conducteurs vanaf afgeschermd zitten. Het voordeel van deze maatregel is dat er ook weer beperkt kaartverkoop mogelijk is, behalve op de tramlijnen 5, 6, 19 en 24, omdat daar geen conducteur aanwezig is. ‘In de huidige situatie waarbij het aantal reizigers sterk is teruggelopen, hebben we ervoor gekozen alleen op de drukste lijnen en tijdstippen een tram met conducteur te laten rijden’, laat GVB op zijn website weten. In tramlijn 26 is het vanwege de beperkte capaciteit tijdelijk niet meer toegestaan om fietsen mee te nemen.

 

Fietsen kunnen tijdelijk niet mee in lijn 26.

Deuren tram automatisch geopend

Alle deuren, behalve de bestuurdersdeur, worden automatisch geopend zodat reizigers daar kunnen in- en uitstappen. Op de voorste deur, bij de bestuurder, hangt een poster waarop dit is aangegeven. De bestuurderscabine is nog steeds afgezet met linten. GVB adviseert reizigers voor vertrek het saldo op hun ov-chipkaart te checken of vooraf een vervoerbewijs te kopen bij de automaten of online in de webshop.

GVB vraagt geduld

Ook de deuren van de metro worden automatisch geopend. Dit duurt iets langer dan normaal, omdat de bestuurder eerst de metro stil moet zetten op het perron en pas dan de deuren kan open. GVB: ‘We vragen reizigers geduld te hebben.  Helaas kunnen we op vier stations niet automatisch de deuren openen omdat we dan het klimaat in de metro niet op peil kunnen houden. Deze stations zijn: Gaasperplas, Gein, Isolatorweg en Noord.’

Lijn 51 vervalt

Vanaf aanstaande maandag 30 maart vervalt lijn 51.  Ook bij metro is het aantal reizigers teruggelopen en is er uitval van personeel. Tussen Isolatorweg en Overamstel kunnen reizigers gebruik maken van lijn 50. Tussen Spaklerweg en Centraal Station van lijn 53 en 54. Alleen voor de doorgaande verbinding tussen Overamstel en Spaklerweg moeten reizigers een klein stukje omreizen: met lijn 50 naar Van der Madeweg en daar overstappen op lijn 53 of 54. Of andersom natuurlijk, afhankelijk van de reisrichting.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat noemt het opzettelijk in het gezicht hoesten en spugen van ov-medewerkers 'asociaal en onverantwoord' en komt met een gedragsprotocol.

Aangepaste openingstijden Service & Tickets en Klantenservice

De Service & Tickets-vestigingen van GVB op Centraal Station en Station BijlmerArenA zijn vanaf maandag 30 maart van 10 tot 18 uur geopend. De locaties in Noord en Zuid zijn gesloten. Ook Klantenservice van GVB heeft aangepaste openingstijden: van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17 uur, zowel telefonisch als online via webcare. De wachttijden aan de telefoon zijn mogelijk langer zijn dan je van GVB gewend bent. Daarvoor vraagt het Amsterdamse vervoerbedrijf begrip.

Tijdelijke werkzaamheden bij Centraal Station

Vanaf volgende week gaat Fase 2 van het project ‘De Entree’ van start. Op en rond het Stationsplein zullen intensieve werkzaamheden plaatsvinden. Het tramplatform aan de Westzijde wordt opgeknapt. Zo worden sporen vervangen en wordt het plein opnieuw ingericht. Lees hier welke invloed dit heeft op lijn 2, 12, 13 en 17. De werkzaamheden duren tot dinsdag 11 augustus.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

1 april 2020 | 12:36

anoniem

bij ons (in Israel) is de eerste rij stoelen achter de chaufeur afgezet met linten om een hoestvrije zone rondom hem te creeren. Buiten Tel Aviv is het echter nog wel mogelijk om kaartjes bij hem te kopen.