maandag 17 februari 2020

Cuyperstrap gaat met de afbouw de laatste fase in

Hilde Postma

Dit voorjaar zal hij eindelijk te zien zijn in de historische stationshal van Amsterdam CS: de Cuyperstrap. ‘Half maart wordt de box waarin gewerkt werd aan de Cuyperstrap geleidelijk ontmanteld: dat zal een leuk proces zijn. Als het langzaam uitpakken van een cadeautje’, zegt projectleider Dries van Heusden. De trap is een mooi cadeau voor de Amsterdammers en andere reizigers en een van de eerste tastbare resultaten van project De Entree. ‘Zover is het nog niet’, zegt Van Heusden, ‘maar we gaan de laatste fase in’.

Natuursteen

Want de ruwbouw van de Cuyperstrap is inmiddels klaar. Vorige week is de fase van de afbouw begonnen, vertelt projectleider Dries van Heusden, in zijn kantoor op de Prins Hendrikkade waar hij met collega´s aan het project ‘De Entree’ werkt. ‘In januari zijn we gestart, met het leggen van het hoofdkabelnet voor de kabels en de leidingen, voor het installatiewerk. En binnenkort starten we met de daadwerkelijke afbouw: het leggen van natuursteen op de trap en vloer, het plaatsen van de glaswanden en het hangen van de plafonds.’

 

Dries van Heusden: 'De trap staat boven op de Noord/Zuidlijn'.

Bouwen zonder dat reizigers het merken

Kijk, zegt Van Heusden, als hij even later naar binnen stapt in de box in het Centraal Station die de bouwplaats afscheidt van de publieksruimte. ‘Hier staan we dus in de bewuste geluids- en brandwerende doos. Hierdoor hebben we kunnen bouwen, zonder dat de reizigers er iets van merkten. Bouwers en passanten zijn volledig van elkaar gescheiden: het is hier net of het station weg is. Alles is hierlangs in en uit gehesen voor de bouw.’

 

Sneller en comfortabeler

Bovenaan de trap schetst hij het beeld van hoe de trap er straks uitziet, als hij is afgewerkt: ‘Hier rechts heb je de vaste trap. Links komt een roltrap, waarmee de reizigers vanuit de metrohal omhoog kunnen. In de toekomst zouden we de trap er nog uit kunnen slopen en er twee roltrappen voor in de plaats hangen. Maar vooralsnog komt uit onze rekenmodellen dat op deze manier veel mensen tegelijkertijd naar boven en beneden kunnen.’ Via de trap zullen haastige overstappers binnenkort sneller van de trein bij de metro zijn – en vice-versa. Daarbij blijven ze ook nog eens droog. ‘Sneller en comfortabeler dus’, zegt Van Heusden. Bijkomend voordeel is dat met de komst van de trap mensen via meer plekken naar de metro kunnen. ‘Daarmee verdelen we de drukte in en rond CS beter.’

 

 

'Rechts komt de vaste trap. Links de roltrap'.

Handshake

Maar eerst moet de trap nog worden afgewerkt. ‘We bekleden hem met beige natuursteen’, zegt de projectleider. ‘Ook de wanden tot beneden aan de trap worden van natuursteen.’ Dat natuursteen is terug te vinden in veel andere delen van het station, onder meer in de Cuyperspassage (de westelijke passage) van Amsterdam Centraal en in de trappen die vanuit zijtunnels omhoog gaan naar het eerste perron. ´Vanuit de stationshal ga je met de trap zes meter de diepte in, en loop je zo de metrohal in. In de aansluitende gang gaan de stijl en sfeer langzaam over in die van de metrohal, met dezelfde glaswanden, dezelfde vloertegels, dezelfde metalen plafondplaten.´ Een ‘handshake’, noemt Van Heusden het: ‘Een ontmoeting van twee vormgevingstalen. Iets soortgelijks zie je een niveau lager ook, waar een tussenvloer van de Noord/Zuidlijn over gaat in het perron van de Oostlijn. De tegeltjes van de Oostlijn lopen daar door, net als de vloer, terwijl het plafond in de stijl van de Noord/Zuidlijn is. Zo is dat in elkaar geweven. Een zelfde handshake krijgen we bij de Cuyperstrap ook.’

 

Van Heusden neemt samen met een collega een kijkje bij de bouwers.

Kwetsbaar kunstwerk

Als alles volgens planning gaat, zal de roltrap er eind februari of in de eerste week van maart worden ingehangen. ‘Die komt in twee delen, en wordt dan gekoppeld’. Half maart zal ook de doos worden afgebroken. ‘Eerst moet het kunstwerk eraf. Dat is echt een geslaagd project geweest: de NS heeft dat door een kunstenaar laten maken omdat ze de doos lelijk vonden. Het is heel mooi gebleven: het is niet beklad of beschadigd. Zo zie je maar: als je het maar kwetsbaar genoeg maakt, dwingt dat respect af.´

 

'Je hangt hier onder de vloer van het Centraal Station, die er ooit voor de Noord/Zuidlijn al uit is gehaald'.

Klus

Daarna zal de doos zelf worden verwijderd. ‘Dat is wel een klus, daar zijn we wel een maand mee bezig. Begin april moet hij helemaal weg zijn. Dat is wel spannend voor het publiek, die hebben anderhalf jaar niets gezien van die bouw. Maar als de doos weg is, dan zien ze opeens de trap. Een leuk proces.’

Van Heusden spreekt graag van ‘het trappetje’. Een understatement, weet hij, want: ‘Je ziet dat het bij elkaar toch een heel gebouw is, dat we hebben neergezet’. Hij omschrijft nog even hoe bijzonder de constructie is: ‘Je hangt hier onder de vloer van het Centraal Station, die er ooit voor de Noord/Zuidlijn al is uitgehaald. De oorspronkelijk fundering is er niet meer. Wat we daarvoor in de plaats hebben gemaakt, noemen we de tafelconstructie: hele grote betonnen balken waar nu de hele Cuypershal op staat. De Noord/Zuidlijntunnel is daaronder gelegd: Die is ingevaren via het IJ en hier afgezonken. Daarop hebben wij de Cuyperstrap gebouwd. We hebben daarvoor een gat gemaakt in de wand naar de Noord/Zuidlijn, die twee meter dik is. Dat gat is 9 bij 3 meter. Daaromheen is een muur van een meter dik aangelegd. We hebben er een bak in gemaakt: die helemaal in het water ligt. Maar je weet: als je een teiltje in het water probeert te duwen, dat dat niet lukt. Dus we hebben hem heel zwaar gemaakt, maar niet zo zwaar dat ie de bodem raakt. Eigenlijk drijft hij een beetje. Daarop is de Cuyperstrap gebouwd: die staat dus uiteindelijk op de Noord/Zuidlijntunnel, boven het perron gedeelte. Er hangen hier dus allemaal gestapelde constructies boven elkaar.’

 

 

Van Heusden: 'We moeten straks kunnen aantonen dat de trap 100 procent veilig is'.

Veilig

Ook als de Cuyperstrap helemaal af is, duurt het nog even voor hij echt gebruikt kan worden. ‘We moeten daarvoor nog een aantal stappen nemen. Het gaat daarbij vooral om veiligheid: wij moeten kunnen aantonen dat de trap veilig is voor de reiziger. Dat soort zaken kun je niet overhaast doen. Dat vergt tijd, en daarbij zijn wij weer afhankelijk van andere partijen.’

De Cuyperstrap is onderdeel van project De Entree, de herinrichting van de stadkant van het centraal station.

https://www.amsterdam.nl/projecten/entree-vernieuwing/deelprojecten/cuyperstrap/

Heeft u vragen? Stel ze hier.

11 maart 2020 | 09:29

johan siemons

aan trolly ;

ai , wat jammer dan . ik dacht zo dat er wat meer persoonlijkheid in zou komen als wij weer gewoon één op één elkaar konden “schrijven” 🙂

11 maart 2020 | 07:21

trolly

@johan siemons: Dank voor het in mijn persoontje gestelde vertrouwen, maar ik heb geen andere gaven dan ieder ander hier. Ook ik moet sinds de laatste wijziging van deze site handmatig namen invoeren. Wat wel hetzelfde is gebleven, is dat ik je e-mailadres niet kan zien, en dus geen persoonlijke berichten per mail kan sturen.

9 maart 2020 | 21:25

Jan.Meeuwenberg

Ja de website is er niet duidelijker op geworden jammer!, niet alle veranderingen zijn altijd een vooruitgang is weer gebleken.Waarom moet het wiel altijd uitgevonden worden als het al bestaat? We hebben al een keer in de tijd van de bouw van de N/Z-lijn een aanpassing gehad, dat was toen ook even wennen.

7 maart 2020 | 09:40

johan siemons

aan trolly ,

ja , ik zie wat je beoogd . nog wat : omdat de website qua aansturing is veranderd , kan ik niet ( meer ) direct antwoorden en plaats ik je naam – trolly – erboven . is er van jou uit een instructie aan mij te geven hoe je dat doet ? dank bij voorbaat . ik vind het jammer dat het zó moet ! je kunt mij natuurlijk ook buiten deze site om direct mailen .

6 maart 2020 | 21:22

trolly

@johan siemons: Dat lijkt eigenlijk wel mee te vallen. Op de eerste foto in de tekst van het artikel is een in/uitgang te zien, die als ik het goed zie door de middelste van de poorten van de Cuypershal naar het Stationsplein leidt. De roltrap past daar hoogstwaarschijnlijk probleemloos doorheen, en kan dan door middel van de loopkraan die op dezelfde foto zichtbaar is op zijn plek worden gehesen.

6 maart 2020 | 11:01

johan siemons

die roltrap erin hijsen zal nog een heel gedoe zijn !

22 februari 2020 | 20:14

n-evo

@Wieger Mee eens. Overigens ontbreken de kubussen op meer plekken: Station Lelylaan bijvoorbeeld. Op Rotterdam Centraal is ook gewoon de herkenbare gele “M” van de Rotterdamse metro in het station aanwezig dus waarom het daar wel kan en hier weer niet? Geen idee.

22 februari 2020 | 16:52

Jan

Ik mis de foto’s. Het zijn alleen maar grijze vlakken. Moet ik iets aan mijn instellingen veranderen?

22 februari 2020 | 09:53

Jan.Meeuwenberg

Natuurlijk komt er wel een goede wegbewijzering, laten we ons niet druk maken over dit soort dingen dat komt heus wel goed uiteindeljk,. Vooral voor de toeristen lijkt me het vanzelfsprekend dat er een goede wegbewijzering is. laten we het eindresultaat maar afwachten dan kunnen er nog altijd aanpassingen gedaan worden als het nodig is, dat is bij de N/Z-lijn ook gebeurt die wegbewijzerings aanpassing.
De ontwerpers (bedenkers) zullen toch niet van gisteren zijn?
Wat ik mis bij deze site is een mogelijkheid om ergens een nieuwe vraag of opmerking op te kunnen starten, nu kunnen we alleen zoals nu een vraag of opmerking aan een ander verhaal koppelen, als ik het goed heb. Wat ik mij bijvoorbeeld afvraag is wat er gaat gebeuren bij het Stationseiland na het afgraven, wat volgens mij nu bijna klaar is dat afgraven, ze zijn daar al lang mee bezig.(echt wel interessant om het afgraven via de webcamera te volgen, wat ik dagelijks doe) dus dit is bijvoorbeeld een vraag die ergens anders geopend zou moeten zijn.(een nieuw onderwerp)

21 februari 2020 | 10:06

Wieger

Komt er naast de Cuyperstrap ook een duidelijk zichtbare “M” kubus, zoals bij andere ingangen van metrostations?

Ik hoop het, want die draagt bij aan de herkenbaarheid van deze ingang. Kunnen mensen op afstand al zien waar deze trap naar toe gaat (vooral handig voor wie niet helemaal bekend is op deze plek).
Op de artist impressions zie ik die “M” kubus niet afgebeeld…

Het valt mij trouwens op dat er bij de twee metro ingangen in de IJ-hal ook geen “M” kubussen staan. Hier alleen een miezerig bordje dat dan moet “verwijzen” naar de metro. Erg onlogisch! Eindelijk hebben we in Amsterdam bij alle metrostations een eenduidig logo in de vorm van de nieuwe “M” kubus, blijkt dat deze toch weer niet eenduidig wordt toegepast!
Is het argument misschien dat op deze locatie de huisstijl van de NS / Prorail geldt, niet die van het GVB of R-net? Als dat zo is, dan is het vreemd dat er wel “M” kubussen staan in de stationshallen van station Zuid en Bijlmer-Arena. Hoe dan ook, ik hoop dat dit nog wordt rechtgezet en dat zo’n fout niet bij de nieuwe Cuyperstrap wordt begaan.

21 februari 2020 | 09:22

Hilde Postma, Vervoerregio

Hoi Jan, dat weet ik niet, maar de sitebouwer heeft ontdekt waar het hem in zit, en heeft het opgelost 🙂 Dus als het goed is, zie je alles nu zoals het moet zijn.
Groet Hilde

21 februari 2020 | 00:07

Jan.Meeuwenberg

Nu werkt het wel goed.

20 februari 2020 | 22:39

Jan.Meeuwenberg

waar kan ik dat vinden die versie?

21 februari 2020 | 16:27

Hilde Postma

Hoi Jan, dat weet ik niet, maar de sitebouwer heeft ontdekt waar het hem in zit, en heeft het opgelost 🙂 Dus als het goed is, zie je alles nu zoals het moet zijn.
Groet Hilde

20 februari 2020 | 13:44

Hilde Postma, Vervoerregio

Welke versie van Edge is het, Jan?

20 februari 2020 | 12:41

Jan.Meeuwenberg

Ik gebruik de Micro Edge Browser, boven dit bericht van mij nu staat het verhaal over de Cuyperstrap met een foto daardoorheen. De tekst daarvan is onduidelijk te lezen.

20 februari 2020 | 12:15

Jan.Meeuwenberg

Dag Hilde, Nu werkt het beter lijkt het, Ik gebruik de Microsoft Edge browser.

19 februari 2020 | 15:03

Hilde Postma, Vervoerregio

Dag Jan, dat zou niet zo moeten zijn! Welke browser gebruik je? Dan vraag ik het onze technische man even. groet Hilde

19 februari 2020 | 14:59

Jan.Meeuwenberg

Waarom licht de tekst door de foto’s heen, wat moeilijk te lezen is, of licht het aan mijn computer instelling?, het is geen verbetering met niet zo lang geleden.

18 februari 2020 | 13:05

SCNC

@Arnon, gedeeltelijk heb je gelijk, de cuyperspassage is de fietstunnel, de westelijke OV vrije passage is de IJpassage, deze tussen de westtunnel en middentunnel ligt. In de volksmond is er dus wel degelijk een Westpassage, al heet deze niet zo.

17 februari 2020 | 16:37

Aron

Lieve mensen, er ligt geen beige natuursteen in de Cuyperspassage. Dat is namelijk de fietstunnel met het keramische kunstwerk. Een een westpassage bestaat ook niet, want het is de westtunnel. Alle tunnels met toegangen tot het spoor heten tunnels. Tunnels die geen directe toegang geven tot de sporen heten passages. Maar ook in de Middentunnel ligt geen beige natuursteen, want het zijn beige keramische tegels (helaas). Dank u wel graag gedaan.