Afbeelding
maandag 28 september 2020

Uitgebreide IJtramstalling feestelijk geopend

Hilde Postma

‘Dit is de lijn die naar de toekomst rijdt, naar een nieuw deel van de stad. En ook de toekomst heeft. Want het is een van de drukste lijnen van de stad’. Met die woorden opende de Amsterdamse wethouder van Verkeer en Vervoer Sharon Dijksma – ook voorzitter van de Vervoerregio – de uitgebreide en vernieuwde IJtramstalling. Hiermee werd ook het officiële startsein gegeven voor de gefaseerde uitrol van het gekoppeld rijden op lijn 26. Hierdoor is er meer capaciteit voor reizigers en is er ruimte voor verdere groei.  ‘In deze moeilijke tijd vieren we toch een feestje. Het is belangrijk dat we met elkaar de lichtpunten vast blijven houden en omarmen.’

Net daarvoor had Sharon Dijksma een ronde gemaakt met de gekoppelde tram bij de uitgebreide IJtramstalling. Dat is het slotstuk van een traject waarbij de afgelopen jaren verschillende maatregelen zijn genomen om de knelpunten op de lijn op te heffen. Daarnaast werd de lijn geschikt gemaakt voor gekoppelde trams. Dat gebeurde ook met de stallingscapaciteit.

‘Dit is een moment waarnaar veel mensen hebben uitgekeken. Ikzelf in het bijzonder, want ik woon op IJburg', zegt Amsterdams wethouder van Verkeer en Vervoer en voorzitter van de Vervoerregio Sharon Dijksma.

Succes lijn 26

Mark Lohmeijer, directeur ad interim van GVB zei dat het vooral het ‘succes van lijn 26 is die dit nodig heeft gemaakt’. ‘Over de jaren heen hebben we de frequentie steeds verder opgevoerd. Totdat de trams bijna achter elkaar naar CS reden en er bijna geen auto’s meer konden oversteken. Maar het succes gaan we doortrekken door het investeren in deze toekomst.’

Technische uitdaging

Gekoppeld rijden klinkt eenvoudig, zei Lohmeijer: ‘Je klemt twee trams aan elkaar en daar ga je, zou je denken. Maar  technisch blijkt dat nog een behoorlijke uitdaging te zijn waar onze specialisten stevig hun hoofd over hebben moeten breken. Dat komt ook doordat deze tram uit het begin van deze eeuw stamt. Je moet het een beetje vergelijken met een 5G-telefoon die je met een bakelieten telefoon wil laten samenwerken. Dat gaat niet vanzelf. We hebben behoorlijk wat draadjes uit elkaar moeten pluizen voordat we het aan de bak kregen. Maar het werkt! Het is echt een mooie klus. Het gekoppeld rijden maakt ook deze uitbreiding van de IJtramstalling nodig. Ik denk dat iedereen kan zien hoe goed dat gelukt is.’

‘Heel veel meer capaciteit’

‘Dit is een moment waarnaar vele mensen hebben uitgekeken; ikzelf in het bijzonder, want ik woon op IJburg. Ik heb er dus een persoonlijk belang bij’, zei Dijksma. ‘In de ochtendspits kreeg ik altijd veel commentaar dat het zo ontzettend druk is in lijn 26. Het is een fantastische verbinding die heel veel mensen op IJburg en Zeeburgereiland willen gebruiken om in de richting van de stad te komen. We gaan dat nu eindelijk doen met heel veel meer capaciteit.’ Dat moet ook, zei Sharon Dijksma ‘want Amsterdam bouwt als ‘een malle’.’ In totaal komt er de komende jaren nog een stad bij ‘zo groot als half Hengelo’. ‘Dan weet je hoe belangrijk het is zo’n verbinding te realiseren. We hebben er ontzettend hard aan gewerkt, met verschillende partijen: natuurlijk in de eerste plaats GVB die als vervoerder van dienst fantastisch werk heeft verricht. Daarnaast ook de Vervoerregio Amsterdam die mede mogelijk maakt dat dit soort stappen gezet kunnen worden. Vanuit gemeente Amsterdam is het fijn dat we met deze partijen samen kunnen werken.’

‘Trots op dit project’

Lijn 26 is een superbelangrijk voor de ontsluiting van IJburg, zegt secretaris-directeur Thea de Vries van de Vervoerregio: ‘Een hele drukke lijn. Het was niet altijd gemakkelijk om tijdens de coronacrisis het werk door te laten gaan. Maar dat is toch goed gelukt: een mooi voorbeeld van een goede samenwerking tussen MET, de Vervoerregio, GVB en de aannemer. We kunnen trots zijn op dit project midden in de stad.’

'Een mooi voorbeeld van een goede samenwerking tussen MET, de Vervoerregio, GVB en de aannemer. We kunnen trots zijn op dit project midden in de stad', vindt secretaris-directeur van de Vervoerregio Thea de Vries.

Terrein inpassen in de omgeving

Ook Mark Lohmeijer benadrukte dat de samenwerking goed was geweest tussen Vervoerregio Amsterdam, GVB, MET en Dura Vermeer. ‘Als je samen je schouders eronder zet, dan loopt het ook goed. Dat was ook nodig. Want het lijkt eenvoudig, maar dat is het niet. Je moet toch even een terrein inpassen in de omgeving – en je moet het maar voor elkaar krijgen.’

‘Adem inhouden’

Hij bedankte alle mensen die hebben meegewerkt maar ook ‘de reizigers die af en toe hun adem moesten inhouden omdat het even niet wilde.’ Hij zegt met enthousiasme uit te kijken naar de groei ‘die gaat terugkomen als we uit corona zijn en lekker aan de slag kunnen.’

Lef tonen

Gerard Slegers die sprak in de rol van bestuurder van de Vervoerregio zei ‘dat nu het gebied zich hier verder ontwikkelt, deze trams gewoon nodig zijn. Ook het gekoppeld rijden is nodig.’ Hij zei ook dat de samenwerkende partijen met dit project lef tonen. ‘Dat is hard nodig, want we moeten mobiel blijven. Daarom hebben we ook 7,7 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding van de stalling en 20,6 miljoen in de optimalisatie van de lijn. We zijn trots op lijn 26 – en de IJtramstalling.’

‘Nog betrouwbaarder’

‘Supertrots’ is ook projectmanager Bas Vroon op de uitbreiding van de IJtramstalling: ‘De scope van dit project is meerdere keren veranderd. De bouw op IJburg trok aan na de kredietcrisis. Ook veranderden de ideeën over vervoer. Waar we eerst de stalling zouden aanpassen, werd het idee uiteindelijk om gekoppeld te rijden en ook een wasstraat en een zandvulinstallatie aan te leggen; zodat we volledig zelfvoorzienend kunnen zijn op dit terrein. Ondertussen hadden we te maken met reizigers die klaagden over de lijn; ook al presteerde die boven verwachting goed. We kregen dus de aanvullende oproep om de lijn nog betrouwbaarder te maken dan hij al was. Met elkaar hebben we aan die opdracht kunnen voldoen.’

‘Stap verder’

Ook unitmanager Paul Koert zegt ‘heel blij’ te zijn: ‘Ook al zijn we er nog niet helemaal met lijn 26; we zijn wel een stap verder. We maken gebruik van de tijd die we nu nog hebben tijdens de coronacrisis om nog verder te optimaliseren. Er is een groot team met allerlei disciplines in de ICT en de techniek nog fulltime bezig met testen en monitoren om de dienstregeling helemaal gekoppeld te laten rijden. Inmiddels rijden er vijf gekoppelde setjes in de dienstregeling. Per week bouwen we dat verder uit. Het is prettig werken: we hebben korte lijntjes en weten elkaar te vinden.’

Lijnmanager Paul Koert: 'Inmiddels rijden er vijf gekoppelde setjes in de dienstregeling. Per week bouwen we dat verder uit. Het is prettig werken: we hebben korte lijntjes en weten elkaar te vinden.’

Een gekoppelde tram rijdt over de Enneüs Heermabrug.

‘Elkaar vasthouden’

Dijksma refereerde nog ‘aan het openbaar vervoer dat het op dit moment zwaar heeft’ – op de dag dat ook naar buiten kwam dat de Vervoerregio 235 miljoen extra investeert in ov-projecten, verkeersveiligheid en zero-emissiebussen. ‘We zien dat nog niet eens de helft van de reizigers die normaal in de trams, metro’s en bussen zitten nu op komt dagen. Dat is niet voor de eeuwigheid vol te houden. We zullen met elkaar naar de toekomst moeten kijken en elkaar vast blijven houden. Want daarmee kunnen we de vitale sector van het ov heel houden. Ik geloof dat dat nodig is, want in onze stad kunnen we niet allemaal in de auto reizen, daar hebben we de ruimte ook fysiek niet voor. Dus is het belangrijk dat reizigers in de crisis zien dat we verbeteringen blijven aanbrengen.’