Afbeelding
maandag 14 december 2020

Feestelijke opening Lijn 25: ‘Dit smaakt naar meer’

Hilde Postma

Lijn 25 is er! Vandaag is het de eerste werkdag dat de gloednieuwe 15Gtrams op de vernieuwde Amstelveenlijn tussen Westwijk en Station Zuid op en neer rijden.  Het is het eerste maar niet het laatste project dat onder de regie van de Vervoerregio wordt uitgevoerd: ´Het wordt smullen de komende jaren`, belooft bestuurder Gerard Slegers.

Met een spectaculaire licht- en geluidshow is zondagmiddag 13 december het officiële startschot gegeven voor de vernieuwde Amtelveenlijn (lijn 25). Alle haltes waren voorzien van een feestelijk tintje. Op de nieuwe rotondes van Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan wapperden fier ´Lijn 25 is er!´vlaggen. Voor reizigers waren er kleine attenties. Portefeuillehouder Gerard Slegers verrichte de openingshandeling door een grote lichtschakelaar symbolisch over te halen. Hij zei ‘trots te zijn als portefeillehouder van de Vervoerregio’, maar voegde eraan toe: ‘Ik mag het doen voor jullie allemaal: voor al die mensen die achter de schermen zo hard aan deze lijn hebben gewerkt. Petje af voor jullie allemaal!’

Stiller en stabieler

Vanaf half vijf ´s middags was er een informatieve talkshow voor het publiek onder leiding van Amstelvener Humberto Tan. Eensgezind roemden projectbetrokkenen en reizigers de nieuwe lijn – zowel de gasten in de studio bij Humberto Tan, als de geïnterviewde reizigers in de docu die ‘razende reporter’ Joep maakte. ‘Schitterend!’ zegt slager Cor Verhoef uit Amstelveen over de vernieuwde halte Brink. ‘Vooral de tram ook: een mooi futuristisch ding!’ En zo regende het meer enthousiaste reacties van eerste reizigers. Die vinden hem ‘prachtig en ruim opgezet’ ‘warmer’, ‘not so shaky’, ‘een stuk stiller’, ‘best leuk en best snel’ en ‘een stuk comfortabeler’ dan de oude lijn 51. Of zoals een wat oudere reiziger het met de nodige humor verwoordde: ‘Deze lijn rammelt een stuk minder dan de oude lijn 51. Daarmee klapperde het gebit je uit de mond!’

Betrouwbare, snelle, veilige en comfortabele tramverbinding

Voor de nieuwe Amstelveenlijn is de infrastructuur vernieuwd, en zijn er drie ongelijkvloerse kruispunten, vijftien nieuwe haltes en een opstelterrein in Amstelveen aangelegd. In iets minder dan twee jaar heeft hoofdaannemer VITAL de bouwwerkzaamheden uitgevoerd. Met als een van de belangrijkste hoogtepunten de gigantische zesweekse zomeroperatie in 2019, waarbij twee ongelijkvloerse kruisingen zijn aangelegd en vijftien haltes gesloopt en opnieuw gebouwd in druk stedelijk gebied. Het resultaat mag er zijn: een betrouwbare, snelle, veilige en comfortabele tramverbinding tussen Amstelveen Westwijk en Station Zuid.

Op tijd en binnen budget

Presentator Humberto Tan benadrukte vanuit de geïmproviseerde studio bij Legmeerpolder hoe bijzonder het is dat de lijn binnen het geplande tijdsbestek is afgebouwd en dat het project ook binnen het budget is gebleven. ‘Ik ben een huis aan het bouwen en dat is al een hoofdpijndossier. En jullie bouwen deze lijn zonder vertragingen en budgetoverschrijdingen; dat is heel bijzonder. Ik moet bij jullie in de leer’, grapte hij. Amstelveens wethouder Verkeer en Vervoer Rob Ellermeijer sprak van een ‘voorbeeldproject’ en dankt dat aan de ‘strakke projectorganisatie.’ ‘Het is een indrukwekkend project dat voor Amstelveen veel impact had. Onze inwoners waren zeer betrokken en voor omwonenden waren de werkzaamheden soms best belastend. Maar het resultaat mag er zijn. Ik wens iedereen veel reisplezier toe.’

‘Altijd naar gezamenlijk belang gekeken’

Dat is secretaris-directeur Thea de Vries van de Vervoerregio met hem eens: ‘De samenwerking tussen de Vervoerregio als opdrachtgever, Metro en Tram als projectorganisatie, de gemeente Amstelveen en de aannemer is bijzonder goed verlopen. Vanaf het begin zijn we iedere keer heel snel met alle partijen om de tafel gaan zitten als er dingen tegenvielen of er fouten werden gemaakt om te kijken: hoe lossen we dit zo goed mogelijk op? Alle partijen hebben naar het gezamenlijk belang gekeken! Ook daarom ben ik heel trots op deze lijn!’

‘Deze lijn rammelt een stuk minder dan de oude lijn 51. Daarmee klapperde het gebit je uit de mond!’

Bestuurders blij om te rijden

Claudia Zuiderwijk – sinds 1 oktober directeur van GVB – noemde de aanleg van de nieuwe lijn ‘een indrukwekkende prestatie’. ‘De infrastructuur is veranderd, de voertuigen zijn nieuw. Onze bestuurders hebben een opleiding gevolgd om daarmee om te gaan. Er is nu al een eigen gemeenschap van de bestuurders van deze lijn, die allemaal heel graag met deze lijn rijden. In de whatsappgroep roepen ze: ‘Ik mag rijden!’, als het hun beurt is.’

Acht keer per uur in de spits

Ook al is het coronacrisis, GVB wil de introductie van de lijn goed aanpakken, zegt Claudia: ‘En dus zullen in de spits gewoon acht keer rijden, ook al ligt de bezettingsgraad in het openbaar vervoer nu maar rond de veertig procent. Dan rijden we maar met minder mensen! We willen nu vooral continuïteit bieden op deze lijn.’

‘Hij zit heerlijk’

Na de openingshandeling rijdt Gerard Slegers een ritje mee in nieuwe 15-G tram: ‘Hij zit heerlijk!´, vindt de bestuurder van de Vervoerregio. ´Het is bijna jammer dat je op een gegeven moment moet uitstappen, je wilt eigenlijk blijven zitten!’ Hij legt nog eens uit waarom ervoor gekozen is de oude metrolijn 51 helemaal te vervangen: ‘Die was druk, overbezet en verouderd. Heel veel materiaal moest worden vervangen. Uiteindelijk hebben we – ook vanuit budgettaire overwegingen – voor een hoogwaardige tramlijn gekozen.’ Hij heeft daarbij ‘ontzettend veel waardering voor alle projectleiders: ‘Die mensen hebben het toch maar geflikt om de Amstelveenlijn in twee jaar uit de grond te halen!’

‘Eerste project in eigen regie Vervoerregio’

Op de vraag waar hij het meest trots op is, antwoordt Slegers: ‘Persoonlijk ben ik als bestuurder van de Vervoerregio het meest trots op het feit dat dit het eerste project is dat we in eigen regie hebben gedaan. Dat is een nieuwe ervaring! Dat we de lijn op tijd is afgebouwd en ook binnen het budget is gebleven, geeft veel vertrouwen.‘

Smullen

Voor de Vervoerregio ‘smaakt dit naar meer’, zei hij. ‘Dit is als een poort die opengaat. De kennis en de data hebben we er voor in huis.’ Hij wijst op de plannen voor de toekomst: ‘We gaan de komende jaren de Uithoornlijn koppelen aan de Amstelveenlijn. Daarmee realiseren we de Amsteltram.’ En dan zijn er nog de plannen van de Vervoerregio om de Noord/Zuidlijn door te trekken: ‘Het wordt smullen de komende jaren. We gaan er vol de schouders onder zetten en we zullen lef tonen. We gaan ervoor!’

Plek van ontmoetingen

Humberto Tan – zelf inwoner van Amstelveen – sprak de verwachting uit dat lijn 25 ‘een lijn zal worden die veel voor de Amstelveners zal gaan betekenen’: ‘Het is hun verbinding naar Amsterdam – en het zal ook een plek van ontmoetingen zijn. Er zullen spannende en mooie verhalen over deze lijn verteld kunnen worden. We zouden er een boek over moeten schrijven!’

Foto’s: Michiel Ton en Gé Dubbelman

Heeft u vragen? Stel ze hier.

4 januari 2021 | 18:37

Amsterdammer

Dank je wel Alain! Jij en de rest natuurlijk een gezond 2021!!!

4 januari 2021 | 14:54

Alain

Jij ook een fijn 2021 gewenst, Amsterdammer!

4 januari 2021 | 11:45

Amsterdammer

Gemiste kans … kom eens met wat originelers Trolly. Jullie zeiken continu vanaf de zijkant, hebben jullie dan echt niks beters te doen? Maak jezelf nuttiger, die geraniums zijn wel een beetje klaar met jullie gezicht!!!

4 januari 2021 | 11:08

johan siemons

tjonge trolly , je was er ( weer ) vroeg bij ! maar eigenlijk ik wil beklemtonen dat er weer een “stukkie” is gekomen dat een beargumenteerd karakter draagt.
tot later !

4 januari 2021 | 06:28

trolly

Hoewel het natuurlijk mooi zou zijn als één pilletje de tekortkomingen van de Amstelveenlijn zou oplossen, heeft @Gerard in principe gewoon gelijk: de met veel bombarie geopende tramlijn kent een aantal essentiële tekortkomingen, die met het oog op de financiële haalbaarheid van het project voor lief zijn genomen. Uit vervoerskundig- en veiligheidsoogpunt had deze lijn als volwaardige metrolijn gebouwd moeten worden.

De door het Zuidas-project hiervoor noodzakelijk geachte diepe tunnel onder Buitenveldert zou echter dermate kostbaar zijn geworden dat toenmalig wethouder Wiebes de adviserende commissie ontbond en een (relatief) goedkoop alternatief doordrukte. Met het oog op de hoge kosten van de Noord-Zuidlijn was deze keuze financieel gezien verdedigbaar, maar als het vervoer weer serieuze proporties aanneemt zal blijken dat de capaciteit van de lijn tekortschiet. Een gemiste kans, waar zeker de komende dertig jaar weinig aan te doen zal zijn.

2 januari 2021 | 12:10

Amsterdammer

Gerard, je bent je pilletje vergeten!

1 januari 2021 | 17:41

Gerard

Waarom heeft de Gemeente Amsterdam niet gelijktijdig gezorgd voor verdiepte kruispunten bij de De Boelelaan, A.J. Ernststraat, Van Nijenrodeweg en Van Boshuizenstraat-De Cuserstraat. Dat zijn ook gevaarlijke kruispunten met doden op hun naam in de confrontatie met lijn 51. Amstelveen is nu mooi en veel verkeersveiliger maar Amsterdam blijft weer eens achter.

14 december 2020 | 21:50

trolly

Zou het er niet ook mee te maken hebben dat ze even moeten wachten tot er rails ligt?

14 december 2020 | 12:38

anoniem

Omdat GVB tegenwoordig een jaar moet oefenen op drie extra haltes.

14 december 2020 | 11:12

Kees

Waarom duurt het nog vier jaar voordat de tram naar Uithoorn doorrijdt?