Afbeelding
donderdag 29 juni 2023

Op pad met de bakfiets of driewieler door de regio. Waar parkeer je die?

Jasmijn van Engelen

Op de fiets op pad gaan is ontspannen, gezond, uitstootvrij en betekent voor veel reizigers een manier om zelfstandig te reizen. Geen wonder dat de Vervoerregio de fiets een belangrijk vervoermiddel vindt, en de komende jaren het gebruik van de fiets zo veel mogelijk wil stimuleren onder inwoners en bezoekers van de regio. En wie op de fiets stapt weet: eenmaal aangekomen bij de bestemming, bij een station of de bushalte om over te stappen, wil je de fiets goed kunnen parkeren. De Vervoerregio wil graag dat iedereen die veilig met de fiets wil reizen, dat moet kunnen doen. Ook als fietser op een bakfiets, driewieler, handbike of duofiets. Daarom heeft de Vervoerregio de overdekte fietsenstallingen in de regio in kaart gebracht die plek hebben voor alle soorten fietsen.

Kaart met toegankelijke fietsenstallingen in de vervoerregio

Amsterdam: onder de grond of niet?

Het eerste wat opvalt aan het kaartje? Veel van de overdekte stallingen staan in gemeente Amsterdam. Een reden hiervoor is dat Amsterdam, meer dan andere gemeenten in de regio, veel fietsenstallingen bouwt. De vele inwoners, reizigers en bezoekers in de stad zorgen voor enorm veel fietsverkeer en daarmee ook de behoefte aan het stallen van de fiets. Niet iedere fietsenstalling in Amsterdam is toegankelijk voor bakfietsen, handbikes en driewielers. Rondom de opening van de nieuwe fietsenstalling aan de centrumzijde van Amsterdam Centraal kwam de kritiek dat de fietsenstalling – die onder water ligt – geen plek heeft voor ‘buiten model’ fietsen, zoals driewielers, bakfietsen, handbikes en duofietsen worden genoemd. Toch heeft de gemeente Amsterdam wel degelijk nagedacht over de indeling van de fietsenstalling en de toegankelijkheid ervan. Er is aan de oostzijde van het centraal station namelijk nog een fietsenstalling – de Oost genaamd – waar plek is voor zulke fietsen. Die stalling ligt ‘aan het maaiveld’, wat betekent dat er geen lift of rolpad naar beneden of omhoog genomen hoeft te worden om de fiets te stallen. Dat maakt het extra makkelijk om de fiets te parkeren en daardoor is de stalling een toegankelijkere optie dan de stalling onder de grond. Bij fietsenstalling De Oost is dan ook genoeg plek voor iedereen die zijn buiten model fiets snel en gemakkelijk wil neerzetten.

Alternatief bij stations

Gemeente Amsterdam denkt ook na over de toekomstige fietsenstallingen bij stations en weet dat toegankelijkheid daarbij een belangrijke rol speelt. Bij Amsterdam Amstel komt een extra fietsenstalling, onder de grond. Ook bij deze stalling zullen geen plekken komen voor buiten model fietsen. Maar, als de fietsenstalling er eenmaal is, wordt het aantal plekken voor buiten model fietsen in de huidige fietsenstalling – aan de oostzijde – vergroot. Er komen dus meer plekken voor fietsen bij Amsterdam Amstel door de tweede fietsenstalling en ook meer plekken voor bakfietsen, handbikes en driewielers door fietsenrekken weg te halen uit de fietsenstalling die er nu al is. Wederom is de reden dat de huidige fietsenstalling ‘aan het maaiveld’ ligt. En dus toegankelijker is dan de toekomstige fietsenstalling zal zijn. Op het kaartje is dan ook te zien dat bij alle grote treinstations in Amsterdam een toegankelijke, overdekte fietsenstalling staat. Daarnaast zijn er ook een aantal toegankelijke fietsenstallingen door de stad heen, bijvoorbeeld bij drukke en belangrijke ov-haltes, zoals bij de Eerste Jan van der Heijdenstraat 107. Dit is vlak naast de halte ‘de Pijp’ van metro 52, de Noord/Zuidlijn.

Onderaan dit artikel is het document met aanvullende informatie over de toegankelijke fietsenstallingen te vinden.

In de regio geen plek? Of juist heel veel plek

Er staan een hoop stippen in Amsterdam, en veel minder in de rest van de vervoerregio. Betekent dit dat die gemeenten en de Vervoerregio het niet belangrijk vinden of er parkeerplek is voor buiten model fietsen? Verre van. Amsterdam heeft zoveel stallingen gebouwd omdat er weinig ruimte is in de stad zelf. De stad is volgebouwd met andere gebouwen en daardoor is het passen en meten met fietsenstallingen. De fietsenstallingen verdwijnen vaak onder de grond. In andere gemeenten binnen de vervoerregio is er juist veel meer ruimte. Gewoon op straat bijvoorbeeld. Daar zijn dus minder stallingen te vinden, omdat er in het dorp, stad of straat vaak genoeg plek is op de fiets neer te zetten.

Parkeernietjes versus parkeervakken

De Vervoerregio vind het gebruik van de fiets belangrijk en wil dat stimuleren. Daarom stimuleert de Vervoerregio ook dat gemeenten voldoende parkeermogelijkheden hebben voor de fiets. Bijvoorbeeld bij alle ov-halten waar bussen, trams en metro’s vaak stoppen. De parkeermogelijkheden bestaan meestal uit fietsnietjes en parkeervakken. Nietjes hebben het voordeel dat een fiets ergens aan vast gezet kan worden, maar hebben als nadeel dat ze vaak dicht op elkaar staan, waardoor brede fietsen er niet tussen passen. Daarom stimuleert de Vervoerregio steeds vaker om parkeervakken te maken. Dat zijn vakken aangegeven met wegverf, waar fietsen vrij neergezet kunnen worden. Eigenlijk hetzelfde concept als een parkeervak voor een auto. Het voordeel van parkeervakken is dat alle soorten fietsen er in passen. Het maakt niet uit hoe breed of smal de fiets is.

Extra informatie

Al met al werkt de Vervoerregio aan een regio waarbij iedereen op de fiets kan stappen en deze veilig en met genoeg ruimte kan parkeren. Naast de kaart met de overdekte fietsenstallingen in de regio is er ook een lijst opgesteld met informatie over de fietsenstallingen, zoals openingstijden en of de fietsenstalling gratis of betaald is.  Die staat onderaan dit artikel. Daarmee kunnen reizigers die een buitenmodel fiets hebben makkelijker op pad, en weten ze waar ze terecht kunnen voor een parkeerplek.

Maand van de fiets

Dit was het dan, het laatste artikel voor de maand van de fiets. Vervoerregio Amsterdam claimde de maand juni als dé maand van de fiets. Tijdens deze maand brachten we vrijwel alles aan het licht wat we in deze periode als organisatie doen omtrent de fiets. Kan je niet genoeg krijgen van alle ontwikkelingen rondom de fiets? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief! Of lees lekker terug over de menukaart van Doortrappen, een fiets-vaar excursie, het veilig krijgen van een van de drukst befietste stukken van Amsterdam, proeven om jongeren op de fiets te krijgen en te houden, de fietsveiligheidscampagne met elkaar overweg en natuurlijk het flitsende idee voor discoballen in fietstunnels.