Het initiatief Green Deal Fiets heeft als doel om meer mensen uit de auto te verleiden om de fiets te nemen. Het is een gezamenlijke missie van Vervoerregio Amsterdam, Amsterdam Economic Board, Metropoolregio Amsterdam en BYCS. De ambitie om 100.000 meer fietsers te activeren wordt vanuit vier thema’s gerealiseerd. Eén van die thema’s is Kind en Fiets. Het doel is om kinderen en jongeren tussen twee en twintig jaar te enthousiasmeren vaker en eerder te gaan fietsen. Aan dit thema werken veel verschillende koplopers, waaronder Maud de Vries van BYCS en Remko Pijnaker van Groeifiets. Samen hebben zij de eerste acht pilots voor dit thema georganiseerd. Spoiler: het was een groot succes. Maud: ‘We hebben heel veel geleerd.’ Remko: ‘En met die lessen zijn we alweer verdergegaan.’
Kind en fiets
Het thema Kind en Fiets is één van de vier thema’s van de Green Deal fiets. Wat maakt dit thema zo belangrijk? Maud: ‘We denken dat fietsen een hogere kwaliteit van leven geeft in steden. Zeker in combinatie met lopen en gebruik van openbaar vervoer. Het is een gezonde en fijne manier van bewegen. Daarom richt onze organisatie BYCS zich op het promoten van fietsen over de hele wereld. En dus nu extra binnen de Metropoolregio Amsterdam.’
Remko: ‘Je ziet bij fietsen dat het spreekwoord “jong geleerd is oud gedaan” waar is. Hoe vroeger je begint met (leren) fietsen, hoe groter de kans is dat je dat je hele leven blijft doen. Je ziet nu in Nederland dat het helaas de andere kant opgaat. Steeds minder jongeren leren fietsen en blijven fietsen.’
Maud: ‘Het blijven fietsen is ook belangrijk bij het thema Kind en Fiets. We hebben een tijdlijn opgesteld van twee tot twintig jaar en op die tijdlijn allerlei momenten gezet waarop kinderen en jongeren op en van de fiets stappen. Sommige kinderen leren namelijk jong fietsen, maar stappen af op hun zestiende omdat ze naar school gaan op de scooter. Het doel van Kind en Fiets is dan ook voor alle belangrijke momenten op die tijdlijn een actie te doen, zodat kinderen vroeg op de fiets stappen en nooit meer afstappen. Zo bouwen we onze fietscultuur weer op.’
Eerste pilots
Maud en Remko hebben de handen ineengeslagen voor de eerste acht pilots, verspreid over drie steden: Amsterdam (Nieuw-West), Almere en Haarlem. In samenwerking met voorschoolse opvang regelden ze loopfietsen en fietsjes met trappers voor peuters van twee tot vier jaar.
Remko: ‘Deze kinderen gingen een aantal dagdelen, middagen of ochtenden naar de opvang. Daar waren de fietsjes aanwezig en gaven we fietslessen. We keken of de kinderen de loopfietsen uit zichzelf pakten. Dat gebeurde volop. Het was fantastisch om te zien dat ze elkaar ook leerden fietsen op de loopfiets. Het bewaren van evenwicht is op die leeftijd een van de belangrijkste onderdelen van leren fietsen. Als je op een loopfiets je evenwicht kan bewaren is de overstap naar een fiets met trappers heel klein. Halverwege en op het eind van de pilot hebben we de voortgang gemeten.’