Afbeelding
dinsdag 13 juni 2023

Geef elkaar de ruimte en wees sociaal in het verkeer: kick-off campagne ‘Met elkaar overweg’

Jasmijn van Engelen

Op 8 juni 2023 is de campagne Met elkaar overweg gelanceerd op basisschool Kawama in Purmerend. Natuurlijk waren de scholieren geïnteresseerd in de campagne, maar wat het extra tof maakte, was de spetterende BMX-show van Dez Maarsen. Hij kwam speciaal optreden voor de kick-off van de regionale verkeersveiligheidcampagne met als boodschap: houd rekening met elkaar in het verkeer. Een boodschap die goed aankwam bij de leerlingen en die in de komende twee maanden in heel de Vervoerregio Amsterdam verspreid wordt.

Met elkaar deelnemen aan het verkeer, in plaats van concurrentiestrijd

De verkeersveiligheidscampagne ‘Met elkaar overweg’ is speciaal door de Vervoerregio Amsterdam ontwikkeld. De Vervoerregio is de drukste regio van het land. Veel verschillende vervoermiddelen delen hetzelfde wegdek: denk aan fietsers, scooters, motoren en auto’s die langs elkaar rijden. Ook op het fietspad is de diversiteit groot: hier delen fietsen, bakfietsen, fatbikes, elektrische fietsen en soms scooters allemaal dezelfde ruimte. En daarnaast heb je ook nog te maken met verschillen in leeftijd, evenwicht en verkeersvaardigheden. Daarom is het enorm belangrijk om rekening met elkaar te houden en elkaar de ruimte te gunnen.

Roel Salden, Secretaris Directeur van de Vervoerregio: ‘Iedere dag reizen één miljoen mensen door de regio. Dat betekent dat we met z’n allen ons best moeten doen om dat veilig te laten gebeuren. Zeker nu we zien dat steeds meer verschillende vervoersmiddelen met verschillende snelheden op dezelfde weg rijden. Deze campagne richt zich op extra bewustwording  en gedragsverandering onder verkeersdeelnemers. Je reist met elkaar, het is geen concurrentiestrijd.’

Inzetten op gedragsverandering

Waarom wordt er een verkeersveiligheidscampagne gemaakt om verkeersdeelnemers tot gedragsverandering aan te zetten? Waarom geef je niet ieder type vervoermiddel een eigen stukje weg? Natascha Shahbaziane, programmamanager Verkeersveiligheid bij de Vervoerregio, weet het antwoord. ‘Er is simpelweg te weinig ruimte in Nederland om alle vervoermiddelen een apart stukje weg te geven. Dan zouden we eindeloos wegen bij moeten bouwen. Want er worden telkens nieuwe vervoermiddelen bedacht. Twintig jaar geleden waren er nog geen fatbikes, elektrische stadsauto’s of e-bikes. Dus er zit maar één ding op: met elkaar het wegdek delen. En daarom willen we als Vervoerregio mensen bewust maken van hun gedrag op de weg en dat ze rekening met elkaar houden. Zodat het delen van de weg op een veilige manier gebeurt.’

Podium vol tips

Tijdens de kick-off werden korte interviewtjes gehouden met bestuurders over verkeersveiligheid. Zij onderstreepten allemaal hoe belangrijk rekening houden met elkaar is. Wethouder van Purmerend Coen Lageveen neemt de tijd om zonder stress te reizen. Want als je gestrest bent in het verkeer, geeft dat meer kans op ongelukken. ‘Liever één minuut te laat dan niet aanwezig,’ aldus Coen. Annemiek Langedijk, directeur van basisschool Kawama, gaf aan dat de school veilig gedrag in het verkeer stimuleert. Alle leerlingen van groep zeven doen fietsexamen. Ook BMX-held Dez had wat tips voor de leerlingen die rondom het podium stonden. ‘Om stunts te kunnen doen, zoals ik doe, heb je enorm veel controle over je fiets nodig. Dus bedenk vooraf als je een fatbike koopt: heb je daar wel controle over? Want als je geen controle hebt over je fiets, dan krijg je ongelukken.’ De scholieren knikten vol begrip. Ook vertelde hij: ‘Ik heb superveel geoefend op deze stunts. Dat deed ik niet midden op het fietspad of op de weg. Daarvoor ging ik naar het skatepark. In het skatepark leer je heel goed om je heen kijken, want iedereen kan van elke kant op je afkomen. Daar heb ik begrepen dat ik altijd goed moet kijken als ik fiets.’ Ook deze boodschap kwam aan bij de leerlingen, die aan zijn lippen hingen en erna luid klapten voor zijn optreden.

Politie

Ook de politie van Purmerend woonde de kick-off van de campagne bij. De politie is blij met de boodschap van de campagne. ‘De toon die wordt gebruikt voor de boodschap van de campagne spreekt scholieren aan. Dat is goed gedaan. Zij zijn immers degene die straks de weg gaan gebruiken.’ Daarnaast past de campagne bij de verkeerssituatie in Purmerend. ‘We zien de meeste ongelukken gebeuren bij rotondes. Dan komt de auto toch samen met de meest kwetsbare weggebruikers. Ik hoop dat de campagne leidt tot net die extra keer om je heen kijken en de rust nemen voor deelnemen aan het verkeer met de auto,’ aldus een politieman van Purmerend.

Gebaseerd op onderzoek

De campagne komt niet uit de lucht vallen. Vorig jaar werd de eerste versie van de campagne gelanceerd. Ondertussen is er onderzoek gedaan onder ruim vijfhonderd inwoners van de Vervoerregio. Negen van de tien inwoners geven aan dat ze het belangrijk vinden dat mensen rekening houden met elkaar op de weg en elkaar voldoende ruimte geven. Zestig procent vindt dat hun eigen gedrag daarin het verschil kan maken. Redenen om sociaal gedrag te vertonen in het verkeer zijn 1) meer veiligheid voor jezelf, 2) meer ontspannen deelnemen aan het verkeer en 3) positieve interacties met andere weggebruikers, wat een goed gevoel oplevert. De campagne sluit aan op al deze onderzoeksresultaten. Natascha Shahbaziane: ‘In de beelden van de campagne laten we drukke verkeerssituaties zien waarin reizigers rekening houden met elkaar. Bij drukte kan irritatie ontstaan en dat geeft weer een grotere kans op ongelukken. Met de beelden en de slogan van de campagne laten we zien dat het ook anders kan en geven we als boodschap mee: je krijgt waarschijnlijk een positieve reactie van je medeweggebruiker als je deze zelf ook positief benadert. En dan heeft iedereen een prettige, ontspannen reis.’

Gat in de campagnemarkt

De campagne vervult een behoefte van de regio om aandacht te geven aan het steeds drukker wordende verkeer. En zo verkeersdeelnemers bewust te maken van hun gedrag op de weg. Over dit onderwerp is er namelijk nog geen landelijke verkeerscampagne ontwikkeld. Natascha: ‘Een landelijke campagne duurt nou eenmaal lang om op te zetten en uit te werken.’ Vanwege de urgentie van het onderwerp wil de Vervoerregio daar niet op wachten, daarom hebben we zelf deze campagne ontwikkeld. En met succes. Natascha: ‘We krijgen signalen van gemeenten en provincies buiten de regio dat zij geïnteresseerd zijn in de campagne. Ook zij zitten met vergelijkbare problematiek. De campagne is een mooie manier om veilig verkeersgedrag te stimuleren.’ Met die geïnteresseerden gaat de Vervoerregio in gesprek. Maar voorlopig is de campagne online en offline te zien via social media, outdoorborden en gronduitingen in alle 14 Vervoerregio-gemeenten.