Een grote, nieuwe fietsenstalling naast station Amsterdam Amstel. Dat is de droom waar Pieter Visser, projectmanager bij de gemeente Amsterdam, op dit moment aan werkt. Het project gaat de planuitwerkingsfase in (meer over projectfases lees je hier) en in 2023 wordt er gestart met het ontwerp. De locatie en de vorm van de stalling is al bekend, maar nu moet er bedacht worden hoe de stalling ingedeeld gaat worden en hoe bijvoorbeeld de ingang eruit komt te zien. Een leuke klus waar Pieter met veel plezier aan werkt. ‘Ik houd van complexe projecten en deze stalling is, vanwege de locatie en grootte, zeker ingewikkeld.’
Een fietsenstalling voor de toekomst
Even de feiten op een rijtje: Het Amstelstation heeft al een fietsenstalling aan de oostzijde. Daar kunnen zo’n 3400 fietsen parkeren. Aan de westkant van het station zijn er op dit moment openbare fietsparkeerplekken, maar deze zijn niet overdekt en onbewaakt. Met de (gebieds)ontwikkeling die de buurt rondom het station in de toekomst doormaakt en de toename van het aantal reizigers is er een inschatting gemaakt van het aantal fietsparkeerplekken dat het station in de toekomst nodig heeft. De inschatting? Zo’n 8500 plekken in 2040. Maarten Bakker, projectbegeleider bij de Vervoerregio: ‘Deze stalling sluit aan op wat er nodig is in de toekomst. Er is nu niet genoeg plek om je fiets te stallen bij het Amstelstation. Een nieuwe stalling is een goede oplossing voor het probleem. En daarbij kan de het gebied rond het station dan ook netter ingericht worden.’ De nieuwe stalling krijgt dan ook 5600 fietsparkeerplekken, inclusief plek voor 300 populaire deelfietsen. De bestaande, openbare fietsparkeerplekken aan de westkant zullen dan verdwijnen.