Afbeelding
donderdag 19 januari 2023

Nieuwe fietsenstalling Amstelstation West

Jasmijn van Engelen

Een grote, nieuwe fietsenstalling naast station Amsterdam Amstel. Dat is de droom waar Pieter Visser, projectmanager bij de gemeente Amsterdam, op dit moment aan werkt. Het project gaat de planuitwerkingsfase in (meer over projectfases lees je hier) en in 2023 wordt er gestart met het ontwerp. De locatie en de vorm van de stalling is al bekend, maar nu moet er bedacht worden hoe de stalling ingedeeld gaat worden en hoe bijvoorbeeld de ingang eruit komt te zien. Een leuke klus waar Pieter met veel plezier aan werkt. ‘Ik houd van complexe projecten en deze stalling is, vanwege de locatie en grootte, zeker ingewikkeld.’

Een fietsenstalling voor de toekomst

Even de feiten op een rijtje: Het Amstelstation heeft al een fietsenstalling aan de oostzijde. Daar kunnen zo’n 3400 fietsen parkeren. Aan de westkant van het station zijn er op dit moment openbare fietsparkeerplekken, maar deze zijn niet overdekt en onbewaakt. Met de (gebieds)ontwikkeling die de buurt rondom het station in de toekomst doormaakt en de toename van het aantal reizigers is er een inschatting gemaakt van het aantal fietsparkeerplekken dat het station in de toekomst nodig heeft. De inschatting? Zo’n 8500 plekken in 2040. Maarten Bakker, projectbegeleider bij de Vervoerregio: ‘Deze stalling sluit aan op wat er nodig is in de toekomst. Er is nu niet genoeg plek om je fiets te stallen bij het Amstelstation. Een nieuwe stalling is een goede oplossing voor het probleem. En daarbij kan de het gebied rond het station dan ook netter ingericht worden.’ De nieuwe stalling krijgt dan ook 5600 fietsparkeerplekken, inclusief plek voor 300 populaire deelfietsen. De bestaande, openbare fietsparkeerplekken aan de westkant zullen dan verdwijnen.

Hier komt de ingang van de westelijke fietsenstalling

Onderzoek naar stalling

Zo’n nieuwe stalling heeft als fijne en heel belangrijke bijkomstigheid dat deze overdekt en bewaakt is. Pieter: ‘Het is toch prettiger als je weet dat je fiets veilig geparkeerd staat als je overstapt op het OV.’ Er is in de afgelopen tijd onderzoek gedaan naar waar die stalling precies moet komen. Pieter: ‘Nu het onderzoek afgerond is liggen een aantal dingen vast. De stalling komt tegen het station aan te liggen, in een L-vorm. De ingang van de stalling ligt aan de Amstel-zijde. Daar kun je via een ‘luie trap’ – een lange trap die niet al te stijl is – naar beneden de stalling in lopen met je fiets aan de hand.’ Omdat de stalling verdiept ligt en niet wordt voorzien van een roltrap, kunnen er geen driewielers of bakfietsen in. Pieter: ‘Die fietsen kunnen naar de stalling aan de oostzijde, want de entree van die stalling ligt niet verdiept en is dus goed toegankelijk. In deze stalling wordt ook extra ruimte gecreëerd voor dit soort fietsen.’

Concept plattegrond van de ligging van de fietsenstalling. De stalling heeft een L-vorm. Deze tekening is niet definitief. Aan deze tekening kunnen geen rechten worden ontleend.

Samenwerken

Het onderzoek naar de stalling en het maken van het ontwerp wordt getrokken door ProRail, in samenwerking met gemeente Amsterdam, de Vervoerregio en NS. Maarten: ‘We dragen als Vervoerregio graag bij aan dit project, want een mooie fietsenstalling waarin je fiets droog en veilig staat stimuleert reizen met de fiets en de combinatie van fiets en OV in de regio. En dat is ook wat we als Vervoerregio nastreven; reizen met de fiets.’ Ook zitten er logistieke kanten aan de samenwerking. Pieter: ‘ProRail is bijvoorbeeld eigenaar van het station. Dus we kunnen als Gemeente Amsterdam wel een ondergrondse stalling willen, maar dan moet ProRail dat ook goed vinden. Gelukkig gaat de samenwerking soepel.’

Nog even wachten

Het duurt nog even voordat de stalling gebouwd wordt. Pieter: ‘We hebben net de verkenningsfase gehad (lees voor een overzicht van de projectfasen dit artikel, red.). Nu gaan we de planuitwerkingsfase in, de fase waarin dat de stalling verder ontworpen wordt. We zoeken nu de partij die de stalling mag ontwerpen. Dat gebeurt via een Europese Aanbesteding. In mei hebben we hopelijk een goede partij gevonden. Na het ontwerpen van de stalling moet ook voor de bouw een aanbesteding komen en een planning gemaakt. Ik verwacht dat we op z’n vroegst in 2027 gaan bouwen.’ Dat wordt te zijner tijd nog een precisie klus, want het hele gebied gaat op de schop. Pieter: ‘Omdat er in het hele gebied bouw werkzaamheden zijn gepland, wordt het passen en meten met het bouwen van de fietsenstalling. Het station moet natuurlijk wel zo veel mogelijk toegankelijk blijven. Die complexiteit en samenhang vind ik heel leuk aan dit project.’