Slingerend op de fiets van de OBA naar Amsterdam Centraal? Of van de Nieuwmarkt naar het pontje? Grote kans dat je afgelopen tijd de werkzaamheden bij de Gelderse kade en het IJ bent tegengekomen. Er wordt noest gewerkt aan het verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers. Dat is hard nodig want het kruispunt vlak voor de spoorondergang was een zogeheten ‘black spot’. Een plek waar meerdere ongelukken zijn gebeurd. Maar niet alleen het kruispunt wordt aangepast. Ook de Gelderse kade richting de Nieuwmarkt wordt onder handen genomen. ‘Uiteindelijk geeft dat meer ruimte, veiligheid en wordt het prettiger reizen voor fietsers en voetgangers.’ Aldus Maarten Bakker, projectbegeleider bij de Vervoerregio Amsterdam.
Gelderse Kade
Op de Gelderse kade is standaard het erg druk met verkeer. Maarten Bakker: ‘De Gelderse kade is een van de drukst befietste routes van Amsterdam. Tijdens de spits zagen we dat er niet genoeg ruimte was op het fietspad voor alle fietsers. Omdat er een opstaande rand tussen het fietspad en de straat zat konden fietsers niet uitwijken naar de weg. Daardoor werd het stuk weg een red route, een stuk weg waar meerdere ongelukken gebeuren.’ De gemeente Amsterdam heeft daarom besloten om het fietspad weg te halen, evenals het richeltje tussen het fietspad en de autoweg. De hele straat wordt één geheel voor al het verkeer: fiets en auto maken samen gebruik van dezelfde weg. Maarten: ‘Bij drukte hebben fietsers daardoor meer ruimte en kunnen ze zich uitspreiden over het hele wegdek.’ Over de ontwikkelingen voor de auto vertelt Maarten: ‘Uiteindelijk wordt deze straat onderdeel van Amsterdam Autoluw. Dat betekent dat auto’s er maximaal 30km/u mogen rijden en “te gast” zijn, zoals bij een fietsstraat. We zien dat dit uiteindelijk veiliger is voor fietsers.’ De auto’s moeten overigens als de werkzaamheden voorbij zijn verplicht rechtsaf slaan vanaf de Gelderse kade. Zij mogen niet langer onder de spoorbrug door. Hoe het fietspad er uit komt te zien, zie je hier in het ontwerp.