De zomer is de ideale tijd om langs te gaan bij de gemeenten in de vervoerregio. Dan staan alle projecten te stralen in de zon… Nou ja, stralen? Tijdens het bezoek aan gemeente Haarlemmermeer stonden alle projecten in de stralende regen. Maar dat is geen reden om niet op pad te gaan. Want deze bijzondere gemeente is het bezoek meer dan waard. Het is de grootste gemeente in oppervlakte van de Vervoerregio. Het bevat luchthaven Schiphol, verschillende kernen, is bijna volledig omringd door water, ligt op een grens met de provincie Zuid-Holland en als kers op de taart komen er twintigduizend woningen bij in de toekomst. Al die aspecten leveren op het gebied van verkeer en vervoer genoeg vragen en dilemma’s op. Vandaar dat de Vervoerregio en Haarlemmermeer veel samenwerken. Jolien Prins, beleidsadviseur Regionale Samenwerking bij Haarlemmermeer, gaf een tour langs een paar van de projecten en nam ons mee in alles wat er speelt.
G200/F200
De reis begint bij de fietspaden G200 en F200. Jolien: ‘De F200 is een doorfietsroute tussen Haarlem en Amsterdam. Het fietspad is aangelegd toen dit stukje grond nog bij gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude behoorde. In 2019 is die gemeente samengegaan met Haarlemmermeer en daarom hoort de route nu bij ons. Maar het fietspad kon nog wat verbeteringen gebruiken. Daarom hebben we in de afgelopen jaren werk met werk gemaakt en zo de doorfietsroute in stukjes opgeknapt. De laatste delen worden nu aangepast en dan hebben we een goede en veilige doorfietsroute, waarmee mensen snel van huis naar werk kunnen komen en andersom.’
Juist vanwege het vele woon-werk verkeer en de vele in en uitritten van bedrijven op de doorfietsroute is er aan de overkant van de F200, aan de andere kant van het spoor en de N200, de G200 ontstaan. Jolien: ‘De fietsersbond heeft de route zo genoemd. De G staat voor groen, want het is een route die veel meer door de natuur loopt. Het is geen doorfietsroute want het fietspad is niet heel breed, maar in de zomermaanden zien we dat mensen voor deze route kiezen omdat het er rustiger en groener is. En daarom verdient de route een verbetering. De helft van de route heeft al strak asfalt. Nu gaan we samen met het recreatieschap Spaarnwoude en de Vervoerregio de andere helft opknappen. We brengen verlichting aan voor de sociale veiligheid en stellen die zo af dat het geen schade aan de dieren en planten brengt.’ Het gedeelte van de route wat door gemeente Amsterdam loopt is ook al opgeknapt.