Afbeelding
dinsdag 15 augustus 2023

Op bezoek bij… Diemen

Jasmijn van Engelen

De zomer is in volle gang, het bruist in de regio. Een perfect moment om op bezoek te gaan bij een van de gemeenten om een rondje te lopen. En dan is Diemen helemaal de juiste plek. Samen met beleidsmedewerker Jan Willem Hut liepen we rond in dit kleine, stedelijke dorp. ‘Een unieke combinatie, want veel buurgemeenten zijn veel landelijker’, aldus Jan Willem. En tijdens onze wandeling bezochten we projecten die de Vervoerregio en Diemen samen succesvol hebben opgepakt, projecten die bezig zijn en projecten die nog komen gaan. ‘Er gebeurt heel veel in Diemen.’

OV rijdt via het midden van de Oost-West As van Diemen

Er is gekozen voor planten en bloemen uit de regio.

Bij de nieuwe indeling is een wandelboulevard gekomen langs het water

Start: de Oost-West As door Diemen heen

De route start bij een project wat ongeveer twee jaar geleden is afgerond: de Hartveldseweg die overgaat in de Muiderstraatweg. Deze weg markeert ‘de Oost-West As van Diemen’, vertelt Jan Willem. ‘Het water vormt eigenlijk een scheiding tussen Diemen en Diemen-zuid. Vroeger, heel vroeger, was deze weg een snelweg, de A1. Daarom is de weg zo breed. De snelweg is gelukkig weer verdwenen in de jaren ‘80. Maar de weg die erna kwam had heel veel steen en heel weinig sfeer. Toen de weg een paar jaar geleden aan groot onderhoud toe was hebben we samen met de Vervoerregio hier een nieuwe indeling gemaakt. Er is nu een wandelboulevard gekomen zoals je ziet, met veel meer groen.’ En niet zomaar groen. ‘Er is gekozen voor inheemse beplanting. Zodat de lokale flora en fauna tot hun recht komen.’ Daarnaast is er mooi rood fietspad voor de fietsers gekomen en kan de tram ongehinderd doorrijden in het midden van de weg, wat goed is voor de betrouwbaarheid van het ov in Diemen. Kortom: ‘Het resultaat mag er zijn. Inwoners van Diemen reageren positief op de nieuwe indeling, die ondanks de drukte niet chaotisch of overweldigend aandoet. Het blijft een doorgaande weg, en het blijft druk, maar het is wel aangenaam. Echt een parel van Diemen,’ aldus Jan Willem.

Het plan is om deze brug te verbreden door een meter fietspad erbij te maken

In de toekomst rijden ook auto's op deze weg

Er is geld beschikbaar voor het isoleren van deze woningen, om geluidsoverlast tegen te gaan

Fietser over de brug, auto’s op de voormalige busbaan

Aan de Oost-West As grenst de Diemerbrug. ‘Aan de andere kant van het water begint Diemen-Zuid, en ook het project “Verkeersstructuur Diemen-Zuid”,’ vertelt Jan Willem. Eigenlijk begint dat project al op de brug. Want we hebben het plan om de brug te verbreden door een meter fietspad erbij te maken. ‘Zoals je kunt zien is de brug smal en gaat er veel verkeer overheen. Maar de brug is nog sterk en stevig, dus is het plan om de brug niet te vervangen, maar er een stukje aan te plakken, zodat fietsers en voetgangers meer ruimte krijgen.’ Een bijzondere onderneming want het is niet makkelijk en vrij kostbaar om een stukje brug aan een bestaande brug te plakken. ‘Maar het is heel belangrijk voor het verkeer tussen de verschillende delen van Diemen.’

Even doorlopen en we komen aan bij de kern van het project. Een aantal auto’s neemt de bocht op de Boven Rijkersloot. Jan Willem: ‘Dat is nu de weg naar station Diemen-Zuid. Maar die weg kronkelt helemaal door de buurt, voelt aan als kruipdoor sluipdoor en is niet zo verkeersveilig omdat fietsers op de rijbaan rijden. Daarom gaan we een nieuwe route aanleggen, waarbij auto’s op de voormalige busbaan kunnen rijden. Automobilisten zullen dan de nieuwe route gebruiken, waardoor de andere route minder druk wordt.’ Er is veel om dit project te doen geweest. ‘De Vervoerregio vindt het ongehinderd doorrijden van het ov heel belangrijk. En terecht. Maar de nieuwe weg is ook een grote verbetering voor de verkeersveiligheid. Er komen vrijliggende fietspaden, drempels en veilige oversteekplekken voor wandelaars. Daarnaast mag op de nieuwe weg maximaal dertig kilometer per uur gereden worden. Daarom werken we toch samen aan het project. Want verkeersveiligheid is ook heel belangrijk voor de Vervoerregio. En voor de buslijn zitten er ook verbeteringen bij, namelijk nieuwe toegankelijke haltes.’ Langs de busbaan staan huizen. ‘Deze bewoners zullen het meeste hinder ervaren van het extra verkeer. Dat is vervelend. Daarom is er een extra potje met geld beschikbaar gemaakt om die huizen te isoleren.’ En de verkeersdrukte met het extra geluid was niet het enige dilemma in het project. ‘De weg krijgt twee rijstroken. En hulpdiensten moeten andere voertuigen kunnen inhalen. Maar een hele brede weg nodigt uit om te hard te gaan rijden. Daarom komt er in het midden van de rijbaan een “middengeleider” te liggen, dat is een verhoging. Je kunt er wel overheen rijden bij noodsituaties, maar het is niet prettig. Dus visueel is de weg daardoor zo smal dat automobilisten hun snelheid zullen minderen.’ Er is veel gepuzzeld op het ontwerp en inmiddels is het bestemmingsplan gewijzigd. Waarschijnlijk gaat tegen het eind van het jaar de eerste schop in de grond. Jan Willem: ‘Dan gaat het echt beginnen.’

Waar het fietspad nu stopt komt een mooi park te liggen

Hier komen zo'n honderd sociale huurwoningen

De nieuwe onderdoorgang bij station Diemen

Een park bij Station Diemen

De wandeling eindigt bij station Diemen. Daar is nog niet zo lang geleden een prachtige spooronderdoorgang geopend. ‘Hier lag eerst de laatste spoorwegovergang in de regio. Oké, er zijn er misschien nog een paar in de Amsterdamse Havens maar dat zijn werksporen, geen reizigerssporen. Met het toenemende treinverkeer waren de slagbomen bij station Diemen lang dicht en dat gaf gevaarlijk gedrag van mensen die op eigen houtje het spoor probeerden over te steken. Nu is die situatie er niet meer en dat is veiliger, prettiger en een grote verbetering voor de verbinding tussen Diemen Centrum en Diemen Noord.’ Maar met de opening van de spooronderdoorgang is nog niet alles klaar rondom het station. Er staat nog een hoop te gebeuren. Jan Willem: ‘Het park voor het station, het Van Gemert Plantsoen, wordt opnieuw aangelegd. Daar moet nog mooi groen en een monument komen. Ook wordt de P+R bij het station vervangen door een P+R van NS. Nu is het parkeren daar nog gratis en staat het helemaal vol om zeven uur ’s ochtends.’ Aan de andere kant van het spoor ligt ook nog een leeg terrein. ‘Daar willen we zo’n honderd sociale huurwoningen gaan bouwen. Ook in Diemen is de woningnood groot en de beschikbare ruimte klein. We zijn aan het kijken hoe die woningen daar geplaatst kunnen worden op een goede manier.’ Een hoop ontwikkelingen dus.

Samenwerken

Tijdens de wandeling vertelt Jan Willem over de samenwerking tussen Diemen en de Vervoerregio. ‘Als gemeentelijke organisatie zijn we niet zo groot. We werken maar met twee mensen op het onderwerp verkeer en vervoer. Daarom het is heel fijn om met de Vervoerregio samen te werken. Dat gebeurt veel bij studies en onderzoek. Want voordat een weg of project daadwerkelijk veranderd wordt, moet er een hoop onderzoek gedaan worden.’ Daarnaast wordt de samenwerking gevonden in beleid. Jan Willem: ‘De Vervoerregio maakt nu een nieuw beleidskader. Wij maken als gemeente een mobiliteitsvisie. Dat proberen we bij elkaar te laten passen.’ Al zitten er natuurlijk altijd verschillen tussen de organisaties. Dat hoort erbij. ‘Voor Diemen is een groot thema de verdere verschraling van het fijnmazige ov. Oftewel het verdwijnen van lijnen en haltes. Dat hebben we ook doorgegeven als reactie op het nieuwe beleidskader.’ Zo worden de handen ineen geslagen waar kan en ‘houd je elkaar scherp waar nodig.’

Tijdens de zomer bezoeken we verschillende gemeenten in de regio. We nemen een kijkje bij projecten waar de Vervoerregio en de gemeente de handen voor ineen slaan. Sommige projecten zijn al af, andere gaan nog komen. Benieuwd naar de andere bezoekjes? Lees het bezoek aan de Guisweg en houd de website in de gaten.