Afbeelding
woensdag 7 augustus 2019

Het mooiste station van Nederland… staat in Groningen

Duco Vaillant

Na veel trommelgeroffel was vandaag de bekendmaking van het mooiste station van Nederland. Ondanks twee nominaties, Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal, is de winnaar niet in Amsterdam of Vervoerregio te vinden. Station Groningen is er met de hoofdprijs vandoor gegaan. De NS heeft een serie filmpjes gemaakt die wij onze volgers niet willen onthouden.

Groningen was vroeger een vestingstad, ook toen de eerste spoorlijn in 1866 net buiten de stad werd aangelegd. Om ervoor te zorgen dat het station geen verschansing zou worden bij een belegering, was het eerste definitieve station net zoals het tijdelijke noodstation van hout. Toen de functie als vestingstad verviel in 1874 werd er opnieuw nagedacht over een station dat ook de nodige grandeur moest bieden. Uiteindelijk ging de eerste schop van het huidige station pas in 1893 de grond in waarna het 1896 werd geopend. Toen werd het al gezien als een van de mooiste stations van Nederland.

De eerste prijs: Hoofdstation Groningen

Aan het eind van de jaren zestig is het station met haar monumentale toegangshal onherkenbaar verbouwd, omdat de oorspronkelijke opzet als ‘quasi mooi, onpractisch en dwaas’ werd gezien. Gelukkig werd in 1999 bij een grondige restauratie het station weer in oude glorie gebracht. Twintig jaar later is het gebouw uitgeroepen tot het mooiste station en staat het aan de vooravond van een nieuwe grote verbouwing die volgend jaar moeten beginnen.

Kanshebber: Amsterdam Centraal

Amsterdam Centraal wordt soms wel gezien als het paar jaar oudere broertje van het hoofdstation in Groningen en werd in 1889 geopend. De spoorwegkathedraal van Pierre Cuypers is in de loop der jaren vele jaren malen verbouwd. De komst van de Noord/Zuidlijn was aanleiding om het station opnieuw te gaan verbouwen. Eerst met de noodzakelijke verbreding van de westzijde van het station, waarna de middentunnel tijdelijk kon worden versmald om plaats te maken voor de bouwwerkzaamheden van de Noord/Zuidlijn.

Vierde plek

Het Centraal station is in de loop der jaren flink uitgebreid, met twee nieuwe poortvrije passages, een tweede stationshal, een groot busstation, een fietstunnel een autotunnel, de restauratie van delen het monumentale pand en uiteraard de Noord/Zuidlijn in 2018. Op dit moment wordt er gebouwd aan de Cuyperstrap, de bouw van een grote fietsenstalling en de herinrichting van de openbare ruimte. Het drukste monument van Nederland wordt in de komende jaren nog verder opgeknapt en klaargestoomd voor de toekomst met de verbreding van de perrons en de oosttunnel. In de verkiezing van het mooiste station van Nederland is het station op een eervolle vierde plek geëindigd met 11% van de stemmen.

En kanshebber Amsterdam Amstel

In 1939 werd station Amsterdam Amstel geopend en maakte onderdeel uit van de Spoorwerken Oost. De ongelijkvloerse kruisingen aan de oostkant van de stad waren voor Amsterdam een doorn in het oog. Het station verving het verouderde en onhandige kopstation Weesperpoort. Bijzonder was dat hier vroeger de autoslaaptreinen vertrokken. Omdat de auto’s vroeger het perron opreden is het westelijke perron een stuk breder dan het oostelijke perron.

Verbouwing

Sinds 2015 wordt er door Gemeente Amsterdam, GVB, ProRail, NS en de Vervoerregio gewerkt aan station Amsterdam Amstel. Inmiddels is het nieuwe bus- en tramstation inmiddels gereed en is er een nieuwe grote fietsenstalling onder het station. In mei is de renovatie van de stationshal van start gegaan. In 2020 moeten deze werkzaamheden gereed zijn. Amsterdam Amstel is als achtste – en laatste –  geëindigd met 3% van de stemmen.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

13 augustus 2019 | 19:19

Jan.Meeuwenberg.

@Eric: Hoeveel interessante Stations van het soort zoals in Amsterdam-Haarlem-Groningen en meer zijn er ooit gebouwdin Nederland.
Ongetwijfeld zullen er wel boeken over bestaan.
Zijn de meeste Stations in de periode van het ontstaan van de spoorwegen ook in die tijd gebouwd? of sommige stukken later? misschien een mooi nieuw artikel, of is dat niet de bedoeling van deze site? de geschiedenis van de oudere Stations.

13 augustus 2019 | 18:54

Eric

@Jan.Meeuwenberg.
Naarden-Bussum!

13 augustus 2019 | 13:02

Jan.Meeuwenberg.

@Rein Valk:Ja dat is ook een mooi Station, maar Amsterdam staat bij mij op nr1 van die twee Stations, ik ken de anderen niet echt. Groningen heb ik wel eens gezien maar ben er niet echt van onder de indruk, vergeleken met Amsterdam. maar ja over smaak valt niet te twisten. Er zullen wel meer mooie Stations zijn die ik nooit gezien heb, maar oude klassieke Stations hebben mijn voorkeur.

12 augustus 2019 | 17:04

Rein Valk

Mooi station, ik ben er regelmatig geweest.

Maar de jury is kennelijk nooit in Haarlem geweest, oudste station van Nederland en nog vrijwel intact.. Het staat nog niet eens in de top-10, waar wél Utrecht en Eindhoven te vinden zijn.. het blijft altijd bizar en vrij willekeurig dit soort lijstjes. 

Maar … Groningen gefelicitéérd!!

8 augustus 2019 | 21:40

Jan.Meeuwenberg.

@Alain:Fouten of tegenvallers zijn niet altijd te vermijden natuurlijk. maar soms vraag je je af dat de mensen die alles moeten ontwerpen,en berekenen waarom zien ze (soms) de meest simpele dingen over het hoofd? Nu kom ik met een voorbeeld wat in het programma “van onze centen” gebruikt had kunnen worden. Ergens zijn ze bezig geweest om ruimte voor een rivier te maken, dus veel uitgraaf werk in de uiterwaarden, geen slecht idee,(het heeft zich al bewezen, maar nu komt het, ze zijn ook maar vast aan het uitgraven geweest naast die rivier voor een haventje, keurig een aanlegsteiger gemaakt in dat haventje, maar nu komt het weer die aanlegsteiger was vast, dus bewoog niet mee met het water wat nogal kan verschillen in hoogte per dag, het haventje staat zelfs af en toe droog, je zal je jacht maar aan de aanlegsteiger hebben vast gebonden en later hangt je jacht aan de touwen omdat het water een meter gezakt is.
Ik heb er wel mooie filmpjes aan over gehouden, dat de palen van de steiger in het water geheid werden en later er weer uit getrokken, nu is er dus helemaal geen steiger en haventje, maar het water is daar vaak zo laag dat je er niet eens met een roeiboot kan komen
Wat ik als eenvoudige jongen niet begrijpt is dat mensen die zich Ingenieur mogen noemen niet eens op het idee kunnen komen dat de waterhoogte nogal kan fluctueren. Dus nu maar geen haventje.
Dit is maar een voorbeeld, er was niet voor niets een programma op de tv “Van onze centen” maar mijn voorbeeld is toch wel het toppunt van dommigheid.

8 augustus 2019 | 07:58

Alain

@Jan.Meeuwenberg.
Bij de Uithoflijn zit de tragiek ‘m natuurlijk vooral in de planning en uitvoer van het project. Daarmee is dit project ten opzichte van andere infraprojecten (Noord/Zuidlijn, Zuidasdok, HSL-Zuid) echter niet de enige. Slecht management, uitloop en kostenoverschrijdingen lijken eerder de regel te zijn. Ik wacht 16/12 geduldig af.

7 augustus 2019 | 22:22

Jan.Meeuwenberg.

@Alain: Ja in Utrecht zijn ze goed in slopen, de Catharijne Single was gedeeltelijk gedempt (om auto’s tegemoet te komen, wat nu weer terug gedraaid wordt, er is een top tien van gesloopte gebouwen van Utrecht waar altijd spijt van geweest is dat men zo dom is geweest met dat slopen, een droevig voorbeeld is de sloop van het hoofdgebouw van de Levensverzekering-maatschappij Utrecht. Het Jugendstil-pand had de naam De Utrecht. In 1974.
Het centrale station wat na de brand van het eerste station is herbouwd was ook een mooi gebouw, maar is ook weer gesloopt, zo’n stations gebouw is het aangezicht van stations vind ik.
Nee in Utrecht zijn ze niet echt slim bezig geweest, nu weer met de Uithoflijn, die als het meezit 16 December (eindelijk ) gaat rijden met ook veel meerkosten, Maar het positieve in Utrecht is dat je over een tijdje weer om heel Utrecht heen kan varen , omdat dan de grachten weer bevaarbaar zijn omdat ze nu bezig zijn om het laatste stukje weer uit te graven wat gedempt was Ach er worden wel eens meer historische fouten gemaakt. Ergens fijn we moeten natuurlijk wel kunnen blijven klagen.

7 augustus 2019 | 19:21

Koen

Groningen Hoofdstation is prachtig, alleen jammer van die lelijke fietsenstalling (‘stadsbalkon’) die het zicht op het station verpest.

Oh, en jammer dat de loop van het station naar het centrum voornamelijk via de lelijke nieuwe aanbouw gebeurt, waardoor de meeste mensen het prachtige stationsgebouw nooit zien.

7 augustus 2019 | 19:16

Alain

@n-evo
73 ducoari FA09.

7 augustus 2019 | 19:15

Alain

@Jan.Meeuwenberg.
Utrecht ging voor de oorlog inderdaad deels in rook op, maar juist die brand effende de weg voor het sierlijke ontwerp van Sybold van Ravesteyn, dat het tot begin jaren 70 heeft uitgehouden. Dat gebouw kwam echter aan zijn einde door de sloopkogel, waarna het huidige stedenbouwkundige litteken werd gerealiseerd…

7 augustus 2019 | 19:05

n-evo

Ik doe maar weer eens een poging: wanneer wordt de Cuypershal zelf gerenoveerd?

7 augustus 2019 | 19:04

Jan.Meeuwenberg.

De meeste stations zijn echte juweeltjes, goed dat er vroeger nog werk van gemaakt werd.

Het oude station van Delft vind ik ook wel wat hebben. Wel triest dat er van het oude station van Utrecht niets over is, dat is ooit in rook opgegaan, Wat is er nu nog mooi aan dat station, met zijn metalen golvende dak? een grote hal met veel winkeltjes.

Een zichzelf respecterende stad behoort een indrukwekkend station te hebben als visiteplaatje, Rotterdam heeft wel een modern station gekregen, maar stukken aantrekkelijker dan Utrecht. Maar Amsterdam is voor mij nummer een, als je vanaf richting de Dam het station in de verte al kan zien dan komt het echt statig over.

7 augustus 2019 | 17:57

johan siemons

@Remko

….en met die prachtige oude lamp met al die lichtjes ! maar die zal wel verkocht zijn aan….

7 augustus 2019 | 17:18

Remko

Ik snap de Amsterdam CS het nu niet geworden is. Het zou erg helpen als de voorgevel met luifels snel in oude staat hersteld wordt, uiteraard zonder die lelijke grijze panelen. En de verlaagde plafonds in de Cuypershal snel weg. Zullen we afspreken dit jaar klaar?

Wil je dit bericht delen?