Afbeelding
maandag 29 april 2019

Nieuwe fietsenstalling station Amstel eerder open

Saskia Neijzing

Vandaag is de opening van de nieuwe fietsparkeergarage op station Amsterdam Amstel. Na de oplevering van het busstation en het tramstation, is er nu dus ook meer ruimte voor fietsers. De ingang is verplaatst naar het Julianaplein. De entree, de glazen schuifdeuren en de aankleding van de hal van de fietsenstalling sluiten keurig aan bij het historische, monumentale karakter van het Amstelstation. Een mooi moment om even bij te praten met Jeroen Groot van ProRail.

amstelstation_koek_uitdelen

Uitdelen koek bij de opening van de fietsenstalling.

Jeroen, gefeliciteerd, weer een mijlpaal in dit omvangrijke project!

“Dank je wel. Wij zijn inderdaad heel blij dat we nu meer reizigers die hier met de fiets naartoe komen een mooie stallingsplek kunnen bieden. En eerder dan verwacht! De planning was dat de stalling half mei open zou gaan. Het is nog niet helemaal af, maar het was erg druk met fietsparkeren. Daarom hebben we samen met NS besloten open te gaan, ondanks dat de digitale bewegwijzering nog niet helemaal werkt. Wat ook nog niet klaar is, is de trap naar de stationshal. Die kan vanaf juli gebruikt worden. Mensen moeten nu nog even omlopen. Maar het is een mooie, moderne fietsparkeergarage geworden, met digitale informatieschermen die fietsers dus zullen helpen de vrije plekken te vinden. Net als in de meeste andere stationsstallingen in Amsterdam kun je hier je fiets de eerste 24 uur gratis parkeren.”

amstelstation_vol

Redelijk vol gedeelte van de fietsenstalling.

En uiteindelijk zijn het 3300 fietsparkeerplekken geworden?

“3336 om precies te zijn, inclusief OV-fietsen en bakfietsplekken. Dat is iets minder dan gepland en er wordt gekeken of er nog stallingen bij geplaatst kunnen worden. Naast deze bewaakte fietsenstalling heeft het station ook 2.400 onbewaakte fietsparkeerplekken aan de Goudriaanstraat, dus dat zijn ruim 5700 plekken in het totaal. Tegelijkertijd zien we dat we uiteindelijk meer plaatsen nodig zullen hebben want de combinatie fiets-trein groeit nog steeds enorm. Dus we gaan met de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio op zoek naar mogelijkheden voor meer fietsparkeerplekken rondom het station.”

amstelstation_verwijzing

Digitaal informatiebord met het aantal beschikbare plekken.

Wat gebeurt er met de fietsen die nog op straat staan?

“De gemeente is daar tot nu toe coulant mee omgegaan. Maar nu er geen reden meer is om een plek op straat te parkeren, worden extra handhavers ingezet die er op toezien dat fietsen op de juiste plekken worden neergezet. Dat betekent in de bewaakte fietsenstalling of de onbewaakte fietsenstalling aan de Goudriaanstraat. Fout geparkeerde fietsen worden weggehaald.”

Amstelstation 002

Fietspad voor het Amstelstation richting de fietsenstalling. Rechts van de weg op de foto worden nog 450 woningen gebouwd.

En nu?

“De vernieuwing van station Amsterdam Amstel en haar omgeving is nog niet klaar. Het station moet straks weer gebruikt worden als een nieuw modern knooppunt, waar 80.000 reizigers per dag gebruik maken van trein, metro, bus en tram. We werken met de gemeente Amsterdam, NS, ProRail en de Vervoerregio Amsterdam dus nog even verder. Voor de openbare ruimte worden de komende tijd de puntjes nog op de i gezet. En volgend jaar vind je hier een prachtig opgeknapte monumentale hal en goed ingerichte perrons. Die zijn trouwens weer in de oorspronkelijke kleuren geschilderd. Ook worden er 450 woningen bij het station gebouwd. In 2023 zijn alle werkzaamheden klaar.”