Afbeelding
dinsdag 5 maart 2019

Afscheid van de 51 met Martijn Roos

Renske van Bers

Hoewel het gisteren eigenlijk al de bedoeling was om stil te staan bij het afscheid van de 51, gooide een stroeve start van de vervangende bus 55 roet in het eten. Om deze reden kijken we vandaag terug op de laatste rit van de 51. Uiteraard was vaste volger en metro-liefhebber Martijn Roos ook van de partij. Hoe heeft hij het afscheid ervaren?

Hoe vond je het?

“Druk! Hoewel de feestelijke rit van de 51 om 23.41 vertrok vanaf station Zuid, wilde ik samen met een vriend ook al die rit daarvoor meemaken. Het was de bedoeling om vanaf station Wibautstraat naar CS afreizen met de 51, maar deze was – hoe kenmerkend – uitgevallen. Zodoende namen we de 53 naar CS waar de we die vertraagde rit nog net konden uitzwaaien. Vervolgens hebben we gewacht op de laatste rit die om 23.26 vertrok vanaf dit station. En waar we eerst nog lekker rustig konden zitten, veranderde dat bij ‘feesthalte’ Zuid. Toen stroomde het publiek naar binnen!”

Amstelveenlijn190303-laatste rit 51-16

Martijn tijdens de laatste rit. Op de laatste dag reden ook de S3 metrowagens 71-70 van CAF (uit 1997) en de BN-metrowagens 51-52 uit Brugge (uit 1990). Martijn: “Het leuke is dat eind 2020 er in Amstelveen met een 15G tram gereden gaat worden, die ook weer geproduceerd is door CAF.”

Maar wel gezellig? Er hing geen bedrukte sfeer?

“Nee hoor, het was heel gezellig en leuk georganiseerd door de gemeente Amsterdam, Amstelveen, GVB en de Vervoerregio. Er was live-muziek, lolly’s en ook de stadsdichter deed een duit in het zakje. De sfeer was dus niet bedrukt. Zelf was ik trouwens wel een beetje emotioneel: ik heb de lijn altijd op de voet gevolgd, dus het voelt toch wel een beetje raar dat deze nu weg is.”

Amstelveenlijn190303-laatste-rit-51-03

Amstelveen, in de nacht van 2 op 3 maart 2019: drukte en gezelligheid tijdens de laatste rit.

Snap je wel waarom de 51 moet wijken voor een hoogwaardige tramverbinding?

“Ja, dat snap ik wel. De lijn lag er zo vaak uit door de vele mankementen, daar viel gewoon niks meer aan te redden. GVB heeft natuurlijk lang geprobeerd om het beestje te lijmen, maar vooral de laatste jaren werd duidelijk dat dat niet meer ging. En het is mooi dat het materieel van de 51 nog wel even aanblijft als metro tussen CS en Isolatorweg.”

Amstelveenlijn190303-laatste rit 51-13

De stadsdichter in actie.

Wat ga je het meeste missen aan de 51?

“Ik vond de route prachtig! Erg leuk zoals de 51 vanaf CS ondergronds vertrok en je bij Zuid ook nog een heel stuk, bovengronds, Amstelveen aandeed. En, ondanks het feit dat de 51 zich niet altijd heeft bewezen als tram cq metro, vond ik de gedachte erachter wel interessant. Maar goed, nu kunnen we weer reikhalzend uitkijken naar prachtig nieuw materieel, in de vorm van de 15G tram die onder de naam Amsteltram straks vanaf Zuid, via Amstelveen naar Uithoorn rijdt. Dat vind ik ook mooi!”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

7 maart 2019 | 09:38

n-evo

Hoogwaardig OV, hoogwaardige bus, hoogwaardige tram, hoogwaardige trein die allen bij hoogwaardige haltes en stations stoppen. Is fietsen meer je cup of tea? Dan doe je dat over een – jawel – hoogwaardig fietspad van rood R-net-asfalt! ?

Ik ben bang dat je je er bij neer moet leggen dat “hoogwaardig” gewoon het buzzwoord van dit moment is Ronald.

7 maart 2019 | 08:49

Alain

@Ronald

De hele term ‘sneltram’ komt in dit stukje niet voor. Er wordt gesproken over een ‘hoogwaardige tram(verbinding)’. Dus in zekere zin is uw wens daarmee al in vervulling gegaan.

Ik denk sowieso dat de term ‘sneltram’ in Amsterdam nu – net als het woord ‘metro’ in het tijdperk-Van der Vlis – een vies woord is in de Amsterdamse politiek. ‘Hoogwaardige tram’ klinkt acceptabeler.

6 maart 2019 | 22:24

Ronald

Het zou wel aardig zijn, al was het maar voor één keer, de term sneltram zonder het woord hoogwaardig ervoor tegen te komen. Volkomen overbodig. Het zou wat zijn als er 2019 een sneltram werd aangelegd die niet hoogwaardig was.

5 maart 2019 | 19:05

trolly

Goh. Je ziet aan die mevrouw met die verjaarspet helemaal niet dat ze al 51 is.

6 maart 2019 | 15:28

Renske van Bers

🙂

5 maart 2019 | 15:43

Han Schomakers

@ Renske, Martijn en Gé: Leuk verhaal, met enige weemoed gelezen. En, zoals altijd, weer prachtige foto’s!

Gisteren met lijn 50, bestaande uit 3 gekoppelde sneltrams gereden. En daarna met lijn 51 in een Alstom metro gereden. Het was een leuke verrassing om te ervaren dat het materieel verwisseld was! En helemaal geen storingen meegemaakt… 🙂

6 maart 2019 | 15:29

Renske van Bers

@Han, dank! En mooi dat je rit zo soepel verliep! Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?