Afbeelding
vrijdag 1 maart 2019

Terugblik op de Amstelveenlijn met oud-projectleider Rob

Duco Vaillant

Vanaf 3 maart 2019 verdwijnt de huidige sneltram 51. De Amstelveenlijn wordt omgebouwd naar een veilige, snelle en betrouwbare tramverbinding met drie extra ongelijkvloerse kruisingen. We blikken met Rob Lensen, oud-projectleider van de Amstelveenlijn in de jaren ’80 en de Ringlijn in de jaren ’90 nog een keer terug op zijn lijn en vragen wat hij van de toekomstige tram vindt.

S1 WGN 54166

De sneltram in de oorspronkelijke kleuren in de bocht bij de brink. Een van de testritten in augustus 1990. Op 30 november dat jaar werd Amstelveenlijn geopend.

Vind je het jammer dat lijn 51 uit Amstelveen verdwijnt?

“Nee, ik vind en vond het niet goed om de tram te combineren met de metro. Doordat ze zo in elkaar werden verweven had je vooral de nadelen van beide systemen in plaats van de voordelen. Dit was een politieke keuze uit de jaren ’80, waar ik geen voorstander van was. Maar ik was dan weer niet zo principieel dat ik het niet zou uitvoeren, haha. Je moet je ook bedenken dat als deze keuze niet was gemaakt er waarschijnlijk helemaal geen tram- of metrolijn was geweest in Amstelveen. Gemeente Amsterdam en Amstelveen waren anders in een patstelling beland, waarbij Amstelveen een metro wou en Amsterdam een tram.”

oude tram

De sneltram op het oude eindpunt de Poortwachter op 10 maart 1994. Op 13 september 2004 werd de lijn verlengd naar Amstelveen Westwijk

Waarom was je tegen dit compromis?

“Het gaat tegen het systeem van de metro in, dat snel en betrouwbaar is. De sneltram rijdt langzaam vanwege de vele haltes en snel zal deze nooit zijn, omdat deze de ook aanwezige tramlijn 5 niet kan inhalen. Daarnaast beïnvloedt de sneltram, de metro negatief. Dit heeft te maken met de gelijkvloerse kruisingen, waardoor de kans vrij groot is dat deze verstoord wordt, doordat er bijvoorbeeld nog een auto op een kruispunt staat. En rijdt deze in Amstelveen wel goed, dan is er altijd het risico dat de transformatie van tram naar metro bij station Zuid niet goed gaat met de omschakeling van de voltage, stroomafnemers of klaptredes, waarmee de sneltram zich 35 cm breder maakt tussen Zuid en Centraal zodat er geen groot gat tussen metro en perron ontstaat.”

amstelveenlijn-3347

Links de sneltram, rechts op de achtergrond de tram.

Was je nog ergens wel blij mee?

“Het meest dat me was opgevallen is dat de reizigersaantallen positief waren, hoger dan ik had verwacht. Onbedoeld heeft het ook een belangrijke rol gespeeld bij de verdere ontwikkeling van het metronet. De goede uitvoering – qua kosten en tijd – heeft ertoe geleid dat we snel aan de slag konden met de bouw van de ringlijn waarop lijn 50 rijdt. Daarnaast hebben we veel geleerd, waardoor we de ringlijn goed konden aanleggen. We hebben dit project onder budget en volgens planning aangelegd en konden er een beetje stiekem meer een metrolijn in plaats van een sneltramlijn van bouwen. Waar eerst abri’s bedacht waren zoals gewoonlijk bij de tram, hebben we perronoverkappingen gemaakt die meer passen bij de metro. De Amstelveenlijn is voor ons een goede leerschool geweest.”

knooppunt

Station Zuid als OV-knooppunt. In de eindsituatie kan je via twee verschillende passages van de nieuwe Amstelveenlijn naar de perrons van de trein en metro lopen.

Lijn 51 in Amstelveen wordt nu omgebouwd tot hoogwaardige tram. Wat vind je daarvan?

“Uitstekend! Er wordt een aantal kort bij elkaar liggende haltes weggehaald, waardoor de reistijd korter wordt, daarnaast worden er 3 kruisingen ongelijkvloers gemaakt. Dit komt zowel de reistijd als de betrouwbaarheid ten goede. Daarnaast vind ik de uiteindelijk plek bij station Zuid ook goed, direct aan de zuidkant van het station. Amsterdam Zuid is een overstapstation voor mensen uit Amstelveen en je hoeft maar een trap of roltrap op om over te stappen op een metro of trein in plaats van de twee trappen normaal gesproken.”

En wat vind je van het metronet vanaf 3 maart?

“Goed. Het scheelt enorm dat lijn 51 niet meer door Amstelveen gaat. Voor 3 lijnen op 1 traject tussen Spaklerweg en Amsterdam Centraal moeten alle lijnen goed kunnen rijden. De verstorende factor van lijn 51 wordt er immers uitgehaald. Ik zou dit zelfs als eis neerleggen bij GVB om een goede dienstregeling te rijden. Lijn 50 wordt daarnaast met een extra lijn versterkt. Dit is gezien de populariteit ook wel nodig.”

Kom je aanstaande zaterdag 2 maart ook een traantje wegpinken bij de laatste rit?

“Haha. Nee, zo emotioneel ben ik niet verbonden met lijn 51 in Amstelveen. Ik heb dus geen plannen om erbij te zijn.”