Afbeelding
maandag 4 maart 2019

Stroeve start lijn 55

Renske van Bers

Van zaterdag 2 op zondag 3 maart, vond de laatste rit van de Amstelveenlijn plaats. Op zondagochtend reden de eerste bussen om reizigers naar hun bestemming te brengen. Waar dit zondag goed liep, bleek dat reizigers in de spits van vanochtend langer moesten wachten op lijn 55, die bovendien erg vol was. Ook de reis zelf duurde langer dan in de dienstregeling was opgenomen. Dit had een aantal oorzaken. We leggen graag uit hoe dit zit.

De dienstregeling van bus 55 liep al snel buiten de oorspronkelijke planning in de ochtendspits van vanochtend. Dit had onder andere te maken met de werkzaamheden op de kruising Burgemeester Boersweg/Oranjebaan in Amstelveen. Hier zou aanvankelijk één rijstrook worden gesloten, maar dit bleken er deze ochtend maar liefst twee te zijn. Er ontstond vrijwel direct een file, waardoor passerend verkeer op grote stukken enkel stapvoets verder kon rijden. Gevolg was een domino-effect: doordat vertraagde bussen relatief kort op elkaar volgden maar grotere groepen reizigers moesten vervoeren, liep de vertraging verder op.

amstelveen3maartv2-1

Kaartje van de situatie nu.

Opstoppingen

Daarnaast waren er rond de oversteek op de Strawinskylaan opstoppingen op het zebrapad, waardoor het verkeer niet kon passeren. Dit hielp niet bij de toch al oplopende vertragingen. Verder bleken er auto’s geparkeerd rond de zogenaamde bufferzones op station Zuid. Dit was vanaf 3 maart niet meer toegestaan, omdat deze ruimte nodig is voor de bussen (lijn 55) van GVB. Ook waren er vandaag meer reizigers dan gangbaar is voor een standaard maandagochtendspits. Dit had alles te maken met het slechte weer: reizigers verkiezen dan het OV boven de fiets.

Voldoende bussen?

Voor veel reizigers die op deze regenachtige maandagochtend stonden te wachten op hun bus, was het een onprettig begin van de dag. Veel reizigers meldden enorme drukte op de lijnen en lange wachttijden. Het vermoeden bestond dat er te weinig materieel was ingezet door GVB. Deze conclusie kunnen we nu nog niet trekken. De doorstroming stokte door de obstakels die we hierboven al schetsten. De geplande dienstregeling van lijn 55 was hierdoor vrijwel direct onuitvoerbaar. De inzet van extra materieel helpt dan niet: deze voertuigen staan dan ook direct vast in het verkeer.

Hoe verder?

GVB vindt het nog te vroeg om conclusies te trekken. Vanzelfsprekend vinden ze het teleurstellend dat de eerste ochtendspits van lijn 55 zo moeizaam verliep. Dit hadden zij ook graag anders gezien. De drang om maatregelen te nemen is er altijd, maar dat moet wel op basis van de juiste informatie gebeuren. In de tweede helft van deze week wordt dit duidelijk. GVB hoopt dan ook dat de problemen rondom de oversteek op de Strawinskylaan en de parkeerplaatsen zijn opgelost en de doorstroming is verbeterd. Dit pakt GVB nu samen op met de gemeente (Amsterdam en Amstelveen) en met ons, de Vervoerregio Amsterdam. Dan kan er ook beoordeeld worden of het nodig is om de dienstregeling aan te passen. We komen hier nog op terug!