Afbeelding
donderdag 21 oktober 2021

Vanaf 24 oktober rijdt GVB weer met het nieuwe metrobeveiligingssysteem

Hilde Postma
Sinds begin dit jaar neemt GVB het nieuwe systeem voor de metrobeveiliging (CBTC) stap voor stap in gebruik. Nadat er bijna twee weken zonder grote problemen gereden werd, ging het vrijdag 24 en zaterdag 25 september helaas mis. Alle metrolijnen stonden door grote verstoringen voor langere tijd stil. Sinds die tijd rijdt GVB met het ‘oude’ systeem, maar vanaf zondag 24 oktober gebeurt dat weer met het nieuwe metrobeveiligingssysteem. Frans Cramer, manager Logistiek Centrum Metro: ´We blijven leren, waardoor het systeem steeds beter wordt.´

 

Achter  de schermen wordt hard gewerkt aan het steeds stabieler en beter maken van het nieuwe systeem. Frans: ´We willen onze metroreizigers natuurlijk weer de kwaliteit bieden die ze van ons gewend zijn. En dit kan alleen door met het metrobeveiligingssysteem te rijden, ervan te leren en het te blijven verbeteren.´ Na het doorvoeren van verschillende verbeteringen rijdt GVB daarom vanaf 24 oktober weer met het nieuwe systeem. Daarbij wordt niet meer (gepland) teruggeschakeld naar het oude systeem.

Niet vlekkeloos

Ook na deze laatste aanpassingen verwachten we niet dat alles vlekkeloos zal verlopen. Frans: ´De verwachting is dat reizigers nog wel eens langer zullen moeten wachten door een probleem met het systeem, maar minder lang dan afgelopen periode.´ Ook houden we het oude systeem voorlopig nog achter de hand. ´Dus als we tegen zaken aanlopen die we niet zomaar kunnen oplossen, dan kunnen we alsnog terugschakelen.´

Seintje

Actuele reisinformatie en mogelijke verstoringen geven we aan via de gebruikelijke GVB-reisinformatiekanalen. Reizigers kunnen ook een Seintje ontvangen bij actuele verstoringen op hun favoriete lijn(en). Aanmelden hiervoor kan via de GVB-app.

Achtergrond

Metro en Tram van de gemeente Amsterdam, GVB en Vervoerregio Amsterdam introduceren het nieuwe systeem voor de metroverkeersleiding en metrobeveiliging. Het huidige systeem op het metronetwerk in Amsterdam is namelijk verouderd en wordt daarom vervangen. Amsterdam heeft gekozen voor het nieuwe, toekomstbestendige systeem ‘Communication Based Train Control’ (CBTC) bij leverancier Alstom. Het nieuwe systeem maakt gebruik van radiocommunicatie en bakens, waarmee het systeem de metro’s op de voet volgt. Metro’s kunnen zo op korte afstand veilig van elkaar rijden. Het systeem is ook geschikt om metro’s in de toekomst eventueel bestuurderloos te kunnen laten rijden. Lees hier over dit nieuwe systeem voor metrobeveiliging voor Amsterdam.