Afbeelding
woensdag 24 februari 2021

Stap voor stap: ingebruikname nieuw metrobeveiligingssysteem

Hilde Postma

Na ruim een jaar van intensief testen, neemt GVB samen met de Vervoerregio Amsterdam en Metro en Tram van de gemeente Amsterdam vanaf eind februari 2021 het nieuwe systeem voor de metrobeveiliging in gebruik. Dit gebeurt stap voor stap. Er wordt de tijd genomen om kinderziektes op te sporen, en verkeersleiders en bestuurders als gebruikers meer ervaring op te laten doen, voordat we helemaal overgaan op het nieuwe systeem.

Alleen zondagen, later meer dagen

Sinds eind 2019 is getest met het nieuwe systeem voor de metrobeveiliging. Om de overlast zoveel mogelijk te beperken, gebeurde dat in de nachtelijke uren buiten de dienstregeling om. Op de Noord/Zuidlijn (lijn 52) rijden de metro’s al onder dit systeem. Amsterdam neemt nu het systeem op de overige lijnen (50, 51, 53 en 54) in gebruik. Dit betekent dat GVB op deze lijnen voor het eerst in de dienstregeling rijdt met het nieuwe systeem. Dit gebeurt stap voor stap. Eind februari wordt gestart en rijdt GVB eerst alleen op zondagen met het nieuwe systeem. Dit wordt geleidelijk uitgebreid naar meer dagen. Gaat alles volgens verwachting, dan nemen gaat het systeem rond de zomer 2021 definitief in gebruik.

Mogelijke verstoringen

Een nieuw, modern systeem betekent behalve nieuwe techniek ook een nieuwe manier van werken voor medewerkers. Daarnaast kunnen kinderziektes de kop opsteken. Het stap voor stap in gebruik nemen, zorgt er ook voor dat we weten met welke kinderziektes we te maken hebben en hoe we hiermee kunnen omgaan. Reizigers zullen in de eerste maanden wel rekening moeten houden met mogelijke verstoringen onderweg. Dit kan variëren van fouten in de reisinformatie, tot het uitvallen van een rit, het tijdelijk uitvallen (van een deel van) een metrolijn of in een heel uitzonderlijk geval het uitvallen van alle metro’s, die dan tijdelijk op stations zullen stilstaan.

Data

Op gvb.nl/metro lees je de data waarop met het nieuwe systeem wordt gereden en wat dit voor de reizigers betekent. Actuele reisinformatie en mogelijke verstoringen worden op de gebruikelijke manier en via de gebruikelijke GVB reisinformatiekanalen aangegeven. Reizigers kunnen ook een Seintje ontvangen bij actuele verstoringen op hun favoriete lijn(en). Aanmelden hiervoor kan via de GVB app.

Nieuw systeem voor metrobeveiliging

Metro en Tram van de gemeente Amsterdam, GVB en Vervoerregio Amsterdam introduceren een nieuw systeem voor de metroverkeersleiding en metrobeveiliging. Het huidige systeem op het metronetwerk in Amsterdam is namelijk verouderd en wordt daarom vervangen. Amsterdam heeft gekozen voor het nieuwe, toekomstbestendige systeem ‘Communication Based Train Control’ (CBTC) bij leverancier Alstom. Het nieuwe systeem maakt gebruik van radiocommunicatie en bakens, waarmee het systeem de metro’s op de voet volgt. Metro’s kunnen zo op korte afstand veilig van elkaar rijden. Het systeem is ook geschikt om metro’s in de toekomst eventueel bestuurderloos te kunnen laten rijden. Lees hier over dit nieuwe systeem voor metrobeveiliging voor Amsterdam.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

25 februari 2021 | 14:55

johan siemons

in het verleden is via dit “kanaal” uitgelegd dat het machinist-loos rijden van de stellen een uitvoerige verbouwing van de perrons zou inhouden en wel een extra systeem van deuren op de randen van de perrons . een forse investering . en dat komt bovenop de investering van het dichtmaken van de metro-cirkel via west terug naar het centraal . het is nogal wat

24 februari 2021 | 18:43

Kees

Metro’s zonder bestuurder laten rijden? Dat kon al in 1979 met het toenmalige analoge systeem. Vroege Bijlmerbewoners hebben ze regelmatig zien testrijden. Niet met passagiers, daar is het nooit van gekomen. Dat CBTC het ondersteunt lijkt mij vanzelfsprekend en niet per se een innovatie. Evengoed een mooi resultaat dat de ombouw op de oude lijnen nu voor elkaar is. Sowieso gaat het erg goed met de metro.