Afbeelding
donderdag 30 juli 2020

Treinen en metro’s rijden weer in heel Amsterdam: ‘Blij dat alle klussen gelukt zijn in 16 dagen’

Hilde Postma

Het spoor in Amsterdam heeft de afgelopen zestien dagen een ware transformatie ondergaan om de reizigersgroei in de regio op te kunnen vangen. Vanochtend om vijf uur rondde ProRail samen met aannemers BAM en Strukton het werk aan nieuwe seinen, wissels, trappen en een tunnel af. Om 5.48 uur reed de eerste NS-trein vanaf Amsterdam Centraal weer station Amsterdam Amstel binnen. ‘We zijn ontzettend blij dat het is gelukt in zestien dagen, want als we de werkzaamheden los van elkaar hadden gepland zouden er ruim twintig verschillende werkperiodes nodig zijn geweest en namen de werkzaamheden drie jaar in beslag’, zegt ProRail-bouwmanager Jos Deen.

Groei in de regio Amsterdam

Het is nu door de coronacrisis nog altijd stiller in het ov dan normaal. Toch houden ProRail en NS rekening met een reizigersgroei van dertig procent in de komende vijftien jaar. Daarom wordt er in samenwerking met andere partijen volop aan het spoor en de stations in en om Amsterdam gewerkt. Om de bereikbaarheid van de regio Amsterdam te waarborgen, is het essentieel dat bepaalde werkzaamheden en dienstregelingstappen in de juiste volgorde worden uitgevoerd. In deze animatie is te zien hoe al deze stappen samenhangen en wat de complexiteit is:

Vervangend vervoer

De afgelopen zestien dagen – tussen 14 juli en 30 juli – zijn er een aantal belangrijke stappen gezet. Deze omvangrijke werkzaamheden zijn samen door ProRail, NS, GVB, MET, gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam voorbereid. Tijdens de werkzaamheden konden reizigers omreizen of gebruikmaken van een pendelmetro en vervangende bussen.

OV-stewards wezen reizigers de weg

Op verschillende locaties zetten GVB en de NS ov-stewards in, zoals Mohamed, Ricardo en Simon, die reizigers de weg wezen, zoals we eerder schreven. ‘De eerste twee dagen verliep het wat chaotisch, en waren mensen soms wat chagrijnig of geïrriteerd. Maar daarna liep het redelijk gesmeerd’, zei Richard. Simon beaamde dat: ‘Het ging echt lekker vlotjes’.

Mohamed, Ricardo en Simon wezen reizigers waar ze moesten zijn en inchecken,

OV-fiets pop-upstore

Een ander alternatief was de ov-fiets pop-up store die was geopend op station Amsterdam Bijlmer ArenA met 150 fietsen. Reizigers hebben de pop-up store goed weten te vinden. Over een paar weken zijn de resultaten van de pilot bekend en evalueren onder meer NS, ProRail en de Vervoerregio of er bij volgende werkzaamheden opnieuw een speciale ov-fiets pop-up store wordt geopend.

Ben je nieuwsgierig naar wat er de afgelopen zestien dagen is gebeurd? Bekijk dan hieronder de resultaten van de werkzaamheden.

Tunnel Amstelstroomlaan bruikbaar voor bouwverkeer

Op de Amstelstroomlaan in Amsterdam is een tunnel onder twee treinsporen en zeven metrosporen gebouwd. Deze zal twee woonwijken met elkaar gaan verbinden: het Bajes- en het Amstelkwartier. De komende jaren zal het bouwverkeer al van de tunnel gebruik kunnen maken. Automobilisten, fietsers en voetgangers kunnen vanaf 2024 onder de sporen door. Lees hier meer over dit project. Hieronder zie je hoe in de nacht van 20 op 21 juli het eerste van drie tunneldelen op zijn plek wordt geschoven.

Ruwbouw trap Amsterdam Amstel voltooid

Station Amsterdam Amstel krijgt een nieuwe trap waardoor meer reizigers sneller de trein kunnen in- en uitstapen. Alle voorzieningen voor de trap en de verbindingstunnel  zijn op het perron gemaakt. De metrosporen liggen weer op hun plek. De komende tijd zullen ProRail en aannemer Strukton doorwerken aan de afwerking ervan, zodat reizigers vanaf mei volgend jaar gebruik kunnen maken van de trap. Verder zijn twee perrons volledig bestraat en heringericht met nieuwe banken. Lees er hier meer over!

Nieuwe seinen en wissels bij Amsterdam Muiderpoort

Bij station Amsterdam Muiderpoort zijn nieuwe seinen en enkele nieuwe wissels aangelegd. Deze wissels en seinen zorgen ervoor dat treinen bij verstoringen eerder kunnen keren. Nu gebeurt dit nog bij Amsterdam Centraal, maar dat kan door de toegenomen drukte op het spoor straks niet meer zo eenvoudig. Door de nieuwe seinen en wissels kan dat straks bij Muiderpoort wél.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

31 juli 2020 | 21:59

Junior Member

@Leo en Floris: Trek die verbinding nog iets verder door naar IJburg zodat voor nog meer mensen die spoorverbinding, Science Park en ook de Zuidas en Schiphol dichterbij komen.

31 juli 2020 | 19:57

Floris de Graaf

@ Leo: op zich een goed plan en eens wat betreft de bereikbaarheid van Science Park en Oost, alleen is de ruimte met name bij Diemen erg beperkt, dus zal het wel kostbaar worden. Overigens zou Muiderpoort ook een metroverbinding krijgen zodra (als..) de Oost/Westlijn wordt aangelegd.

30 juli 2020 | 17:15

Leo

Ik zou graag zien dat de metro een klein stukje wordt doorgetrokken vanaf Diemen Zuid met haltes Diemen, Science Park en eindpunt Muiderpoort. Het brengt de spoorverbinding naar Weesp ineens een stukje dichterbij voor veel mensen en is waarschijnlijk een betere ontsluiting voor Science Park dan twee keer per uur een trein.

Qua exploitatie zou je het dan misschien zo moeten doen dat lijn M53 om de beurt Gaasperplas en Muiderpoort als eindstation heeft.