Afbeelding
donderdag 23 juli 2020

Aanleg onderdoorgang Amstelstroomlaan: ‘Er wordt dag en nacht doorgewerkt’

Hilde Postma

De aanleg van de nieuwe onderdoorgang bij de Amstelstroomlaan is in volle gang. Met man en macht wordt dag en nacht doorgewerkt: zestien dagen aan één stuk om de onderdoorgang onder twee treinsporen en zeven metrosporen te realiseren. De onderdoorgang gaat het nieuwe Bajeskwartier met het Amstelkwartier verbinden.

‘Kijk’, zegt omgevingsmanager Geertjan Cronenberg, terwijl hij wijst op de hijskranen en graafmachines: ‘Er is hier een spoorlichaam van maar liefst zestig meter breed doorgezaagd: het gaat om zeven metrosporen en twee treinsporen.’ Even verderop staan drie enorme tunnelmoten klaar: ‘De aannemer heeft die al maanden geleden gemaakt’, legt Geertjan uit. Hij wijst op een tiental funderingspalen: ‘Die zijn de afgelopen week gemaakt. Ze komen onder de tunneldelen’.

Mantel

Alle leidingen voor stroom en andere bekabeling voor trein en metro zijn in een grote bundel samengebonden, met een mantel erom heen, zodat ze tijdens de werkzaamheden niet beschadigd raken. ‘Eergisteren lag hier nog een noodspoor voor een metro om materieel te vervoeren’, zegt Geertjan. ‘Maar dat is nu ook weggehaald, zodat de tunnelmoten op hun plek kunnen worden gelegd.’

Mammoetonderleggers

Vijftien uur later (op dinsdag 21 juli om 3 uur in de ochtend) is het zover: de tunneldelen worden met grote mammoetonderleggers op hun plek gelegd. ‘Dat neemt zes uur per tunneldeel in beslag: ’s nachts om drie uur wordt begonnen. Het eerste deel ligt om negen uur ’s ochtends op zijn plek. Dan wordt met het tweede deel begonnen, dat ligt om drie uur op zijn plek – en tussen drie uur en negen uur ’s avonds volgt het derde tunneldeel. In totaal neemt het dus achttien uur in beslag. Daarna moet dan het zand weer worden aangevuld en goed worden verdicht. Vervolgens gaat de ballast erop – en wordt de rails teruggelegd.’

Noodspoor

Als eerste wordt het noodspoor teruggelegd voor de metro’s die heen en weer pendelen tussen Amstelstation en Centraal. Op het Amstel Station wordt op dit moment een nieuwe trap gebouwd worden de perrons vervangen. De verbouwing van Amstel Station en de aanleg van de onderdoorgang zijn de twee grootste klussen die Prorail in zestien dagen aanpakt. Wijnemenjemee berichtte er al eerder over: normaal zouden deze werkzaamheden over drie jaar zouden worden uitgesmeerd. Om alle werkzaamheden in dezen relatief korte tijd uit te voeren, zijn metro’s en treinen in een groot deel van Amsterdam zestien dagen buiten dienst gesteld, en worden reizigers met vervangende bussen vervoerd.

Overlast

De projectleiders zijn tijdens de werkzaamheden zo druk dat ze geen tijd hebben om wijnemenjemee.nl te woord te staan. Ook omgevingsmanager Geertjan Cronenberg maakt lange dagen, maar kan wel even tijd vrijmaken: ‘Ik overleg met projectleiders en aannemers, maar ook met buurtbewoners. Morgenvroeg heb ik bijvoorbeeld een gesprek met een buurtbewoner die veel overlast ondervindt omdat er ook ’s nachts wordt doorgewerkt. Hij wil dat het werk ’s nachts wordt neergelegd. Ik heb wel begrip voor zijn punt, maar dit is zo’n groot project; dat kunnen we niet stil leggen. Er wordt juist ’s nachts doorgewerkt, zodat het ov weer zo snel mogelijk kan rijden.´

Geertjan Cronenberg, omgevingsmanager Amstelstroomlaan en Amstelstation: 'Er wordt dag en nacht doorgewerkt, zodat het ov weer zo snel mogelijk kan rijden.´

Achterkant

Het QO-hotel dat op de werkzaamheden uitkijkt, verhuurt tijdens deze zestien dagen alleen de kamers aan de achterkant, zodat gasten geen last hebben van de werkzaamheden. ‘Het is wat dat betreft wel handig nu dat er toch al minder gasten zijn door de Coronacrisis.’

Tunneldelen geplaatst

De volgende dag liggen de tunneldelen op hun plek. De nieuwe onderdoorgang verbindt het nieuwe Bajes Kwartier met het Amstelkwartier: nieuwe wijken aan de rand van Amsterdam-Oost met veel interessante nieuwbouw en op een steenworp afstand van de Amstel. Via de onderdoorgang zullen als de wijk klaar is voetgangers, fietsers en ook auto’s kunnen doorsteken.

 

Bouwterrein Bajes kwartier

De werkzaamheden aan de onderdoorgang zijn al in januari 2020 begonnen. Om de overlast te beperken voor buurtbewoners en reizigers, is in eerste instantie vooral gewerkt vanaf het bouwterrein van het Bajes kwartier. Op 30 juli kunnen de treinen en metro’s weer rijden. Daarna wordt er overigens aan de trap en de onderdoorgang nog maanden doorgewerkt.

 

 

Heeft u vragen? Stel ze hier.

23 juli 2020 | 21:48

Egbert Six

Is er in het ontwerp rekening gehouden met een mogelijke uitbreiding van 2 naar 4 (NS) sporen?

23 juli 2020 | 13:37

anoniem

Ik wil vanuit Duivendrecht naar de stad gaan. Hoe doe ik dat het beste nu er geen metro vanuit Duivendrecht naar de stad rijdt?