maandag 15 juni 2020

Drie grote klussen rond Amstel, geen treinen en beperkt metroverkeer van 14 tot 30 juli

Hilde Postma

In verband met drie grote projecten – waaronder de aanleg van een onderdoorgang onder het spoor bij de Spaklerweg – zullen treinen en metro’s in delen van Amsterdam deze zomer zestien dagen niet rijden. Geertjan Cronenberg van ProRail: ‘We zullen verschillende werkzaamheden op en rond het spoor van metro en trein uitvoeren. Om de overlast te beperken, hebben we in de zomer één grote buitendienststelling, van zestien dagen: van 14 tot 30 juli.’

Drie grote projecten

Geertjan Cronenberg vertelt: ‘In die tijd gaan we in ieder geval drie grote projecten doen. De eerste is een onderdoorgang maken onder het spoor door bij de Spaklerweg naar de nieuwe woonwijk Bajeskwartier. Daarvoor moeten we met tunneldelen onder zeven sporen door: twee treinsporen en vijf metrosporen. Omdat er geen treinen en metro’s rijden, maakt ProRail daarvan gebruik door tegelijkertijd in het Amstelstation een trappartij vanuit de stationstraverse aan te leggen naar het oostelijk perron. Die is nodig vanwege de toegenomen reizigersstromen. Het derde project dat tegelijkertijd wordt uitgevoerd, is een aantal verbeteringen aan de bovenbouw. Het houdt onder meer in dat er extra wissels bij Muiderpoortstation komen, zodat treinen vanuit de richting Utrecht ook kunnen keren. Dat is handig bij verstoringen en toekomstige werkzaamheden rond Amsterdam Centraal Station.´

Zestien dagen

‘Daarnaast worden er ook nog wat bruggen en viaducten in die tijd opgeknapt. Bottomline is dat we al het werk in zestien dagen doen. Zestien dagen lang kan er dus op bepaalde trajecten ook niet gereisd worden met metro en tram. Tussen Bijlmer en Amstel zullen er geen treinen rijden. En tussen de Van der Madeweg en Amstelstation rijden er geen metro’s. Om vervangend vervoer te bieden, zullen er dertig bussen per uur rijden tussen station Bijlmer, Amstel en Zuid. Er zullen meer treinen vanaf Utrecht naar Station Zuid rijden, omdat zij ook niet door kunnen rijden naar Centraal Station. Reizigers kunnen vanaf Zuid de Noord/Zuidlijn nemen om naar CS te komen.’

Tunnelmoten

‘We zijn nu al voorbereidingen aan het treffen voor het project bij de Spaklerweg: we zijn de tunnelmoten aan het maken voor de onderdoorgang. Die gaat officieel onderdoorgang Amstelstroomlaan heten. Die tunnelmoten worden nu gestort, en ze zullen er in de periode van 14 tot 30 juni één voor één op hun plaats schuiven. Van de trap in Amstelstation zal de ruwbouw in die zestien dagen ook klaar moeten zijn. Daarna gaat het werk daar nog wel maanden door om het goed af te werken met tegels en dergelijke. Maar dan kun je gewoon de andere trap nog nemen en rijden de treinen en metro’s gewoon weer.

Goed afstemmen

‘We doen dit als ProRail samen met de gemeente: die is de opdrachtgever voor de onderdoorgang. Dus we stemmen alles heel goed af. Verder doen we dat natuurlijk ook met de Vervoerregio en met Rijkswaterstaat in Amsterdam Bereikbaar.’

Reizigersinfo

Voor de vervangende bussen wordt de belangrijkste route tussen Bijlmer en Amstel: dat zijn er 24 per uur. ; Vanaf daar kun je met de metro naar CS – tot 20 uur ’s avonds: dan rijdt die ook niet meer. Dan rijdt de bus vanaf Bijlmer via Amstel door naar Centraal en terug. Ondertussen wordt er dan 24 uur per dag doorgewerkt om alle projecten goed te voltooien.

Er gaan ook zes bussen per uur tussen Zuid en Amstel rijden. En er komt twee keer per uur een stopbus tussen Van der Madeweg en Amstel; die doet ook de Spaklerweg aan – want daar valt ook de metrohalte weg.

Waar nodig zullen we op de Weesperstraat, de Wibautstraat en het Amstelstation tijdelijke bushaltes aanleggen. De reizigersinfo zal te vinden zijn via de apps en websites van NS en GVB- vanaf begin juli.’

In- en uitchecken bij juiste poortje

‘Belangrijk voor reizigers is dat ze bij het goede poortje in- en uitchecken: GVB en NS hebben verschillende poortjes. Als je niet bij het goede poortje in- of uitcheckt, dan krijg je onvolledige of niet kloppende transacties. Dat is altijd onhandig: je kunt het later wel weer rechttrekken, maar dat is allemaal extra werk voor de reizigers zelf. We gaan wel stewards neerzetten die reizigers erop zullen wijzen, maar ze kunnen niet iedereen tegelijk coachen, dus het is handig als mensen er zelf op letten.

Vergunningen

Voor de rest bekijken we met de gemeente wat voor vergunningen we moeten hebben. We weten niet precies in hoeverre mensen door de coronamaatregelen in juli met bus en trein gaan. Er zouden normaal misschien niet veel mensen in de treinen en metro’s zitten – maar de andere kant is dat er in de bussen ook niet veel mensen passen als je anderhalve meter aanhoudt. Er zullen minder reizigers zijn dan normaal, we zullen moeten zorgen dat dat in balans is met het aantal bussen.

Overlast

Of er overlast zal zijn? Ja, ik denk wel enigszins. We zullen bewoners in de omgeving in de weken voor de buitendienststelling ervan op de hoogte stellen.’

Van drie jaar naar 16 dagen

Omdat Prorail op verschillende locaties in de stad tegelijk aan het werk gaat, zullen de werkzaamheden een behoorlijke impact op het reizigersvervoer hebben. Toch wordt de uiteindelijke overlast beperkt doordat alle alles tegelijk gebeurt. Nu duren de werkzaamheden 16 dagen. Als ze los van elkaar waren gepland zouden er ruim twintig verschillende buitendienststellingen nodig zijn geweest en zouden die worden uitgesmeerd over drie jaar.

Ook op andere plekken wordt deze zomer in en rond Amsterdam aan de weg en het spoor gewerkt, met mogelijk grote hinder voor reizigers tot gevolg. Voor meer informatie:

https://www.amsterdambereikbaar.nl/nieuws/zomerwerken-amsterdam-bereikbaar-tijdens-zomer-vol-werkzaamheden

 

Heeft u vragen? Stel ze hier.

19 juni 2020 | 13:23

anoniem

Ja, ik zie geen informatie over de nieuwe trap bij de Amstelstation? Waar? Ik ben benieuwd. Bedankt!

17 juni 2020 | 14:03

Koen

Meer beeldmateriaal van de nieuwe trap bij het Amstel Station?

16 juni 2020 | 12:06

johan siemons

een indrukwekkende reeks van werkzaamheden ! evenwel ; om bij de vraag of er sprake is van overlast en deze te beantwoorden met “enigszins” komt ietwat te luchtig over !