Sinds eind februari nemen we stap voor stap het nieuwe systeem van de metrobeveiliging in gebruik. We rijden nu nog vooral op zondagen en soms op maandag en zaterdag met dit nieuwe systeem. Dit gaan we heel binnenkort uitbreiden. De ingebruikname van het nieuwe systeem gaat niet zonder horten of stoten. Op 16 mei stonden voor de derde keer alle metro’s stil vanwege een storing in het systeem. Hoe ontstaan deze storingen, hoe lossen we ze op en wat kunnen reizigers de komende periode verwachten? We vragen het aan Greet Burkels (implementatiemanager metrobeveiliging, gemeente Amsterdam) en Gerard Scheffrahn (programmadirecteur metrobeveiliging, gemeente Amsterdam).
Het treinbeveiliging- en verkeersleidingsysteem zorgt voor veilig metroverkeer dat volgens de geplande dienstregeling verloopt. Het bestaande systeem is 40 jaar oud en aan vervanging toe. In 2012 heeft de gemeente Amsterdam een contract gesloten met het Franse bedrijf Alstom voor de levering van het nieuwe CBTC-systeem. Dit Communication Based Train Control-systeem wordt wereldwijd gebruikt. Toch is het gebruik hiervan in Amsterdam uniek. Gerard: ´In Amsterdam hebben we een bijzondere lijnvoering vergeleken met andere steden. Daarom hebben we grote aanpassingen in het standaard systeem laten maken. Veel maatwerk dus. Helaas verhoogt dit wel de kans op kinderziektes.´