Afbeelding
donderdag 4 april 2019

Hinder door sloop tramtunnel bij station Amsterdam Zuid

Duco Vaillant

In het weekend van 6 en 7 april starten de bouwers van de Zuidasdok met de sloop van de tunnel waar tot 3 maart sneltram 51 reed. Welke gevolgen dat heeft voor de omgeving en het metroverkeer vertelt Saskia Blaas van project Zuidasdok.

Tekst: Saskia Blaas

Metro 51 rijdt niet, 50 minder

Deze eerste moot van de tunnel ligt onder de metrosporen. Om de metro veilig te laten rijden, gaat metro 51 uit dienst en rijdt metro 50 minder (4x per uur). Metro 52 (de Noord/Zuidlijn) rijdt volgens dienstregeling, net als de trein. Door het werk te concentreren in weekenden treffen we zo min mogelijk reizigers en voorkomen we een veel langere periode met hinder.

Sloopgeluid

De sloophamer zal in de omgeving hoorbaar zijn. Hij wordt ingezet op zaterdag, zowel overdag als ’s avond, tot uiterlijk 23.00 uur. De overige sloopwerkzaamheden, die minder geluid maken, vinden plaats in de nacht van zaterdag op zondag en op zondag overdag. Naast geluidshinder kunnen de werkzaamheden stofoverlast veroorzaken. Om stofoverlast zoveel mogelijk te voorkomen sproeien we tijdens de sloop met water. De gesloopte delen van de tramtunnel verwijderen we per vrachtwagen via de Parnassusweg, Strawinskylaan en Beethovenstraat. Op een bouwlocatie tussen de sporen wordt het puin vergruisd. Door de sloop ontstaat er een gat in het dak. Ter versteviging vullen we dat op met zand.

voorbereiden-sloop-tramtunnel-voormalige-Amstelveenlijn

Het betonnen dak wordt met een hydraulische sloophamer – een zogeheten specht – afgebroken.

Hinder autoverkeer Parnassusweg

Omdat er dit weekend dus veel vrachtwagens rijden van en naar de bouwlocatie aan de Arnold Schönberglaan, sluiten we de Parnassusweg af voor autoverkeer richting stad. Van vrijdagavond 5 april om 22.00 uur tot maandagochtend 8 april om 05.00 uur. Om te zorgen voor een veilige doorgang voor voetgangers, (brom)fietsers en overig verkeer zetten we verkeersregelaars in.

Andere werkzaamheden

In hetzelfde weekend van 6-7 april draaien we funderingspalen in de grond die het dak van de toekomstige Brittenpassage en Vivaldipassage gaan dragen. Bovendien brengen we een damwand aan ter hoogte van de Vivaldipassage.

Grote afsluitingen

Na het weekend van 6 en 7 april stoppen we even met slopen van het tunneldak, tot het weekend van 11 mei. Vanaf dan sloopt ZuidPlus nog eens vier weekenden achter elkaar. Uiteindelijk schuiven we in het Pinksterweekeinde het eerste dakdeel van de nieuwe stationspassage op zijn plaats. Hiervoor is het nodig de A4 en A10 Zuid af te sluiten (vanaf knooppunt Badhoevedorp) en het treinverkeer bij station Amsterdam Zuid en RAI om te leiden. In mei en juni zijn er vijf grote hinderweekenden achter elkaar.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

11 april 2019 | 19:29

Jan.Meeuwenberg.

@n-evo: Ik denk dat Uithoorn in zijn handen kan knijpen als die lijn er eenmaal is, veel sneller,en ach er zijn altijd wel mensen die er tegen zullen zijn, sommige mensen zijn bij voorbaat ergens tegen, de geluidsoverlast zal heus wel meevallen, minder erg dan al die overvliegende vliegtuigen lijkt me. Wat zijn er wel niet verhitte protesten geweest over de bouw van de N/Z-lijn. In Nieuwegein waar ik vandaag heen ging met de tram, loopt er op verschillende punten de tramlijn ook vrij dicht langs huizen, de bewoners daar weten nu niet beter, ik heb daarover nooit klachten gehoord. Het is natuurlijk mooi de democratische mee denk rechten, maar het houd het (noodzakelijke) werk wel op.Wat een prachtige Animatiefilmpje bij het verhaal over de lijn van Uithoorn, mooi tegenwoordig die animatiefilmpjes, van de Uithoflijn van Utrecht is ook zo’n mooi filmpje.

11 april 2019 | 16:48

n-evo

@Jan Meeuwenberg Het dorp was verdeeld over de komst van de tram (zie link beneden van NRC, grappig artikel). Maar inderdaad goed dat er nog iets gebeurd op tramgebied behalve trajecten opheffen. Het is weer eens wat anders. ?

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/12/hoera-daar-is-de-tram-denkt-een-deel-van-het-dorp-4795664-a1526219

11 april 2019 | 15:20

Jan.Meeuwenberg.

@n-evo: @Rob: Heb ik weer eens niet goed opgelet, maar toch een goede zaak die doortrekking naar Uithoorn, maar dat het nu recentelijk bij TenderNet vermeld word is natuurlijk wel nieuws, dan gaat er toch wel wat gebeuren denk ik, een goede zaak.

11 april 2019 | 09:42

Rob

@Jan.Meeuwenberg. Het was al bekend dat de doortrekking van Westwijk naar Uithoorn apart aanbesteed zou worden.

11 april 2019 | 09:20

n-evo

@Jan.Meeuwenberg Wereldnieuws sowieso niet. Dat de tram doorgetrokken wordt naar Uithoorn is al sinds 2017 bekend.

10 april 2019 | 21:07

Jan.Meeuwenberg.

Ik las net bij TenderNet  een publicatiebericht “Realisatie Uihoornlijn” over een doortrekking van de Amstelveenlijn naar Uithoorn, publicatiedatum 10-04-2019, dus  een kersvers bericht. Kom ik nu met wereldnieuws?

10 april 2019 | 10:02

Robert R

Hartelijk dank.

Nu kan ik het plaatsen. Maar de Vivaldipassage die in het artikel genoemd wordt, komt dus helemaal bij de RAI

9 april 2019 | 17:41

trolly

@Aron, @Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam: Dank voor jullie correctie wat betreft de naam van de huidige stationstunnel. 

@Robert R: Om misverstanden voor te zijn: er wordt op dit moment ook gewerkt aan de in het artikel genoemde Vivaldipassage, die dus een stuk oostelijker komt.

9 april 2019 | 14:32

Aron

@trolly @Robert Nee het is de Minervapassage, sluitstuk van de Minerva-as zoals bedacht in Plan Zuid.

6 april 2019 | 20:38

trolly

@Robert R: Dat is geen lastige vraag: de Brittenpassage komt in het verlengde van de Benjamin Brittenstraat, de Vivalditunnel (of wordt dat ook een passage?) in het verlengde van de Antonio Vivaldistraat. Of de huidige tunnel gedoopt wordt durf ik niet te zeggen, maar zo ja, dan zet ik in op Mahlerpassage.

6 april 2019 | 19:38

Robert R

Ik zou graag willen weten waar precies de Britten- en de Vivaldi-passage komen.

Heeft/krijgt de huidige onderdoorgang ook een naam?

9 april 2019 | 16:21

Duco

@Robert R
Het is de Minerva- en de Brittenpassage. De Minervapassage is de verbreding van de huidige passage ligt in het verlengde van de Minervalaan en de Brittenpassage komt zoals trolly zegt in het verlengde van de Benjamin Brittenstraat.

6 april 2019 | 00:37

toemie

@JM prachtig

5 april 2019 | 15:00

JM

Sneltramlijn 51 is inmiddels ‘gewoon’ metrolijn 51, met grotendeels dezelfde route en hetzelfde materiaal. De tunnel van lijn 51 blijft tot en met de sloop een tramtunnel. Zo komen bij Amsterdam-Zuid het verleden, het heden en de toekomst van het Amsterdamse metronet bij elkaar.

Wil je dit bericht delen?