Afbeelding
donderdag 4 april 2019

Hinder door sloop tramtunnel bij station Amsterdam Zuid

Duco Vaillant

In het weekend van 6 en 7 april starten de bouwers van de Zuidasdok met de sloop van de tunnel waar tot 3 maart sneltram 51 reed. Welke gevolgen dat heeft voor de omgeving en het metroverkeer vertelt Saskia Blaas van project Zuidasdok.

Tekst: Saskia Blaas

Metro 51 rijdt niet, 50 minder

Deze eerste moot van de tunnel ligt onder de metrosporen. Om de metro veilig te laten rijden, gaat metro 51 uit dienst en rijdt metro 50 minder (4x per uur). Metro 52 (de Noord/Zuidlijn) rijdt volgens dienstregeling, net als de trein. Door het werk te concentreren in weekenden treffen we zo min mogelijk reizigers en voorkomen we een veel langere periode met hinder.

Sloopgeluid

De sloophamer zal in de omgeving hoorbaar zijn. Hij wordt ingezet op zaterdag, zowel overdag als ’s avond, tot uiterlijk 23.00 uur. De overige sloopwerkzaamheden, die minder geluid maken, vinden plaats in de nacht van zaterdag op zondag en op zondag overdag. Naast geluidshinder kunnen de werkzaamheden stofoverlast veroorzaken. Om stofoverlast zoveel mogelijk te voorkomen sproeien we tijdens de sloop met water. De gesloopte delen van de tramtunnel verwijderen we per vrachtwagen via de Parnassusweg, Strawinskylaan en Beethovenstraat. Op een bouwlocatie tussen de sporen wordt het puin vergruisd. Door de sloop ontstaat er een gat in het dak. Ter versteviging vullen we dat op met zand.

voorbereiden-sloop-tramtunnel-voormalige-Amstelveenlijn

Het betonnen dak wordt met een hydraulische sloophamer – een zogeheten specht – afgebroken.

Hinder autoverkeer Parnassusweg

Omdat er dit weekend dus veel vrachtwagens rijden van en naar de bouwlocatie aan de Arnold Schönberglaan, sluiten we de Parnassusweg af voor autoverkeer richting stad. Van vrijdagavond 5 april om 22.00 uur tot maandagochtend 8 april om 05.00 uur. Om te zorgen voor een veilige doorgang voor voetgangers, (brom)fietsers en overig verkeer zetten we verkeersregelaars in.

Andere werkzaamheden

In hetzelfde weekend van 6-7 april draaien we funderingspalen in de grond die het dak van de toekomstige Brittenpassage en Vivaldipassage gaan dragen. Bovendien brengen we een damwand aan ter hoogte van de Vivaldipassage.

Grote afsluitingen

Na het weekend van 6 en 7 april stoppen we even met slopen van het tunneldak, tot het weekend van 11 mei. Vanaf dan sloopt ZuidPlus nog eens vier weekenden achter elkaar. Uiteindelijk schuiven we in het Pinksterweekeinde het eerste dakdeel van de nieuwe stationspassage op zijn plaats. Hiervoor is het nodig de A4 en A10 Zuid af te sluiten (vanaf knooppunt Badhoevedorp) en het treinverkeer bij station Amsterdam Zuid en RAI om te leiden. In mei en juni zijn er vijf grote hinderweekenden achter elkaar.