De Vervoerregio werkt hard aan het verbeteren van de toegankelijkheid in het openbaar vervoer. We willen namelijk dat iedereen kan meedoen aan de samenleving en reizen is daar een belangrijk onderdeel van. Regelmatig doen mensen met een mobiliteitsbeperking testen op bijvoorbeeld stations om hindernissen op te sporen. In september gingen onze collega’s zelf op pad om te ervaren hoe het is om blind of met een rolstoel het perron op Station Noord op te komen. Dit werkbezoek werd begeleid door Stichting Accessibility. Het was een waardevolle en leerzame middag voor alle collega’s. ‘Het heeft veel indruk op me gemaakt.’ Vertelt Simone Kloet, projectondersteuner bij Vervoerregio Amsterdam.
Verbeteren van toegankelijkheid is verbetering voor iedereen
Het verbeteren van de toegankelijkheid van het openbaar vervoer is een verbetering voor alle reizigers. ‘Veel mensen denken bijvoorbeeld aan reizigers die voor altijd blind zijn, als ze denken aan een reiziger met een visuele beperking. Maar niet alle mobiliteitsbeperkingen zijn voor altijd. Iemand kan ook een oorontsteking hebben en tijdelijk niet of slecht horen. En sommige beperkingen hangen af van de situatie, zoals een barman in een discotheek. Die hoort bijna niks vanwege de omgeving waar die in zit.’ Een verbetering van de toegankelijkheid in het openbaar vervoer is dan ook een verbetering voor iedere reiziger, niet alleen voor een specifieke groep. Eva, programmamanager inclusieve mobiliteit bij de Vervoerregio: ‘Zelfstandig kunnen reizen geeft mensen de regie en vrijheid om mee te doen aan de samenleving. Iedereen moet kunnen reizen zoals diegene wil. Ongeacht leeftijd, lichamelijke of geestelijke situatie, inkomen, achtergrond of waar diegene vandaan komt. Daar streven we naar bij de Vervoerregio. En daar nemen we onze verantwoordelijkheid in.’