Sinds kort hebben Vervoerregio Amsterdam en de OV-coach een testpanel van mensen met een beperking. Denk aan iemand die blind is, reist in een scootmobiel of rolstoel, of met een laag verstandelijke beperking. Zij worden betrokken bij verschillende onderwerpen, zoals het testen van een reisapp, voertuigen of een station. Ook denken ze mee over communicatiemateriaal. In dit artikel lees je over hun eerste opdracht en spreken we een van de deelnemers Eddy. Hij reist elke dag naar zijn werk en in het weekend naar zijn moeder in Groningen. Eddy weet dus als geen ander hoe het werkt in het openbaar vervoer en waar hij op kan letten bij het testen.
Wayfinding
De eerste opdracht voor het testpanel had te maken met wayfinding. Wayfinding is een Engels woord. Het betekent hoe je als reiziger je weg kunt vinden op een station, perron en in een voertuig, zoals een tram of metro. Een belangrijk onderdeel hiervan zijn de borden die de weg wijzen. Het testpanel is op vier dagen met ambtenaren van de Vervoerregio en begeleiders van de OV-coach op pad geweest om een aantal stationslocaties samen (letterlijk) door te lopen. Eddy deed voor het eerst mee: ‘Het is mij goed bevallen. Ik heb gekeken of de borden duidelijk waren voor Nederlanders en ook voor toeristen. Maar soms waren letters heel klein of stond er te veel informatie op het bord waardoor het weer onduidelijk werd. Ook is er niet bij elke halte een paal met aankomsttijden. Ik twijfel wel of toeristen het allemaal begrijpen.’ De deelnemers zagen bijvoorbeeld ook dat een geleidelijn uitkwam bij een informatiebord zonder braille.