Afbeelding
woensdag 9 januari 2019

Vervangend vervoer voor lijn 51 vanaf maart

Renske van Bers

Wellicht ben je al op de hoogte, maar vanaf dit jaar wordt er flink gebouwd aan een nieuwe verbinding – de Amsteltram – tussen Amsterdam- Amstelveen en Uithoorn. Het bestaande tracé tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen – waar nu nog sneltram 51 en tram 5 rijden – wordt omgebouwd tot een hoogwaardige tramverbinding en het tracé tussen Westwijk en Uithoorn wordt helemaal nieuw aangelegd. Omdat de trams door de werkzaamheden in 2019 en 2020 gedurende bepaalde periodes niet (of anders) rijden, is er een plan voor tijdelijk openbaar vervoer opgesteld. Iris Boxem vertelt, vanuit de Vervoerregio, meer hierover.

Tekst Wendy van der Meulen

Iris: “Vanaf 3 maart 2019 rijdt sneltram 51 niet meer, omdat de verbindingsboog bij station Zuid – de betonnen tunnel direct naast het station – buiten gebruik gaat. Bus 55 rijdt vanaf dan tussen de haltes Sacharovlaan en Station Zuid. Omdat tram 5 blijft rijden stopt bus 55 niet bij de haltes die liggen tussen de haltes Oranjebaan en De Boelelaan/VU. Buslijn 55 wordt aangevuld met pendelbus 551, die rijdt tussen eindhalte Amstelveen Westwijk en ziekenhuis Amstelland. Onderweg stopt hij ook op de haltes Westwijkplein en halte Seine.”

tracé kaartje KL

Het tracé van de toekomstige Amsteltram.

Overstappen op bus 55, ook met R-netlijnen Uithoorn en Aalsmeer

Iris vervolgt: “Je kunt met bus 551 op halte Seine overstappen op bus 55. Naast de pendelbus is er ook een overstapmogelijkheid bijgekomen voor de R-net lijnen uit Uithoorn en Aalsmeer (347 en 348) op buslijn 55. Deze extra stop komt in de buurt van de halte Zagerij waar de R-net buslijnen 347 en 348 (van/naar Uithoorn) stoppen. Lijn 55 stopt hier om de hoek, op de dr. Willem Dreesweg. Zo ontstaat een compacte overstap als alternatief voor halte Poortwachter die per 3 maart vervalt.”

Tijdelijke halte Biesbosch voor tram 5

Voor tram 5 worden de haltes Kronenburg en Zonnestein tijdelijk samengevoegd tot één gemeenschappelijke halte Biesbosch vanwege de werkzaamheden bij deze twee kruispunten. Iris: “Vanaf 7 januari is halte Kronenburg vervallen (inclusief fiets- en voetgangersoversteek) en is de tijdelijke halte Biesbosch in gebruik genomen waar ook een fiets- en voetgangersoversteek gerealiseerd is. Deze halte geldt overigens niet voor sneltram 51: de dichtstbij gelegen halte van lijn 51 is halte Uilenstede (750m). Halte Zonnestein is nog tot 3 maart in gebruik.”

Er blijft wel een metro 51…

Ja, je leest het goed: er rijdt vanaf 3 maart nog steeds een metro 51, maar… dan van Isolatorweg naar Amsterdam CS via Amsterdam Zuid en Amstel (tussen Zuid en CS is de route dus gelijk aan die van de huidige lijn 51). Iris: “Om te kijken wat nu en straks voor jou de beste reis is, adviseren we om te kijken op een OV-reisplanner zoals 9292. nl. Amstelveen is bijvoorbeeld echt een bus-gemeente met veel streeklijnen. Voor een deel van de reizigers uit Amstelveen kunnen deze streeklijnen een sneller alternatief zijn dan bus 55 en/of tram 5.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

10 februari 2019 | 19:23

Alain

@n-evo
Je mag blij zijn dat we hier niet op OVinNL zitten…

10 februari 2019 | 19:06

trolly

@Dirk: Dat lijkt me op zich een heel redelijke wens, maar dat gaat helaas niet gebeuren.

10 februari 2019 | 18:59

n-evo

@Dirk Gelukkig komen beiden zaken eraan maar daar voor moet eerst het een en ander voor verbouwd worden.

10 februari 2019 | 15:56

Dirk

@trolly

De adviezen hoe te bussen zijn goed bedoeld, maar al deze opties zijn langzamer dan lopen.

Wat ik wil(de) is niet zo heel bijzonder: een betrouwbare 51 en een metrohalte dicht bij de VU en het VUmc. 

9 februari 2019 | 07:58

Rob

@Dirk, je moet inderdaad een stukje lopen, de bussen kunnen nou eenmaal niet op het dak van station Zuid halteren. Dat wachten op een bus valt ook nog wel mee, met 5 buslijnen richting VUmc, zal dat hooguit een paar minuten zijn.

8 februari 2019 | 22:32

trolly

@Jan.Meeuwenberg: Waarmee het punt van Alain duidelijk is: Dirk is boos, en wil helemaal niet geholpen worden.

8 februari 2019 | 20:09

Dirk

@rob

Er stopt geen bus bij station Zuid. Je bedoelt waarschijnlijk de halte bij de Strawinskylaan. Dat is nog een aardig stukjelopen vanaf Zuid. Plus dan weer wachten op een bus. En dan weer een stukje teruglopen naar de Medische Faculteit. 

8 februari 2019 | 20:04

Dirk

@Jan.Meeuwenberg

De NoordZuidlijn is ook een zeer kwetsbare en nietflexibele metrolijn. Dat heb ik niet van horen zeggen, maar uit eigen ervaring.

5 februari 2019 | 19:41

n-evo

Jeuj, ga ik door voor de koelkast? ?

5 februari 2019 | 13:54

n-evo

@Renske van Bers Goed om te lezen dat er doorgewerkt wordt aan de Uithoornlijn. Staat de oplevering nog steeds voor 2022 gepland of is daar onduidelijkheid over zoals Het Parool schrijft?

5 februari 2019 | 13:27

n-evo

@Renske Dat is geen volledig nieuwe lijn maar een bestaande verbinding die wordt doorgetrokken (en aan de Amsterdam-zijde flink wordt ingekort). 🙂

5 februari 2019 | 13:28

Renske van Bers

@N-evo, weet ik, ik probeerde het alleen een beetje positief te benaderen 🙂

4 februari 2019 | 21:11

n-evo

@Karel Het is jammer. Het geld voor spoor en bovenleidingen voor dat stukje tramloos Parnassusweg staat al jaren gereserveerd als onderdeel van de investeringsagenda. Ik ben benieuwd wanneer Amsterdam weer eens een volledig nieuwe tramlijn mag verwelkomen i.p.v. dat trajecten verdwijnen. En dan bedoel ik niet ter vervanging van een metro/sneltramlijn. 🙂

5 februari 2019 | 13:10

Renske van Bers

@N-evo, de Amsteltram naar Uithoorn 🙂 Maar dat is niet in Amsterdam natuurlijk… Groet, Renske

4 februari 2019 | 20:19

Karel

@n-evo Ah, van die herinrichting van het universiteitscomplex was ik niet op de hoogte, dat verandert natuurlijk alles. Inderdaad jammer dat tram 15 nou voor de twintigste keer afgeblazen lijkt te worden. Maarja, uiteindelijk zal de politiek/VRA wel weer uit deze impasse raken en zich herinneren dat er nog meer stappen zijn na tekentafel. De ongetwijfeld succesvolle uithoornlijn kan wel eens de inspiratie worden die men nodig heeft.

@Rob Dank voor de link, ik was die hele quickscan al lang weer vergeten haha. De  bezetting die ze toen verwachtten naar het Gelderlandplein is trouwens helemaal niet slecht, terwijl het toch nog een stuk rustiger was in 2013.

4 februari 2019 | 18:30

Rob

@Karel Hoe het er nu voor staat weet ik niet, maar er zijn wel eens plannen gewesst om een tramlijn naar Het Gelderlandplein, met een eindpunt op de van Nijenrodeweg.

http://bewonersplatformzuidas.nl/wp/wp-content/uploads/2013/12/OV-Netwerkstudie-Zuidas-versie-def.pdf

Blz.36 e.v.

4 februari 2019 | 15:01

n-evo

@Karel @Dirk Er is al paar keer aan bod gekomen dat de situatie rondom het kenniskwartier van de VU veranderd, ook qua ingangen kennelijk. De halte wordt nu verplaatst deels met die toekomstige situatie in geachte.

De keerlus van tram 24 moet op termijn weg bij de VU. Als het goed is wordt de tram dan inderdaad verlengd naar Station Zuid.

Hoe het er naar uit ziet gaat tram 15 er wéér niet komen. Een elektrisch busje her en der voldoet ook is het huidige klimaat.

5 februari 2019 | 15:53

Renske van Bers

@Karel en N-evo, hierbij het antwoord van mijn collega David van der Spek: “De huidige eindlus van lijn 24 bij de VU zal op termijn moeten verdwijnen als dit deel van het Kenniskwartier ontwikkeld gaat worden. In de plannen voor de Zuidas is er rekening mee gehouden dat lijn 24 dan naar Station Zuid verlengd wordt. Op welke termijn dit speelt hangt af van de planning rond het Kenniskwartier, maar deze is nog niet gepland.” Groet, Renske

4 februari 2019 | 14:02

Karel

@Dirk @Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam Stond het niet in de planning om tzt tram 24 naar het nieuwe tramstation Zuid te verlengen? Die heeft twee mooie haltes voor de deur van zowel de VU als het VU. Ben zelf ook geen groot liefhebber van het idee om een halte naast een drukke universiteit weg te halen, maar die 2 haltes 100 meter van elkaar zijn ook niet ideaal. En voor de VU is er dan iig een alternatief terwijl de omgeving AJ Ernststraat / Gelderlandplein verder helemaal geen OV heeft. Eigenlijk zou er een tram van Station Zuid moeten doorrijden over de Beethovenstraat en Leijenberghlaan naar het Gelderlandplein. Misschien een verlenging van tram 15 als die ooit van de vloek af komt om keer op keer gecancelled te worden haha.

5 februari 2019 | 13:14

Renske van Bers

@Karel, ik vraag het voor je na. Groet, Renske

4 februari 2019 | 09:06

Alain

@Jan.Meeuwenberg
Zonder vakmensen was die lijn er inderdaad nooit gekomen. Zonder zeurders langs de zijlijn was de lijn er evenwel gekomen, dus tenzij u een cruciale bijdrage als vakman aan dit project heeft geleverd…

3 februari 2019 | 18:54

Jan.Meeuwenberg

@Alain: Vanwaar die onnodige vermelding “voormalig elektromonteur” zonder elektromonteurs en andere vakmensen zou de (succesvolle) N/Z-lijn niet gemaakt kunnen zijn, die vakmensen zijn voor de maatschappij zeer waardevol. Ik vraag mij al heel lang af wat die Alain eigenlijk voor iemand is (wat voor werk doet hij?), wat hij voor het openbaar vervoer zou kunnen betekenen.
Ik ben altijd zeer enthousiast geweest over de N/Z-lijn en vind het fijn om vandaag ergens gelezen te hebben dat de lijn zeer succesvol is,wat is de lijn wel niet in de negatieve publiciteit geweest . Ik heb het nooit zo op gehad met mensen die negatief in hun genen hebben zitten, met die mensen bouw je geen mooie lijnen zoals de N/Z-lijn op, (en misschien nog mooie andere lijnen in de toekomst). “Niet zeuren maar helpen rails op te beuren ha,ha.)

3 februari 2019 | 14:32

Alain

@n-evo
Er ligt een uitvoeringsbesluit, dus die lijn kan gewoon aangelegd worden. En ja, het journaille…

3 februari 2019 | 11:08

johan siemons

ja , dat dacht ik ook . per slot is al geruime tijd geleden nieuws over dat laatste deel van het totale traject gekomen . dat gebeurt toch niet voor jan koefnoen ! het parool doet wel meer “ondeugende” dingen . men hanteert daar af en toe  het stijltje van de telegraaf  .  een beetje hetze-achtig .

5 februari 2019 | 13:20

Renske van Bers

@Johan, N-evo, we blijven gewoon doorwerken aan de verlenging van de Amsteltram. Groet, Renske

3 februari 2019 | 10:17

n-evo

“Ook hij ziet een mooie toekomst, zeker als het de Vervoerregio lukt om de volgende ambitie waar te maken: de Amsteltram door laten rijden naar Uithoorn. Wanneer dat gaat gebeuren, is nog niet duidelijk: er is verzet van Uithoorners langs het tracé en ook de grond tussen Uithoorn en Amstelveen moet nog verworven worden.” – Het Parool 2-2-2019

Is de komst van de Uithoornlijn echt zo twijfelachtig als Het Parool hier doet voorkomen? Ik dacht dat het een done deal was en dat de tram in 2022 rijdt.

2 februari 2019 | 20:33

Alain

@Jan.Meeuwenberg
Nee, hij verwacht verandering van de plannen, zoals hij zelf ook aangeeft. Le-zen, heet dat, oud voorheen voormalig elektromonteur dat je me er bent.
Dhr. Dirk snap ik wel, maar wat ik jammer vind is dat hij zelf geen alternatief aandraagt, en zich bovendien rijkelijk laat meldt. Deze plannen zijn al jaren in de maak.

2 februari 2019 | 19:28

Jan.Meeuwenberg

@Alain: Hij verwacht gewoon een advies, wat Rob heeft kunnen geven, dat komt veel sympathieker over dan “En wat verwacht u nu?” Dirk is nu toch maar mooi geholpen
met de reactie van Rob denk ik. Niet iedereen zal goed op de hoogte zijn met de situatie bij Zuid denk ik.

2 februari 2019 | 16:08

rob

@Dirk Lopen vanaf station Zuid naar VUmc is natuurlijk niet nodig. De CXX lijnen 341, 346, 348 en 358 rijden vanaf st.Zuid naar de hoofdingang van het VUmc op de de Boelelaan. Ook GVB bus 62 rijdt op dit traject.

2 februari 2019 | 14:53

Aron

@Dirk OV-reizigers zijn anders ook geen plannenmakers. Die hebben zo veel wensen zonder kennis van zaken mbt technische en financiële aspecten

2 februari 2019 | 00:26

Dirk

Verandering van de plannen. Misschien eens luisteren naar reizigers. Plannenmakers zijn meestal zelf geen OV-reizigers….. @2Alain

2 februari 2019 | 15:01

Renske van Bers

@Dirk, ik kan de vragen/opmerkingen doorzetten, maar het is wellicht interessanter om naar een van de info-avonden op 6 en 7 februari te gaan in InZicht. Daar kun je persoonlijk je vragen stellen en vragen hoe en waarom bepaalde keuzes tot stand zijn gekomen. Idee? Groet, Renske

1 februari 2019 | 19:49

Alain

@Dirk
En wat verwacht u nu?

1 februari 2019 | 19:38

Dirk

Ik ben toch niet zo tevreden over de antwoorden op mijn opmerkingen. 

De situatie is als volgt: vanaf maart wordt het voor reizigers die met de NoordZuidlijn in Zuid aankomen lopen als ze naar de VU of het VUmc gaan. Met lijn 5 of de pendelbus reizen kost veel meer tijd.

Dit duurt “tot eind 2020”. We weten echter dat grote projecten altijd enorm uitlopen.

Als Amstellijn eindelijk gaat rijden is de halte Boelelaan/VU verplaatst. Het is naar het VUmc dan wel erg ver lopen. 

Waarom moeten er een halte vervallen? Je zou trouwens toch verwachten dat voor zulke belangrijke instituten als de VU en het VUmc een mooie, gunstig gelegen halte wordt aangelegd.

Het verhaal over de senioren bij de Ernststraat komt me ook vreemd over. Ik weet niet wanneer het GVB iemand een senior noemt. Zelf ben ik 63 en moet nu dus jarenlang door weer en wind lopen van Zuid naar het VUmc. En ik ben natuurlijk niet de enige.

De afgelopen 10 jaar hebben de passagiers van metro 51 weinig reisplezier beleefd. De dienstregeling werd extreem slecht uitgevoerd. In plaats dat er eindelijk iets verbeterd krijgen we toch te maken met een verslechtering. 

Het GVB lijkt niet veel op te hebben met de VU, het VUmc en iedereen die daar werkt, studeert, of bezoekt.

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam2

14 januari 2019 | 11:14

j.siemons

@Erik Str / hiermee heeft u een punt . ik gebruik vanaf de start de folder van het gvb die bij de bekende punten kon worden opgehaald . daarin staat ( in het hart ) het totale net van amsterdam . als ik mijn reis(je) verder wil uitzoeken ben ik genoodzaakt om een vergrootglas – ja , ja ! – te hanteren vanwege de onleesbaarheid door alles op één pagina te proppen . binnenkort komt van de firma citoplan uit den haag het handige boekwerkje weer beschikbaar met daarin het vernieuwde netwerk . opgedeeld per pagina waardoor de leesbaarheid met sprongen vooruit gaat ! verkrijgbaar bij de betere boekhandel . in mijn geval in alkmaar . e-adres van cito : info@citoplan.nl . mijn laatste brochure/stratengids is editie 22 . dus moet er een hoger nummer zichtbaar zijn/worden .

14 januari 2019 | 09:16

Erik Str

Heeft gemeente Amsterdam al de effecten gemeten onder de oudere bewoners in de stad? Ik ken oudere mensen die niet meer met het OV durven omdat het vervoersnetwerk gewijzigd is. Dit omdat ze niet meer weten hoe ze van A naar B moeten omdat hun bus-/tram-lijn die meer dan 30-40 jaar bestond niet meer rijdt. Of dat de loopafstanden veel te groot zijn geworden. Dat ouderen vaak niet over digitale informatie beschikken en de papierenfolders onleesbaar zijn. Volgens mij is een grote groep ouderen onder ons aan het vereenzamen omdat ze de OV-netwerk niet meer begrijpen. 

14 januari 2019 | 11:33

Renske van Bers

@Erik, ik kom hier morgen bij je op terug. Groet, Renske

15 januari 2019 | 16:57

Renske van Bers

@Erik, voordat het lijnennet veranderde heeft tussen januari 2018 en 22 juli 2018 (toen het nieuwe lijnennet van start ging) een zeer uitvoerige communicatiecampagne plaatsgevonden, in samenwerking met de vervoerders en de gemeente Amsterdam. Tijdens deze campagne is juist extra aandacht geschonken aan de doelgroep ouderen. GVB heeft bijvoorbeeld diverse informatiemarkten georganiseerd in bijvoorbeeld buurthuizen en andere plekken waar veel mensen uit deze doelgroep komen. Ook via diverse media (ABRI-posters, een informatieve serie op AT5 (op de rit), een huis-aan-huiskrant onder alle Amsterdammers, diverse uitingen in de bussen en trams) is er uitgebreid aandacht aan de nieuwe reis besteed. Dus zeker niet alleen maar via de digitale kanalen.
Dat neemt niet weg dat ik me goed kan voorstellen dat zeker ouderen, die wellicht 30 jaar lang (of meer) dezelfde tram-/buslijn hebben genomen, en nu ineens een andere lijn of route moeten gebruiken, daaraan flink moeten wennen. Toch blijkt uit de praktijk dat (zeker als je je reis met enige regelmaat maakt) dit uiteindelijk wel gebeurt: de verwachting is dat over een jaar bij het gros van de mensen wel weer nieuwe reispatronen zijn “ingesleten”. Maar ik snap dat het in het begin wennen is. Wat betreft de loopafstanden: op veel plekken in de stad gaat het er vooral om dat er nu een andere lijn met een andere bestemming rijdt. Er zijn slechts een zeer beperkt aantal haltes waar vanaf 22 juli helemaal geen OV meer komt (waaronder bijv. 2 haltes in de De Lairessestraat). Op die plekken zijn de loopafstanden naar het OV daadwerkelijk groter geworden. Op andere plekken hoef je niet verder te lopen, maar moet je mogelijk wel vaker overstappen om op je bestemming te komen. En, om nog even terug te koemn op je eerste vraag: binnenkort starten de vervoerders samen met de Vervoerregio een onderzoek naar de vervoerkundige effecten van het nieuwe lijnennet. Ik hoop dat ik je zo voldoende heb geinformeerd. Zo niet, blijf maar vragen! Groet, Renske

13 januari 2019 | 11:26

j.siemons

@Jan.Meeuwenberg. / ja,ja . dat is nog wat anders dan sweet old memories 🙂

12 januari 2019 | 19:40

Jan.Meeuwenberg.

@trolly: Ech een interessant onderwerp hoor
HOOFDLETTERS of kleine letters, gaap.
Misschien iets interessanter is dat het boorwerk bij Den Haag (de Rotterdamsebaan) klaar is.
De boormachine maar verhuizen naar Amsterdam en daar maar een paar interessante tunnels gaan bouwen.
Ging dat maar zo gemakkelijk.
Ik mis de tijd nu wel dat d’ouwe vos ook wel eens kwam met zijn critische inbreng. maar ik sta gelukkig met hem op een mooie foto bij de roltrappen bij het kunstwerk over Ramses, dat was nog eens een mooie tijd.

12 januari 2019 | 17:37

Alain

@trolly
Ik vermoed hier toch een gevalletje MPD.

12 januari 2019 | 17:33

trolly

@johan siemons: Geen idee, dat moet je aan @j.siemons vragen. Maar om je op weg te helpen: ik zie hier nog steeds geen hoofdletters.

12 januari 2019 | 16:34

Wannabe j.siemons

@trolly / wat een verwarring hè ? zeg trolly ; heb ik “de zaak” goed gecorrigeerd ?

12 januari 2019 | 16:01

trolly

@johan siemons, @j. siemons: Fijn dat jullie samen in goed overleg een oplossing proberen te vinden.

12 januari 2019 | 15:26

Wannabe j.siemons

@j.siemons / test …. tekst aan mijzelf .

11 januari 2019 | 23:08

Wannabe j.siemons

@Dirk / sorry , maar er doet zich iets raars voor . ik sta bekend als j.siemons . er schijnt iemand anders ook dezelfde naam te hanteren . zelfs mijn e-adres is identiek . ik ga via de volgers proberen om een oplossing hiervoor te vinden . door bijv. mijn voornaam voluit te gebruiken = johan siemons

11 januari 2019 | 17:45

stanley brul

Inderdaad. Overigens is mijn punt over het wel werken van een metro/sneltram met modern materieel in Frankfurt en Rotterdam niet beantwoord. Feit is dat de verbindingsboog dicht gaat om……de snelweg ondergronds te brengen en daarmee dure grond te creëren.

Hoe dan ook je gaat er zelfs in de eindsituatie echt niet op vooruit als je naar de VU of VUMC moet. Bovendien duurt het ombouwen van de VU….met drommen studenten nu bij Boelelaan/VU nog jaren. De ‘ingang’ van de VU en VUMC blijft voorlopig gewoon de Boelelaan!

11 januari 2019 | 17:48

Renske van Bers

@Stanley, deze vraag/opmerking staat nog uit, even geduld aub 🙂 Groet en fijn weekend, Renske

11 januari 2019 | 17:26

Dirk

Het lijkt me goed op de genomen beslissing terug te komen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Ik zie in de reactie niets meer terug over het VUmc. Het is echt een behoorlijk stuk lopen van de Ernststraat naar het VUmc. @Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam

11 januari 2019 | 17:42

Renske van Bers

@Dirk, jawel toch, hieronder in een antwoord dat ook aan volger Stanley is gericht. Groet, Renske

11 januari 2019 | 17:23

Dirk

Het GVB is geen sportschool. Het GVB moet reizigers vervoeren en niet reizigers een kwartier laten lopen. @j.siemons

11 januari 2019 | 12:43

Nico Stibbe

de Verbindingsboog wordt afgesloten…

de Noord-Zuid lijn wordt doorgetrokken naar Schiphol. 

Hoe gaat het nieuwe traject er uit zien? Komt dat op de baan van de Amsteltram of komt er een bieuw tracee?

11 januari 2019 | 12:54

Renske van Bers

@Nico Stibbe, dat is nog allemaal niet bekend, evenals de termijn. Groet, Renske

11 januari 2019 | 02:58

Stanley Brul

Dank, beter qua vervoer wordt het trouwens sowieso maar heel beperkt, als het al zo is, voor wie in Amstelveen moet zijn. In het Duitse Frankfurt, toch geen achtergebleven gebied :), werkt de combinatie tram metro zoals we die nu nog hebben op de huidige 51 al sinds 1968….in Rotterdam loopt het vanaf Capelsebrug in de Alexanderpolder ook zo! Tja…HET probleem is niet het materieel  (werkt in Rotterdam en Frankfurt als het natuurlijk maar up to date blijft) maar het om redenen van grootschaligheid en verdere kapitalisering, uitbreiden van de Zuid-as met grond van de huidige snelweg.

10 januari 2019 | 22:19

PatrickCAL

@Dirk: de haltes VU/Boelelaan en A.J. Ernststraat worden samengevoegd, de nieuwe halte A.J. Ernststraat wordt naar het noorden verlegd en komt te liggen tussen De Boelelaan en A.J. Ernststraat.

10 januari 2019 | 21:24

j.siemons

sorry , maar wel goed voor het lijf !

10 januari 2019 | 19:58

Dirk

Als ik het goed begrijp vervalt de halte VU/Boelelaan als de Amstellijn eindelijk gaat rijden. Ooit weleens gezien hoeveel mensen daar op dit moment in- en uitstappen? Logisch, wat die moeten naar of van de VU of VUmc. Dan is het vreemd dat deze halte vervalt. Graag uitleg.

11 januari 2019 | 12:58

Renske van Bers

@Dirk en Stanley, hierbij de reactie van Wendy van der Meulen vanuit het project, als aanvulling op het antwoord van PatrickCAL: In 2016 heeft de Vervoerregio besloten om de haltes De Boelelaan/VU samen te voegen tot 1 nieuwe halte die in de nieuwe situatie tegen de noordkant van het kruispunt A.J. Ernststraat/Buitenveldertselaan komt te liggen. Over het samenvoegen van de haltes is goed nagedacht en het sluit aan bij meerdere toekomstige ontwikkelingen, zoals dat station Zuid het overstappunt van de toekomst wordt in het Zuidasgebied. Dat station krijgt een nieuw tramstation aan de Schönberglaan en een extra passagierstunnel. En de toegang van de VU komt in de toekomst zuidelijker te liggen (ontwikkeling VU Kenniskwartier). De vele senioren nabij de A.J. Ernststraat hebben overigens baat bij dit besluit, want de A.J. Ernststraathalte zou komen te vervallen waardoor ze op de halte De Boelelaan/VU aangewezen waren. Omdat GVB haltes (meestal) vernoemt naar de straat waar de halte ligt krijgt deze nieuwe halte de naam A.J. Ernststraat. Zie ook: https://amstelveenlijn.nl/nieuws/2016/haltes-de-boelelaanvu-en-a-j-ernststraat-worden-samengevoegd/ Groet, Renske

10 januari 2019 | 19:46

stanley brul

Absoluut, precies de vraag die ik heb. Ook voor al de reizigers die op de haltes tot Amstelveen-Centrum (het deel van het traject waar lijn 55 niet stopt) moeten zijn bestaat een vergelijkbaar probleem of je zou het treinperron open moeten stellen. Je kunt daarover naar de andere uitgang lopen waar tram 5 een halte heeft. Dat kan ik nu ook wel met een ov kaart voor trein en metro, maar die heeft niet iedereen! Overigens lijkt het me het meest logisch om de ‘Amsteltram’ straks het nummer 55 te laten houden. Wel zo duidelijk want net als de metro R-net! 

10 januari 2019 | 19:56

Renske van Bers

@Stanley, je opmerking stond een paar keer in het systeem, dus die heb ik weggehaald. Ik ga morgen om een reactie vragen aan GVB. Groet, Renske

11 januari 2019 | 13:03

Renske van Bers

@Stanley, feit is inderdaad dat er vanaf 3 maart altijd een overstap komt op Zuid. Totdat het nieuwe tramstation aan de Schönberglaan (project Zuidasdok) opent tezamen met de nieuwe passagierstunnel, moet er via de Strawinksylaan dan worden overgestapt op de tram 5, bus 55 en vanaf eind 2020 op de vernieuwde Amstelveenlijn. Dat is inderdaad wat verder lopen dan in de eindsituatie als de Schönberglaan gereed is. Groet, Renske

10 januari 2019 | 19:31

Dirk

Voor reizigers die met de NoordZuidlijn bij Zuid aankomen en naar VU(mc) moeten wordt het elke dag lopen. Lopen naar de Strawinskylaan, wachten op tram 5, dan naar VU/Boelelaan met deze tram duurt veel langer dan lopen naar de VU. Dat is voor velen jarenlang een forse verslechtering.

10 januari 2019 | 19:57

Renske van Bers

@Dirk, ik vraag morgen GVB om een reactie. Groet, Renske

10 januari 2019 | 17:16

Ilona

En wat neem ik dan als ik naar de VU halte Boelelaan wil?

10 januari 2019 | 19:58

Renske van Bers

@Ilona, ik vraag het morgen na. Groet, Renske

11 januari 2019 | 13:04

Renske van Bers

@Ilona, tot de zomer van 2020 neem je tram 5 of bus 55 naar halte De Boelelaan/VU. Daarna is het tram 5 naar de nieuwe halte A.J. Ernststraat en eind 2020 stopt daar ook de vernieuwde Amstelveenlijn of je kunt vanaf station Zuid te voet/met fiets. Groet, Renske

10 januari 2019 | 16:45

Bernd

@Sicco Een heel klein beetje, om de 8 minuten i.p.v. 7,5 in de spits. Dat is puur vanwege de theoretische limiet voor het keren op Centraal Station.

10 januari 2019 | 14:48

j.siemons

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam / even wat anders…na de storing (?) doet de website het beter dan ooit . ik hoef niet eens te verversen – f5 – om nieuwe onderwerpen te ontvangen .

10 januari 2019 | 14:51

Renske van Bers

@J. siemons, dat is dan mooi meegenomen, maar dat was iig niet stiekem het doel 🙂 Groet, Renske

10 januari 2019 | 14:34

n-evo

@Renske De koersrollen van de sneltrams hebben kennelijk geen “Isolatorweg” als eindbestemming en staan op wit als ze naar dit eindpunt rijden. Hier een foto:

https://i.postimg.cc/MKdscR8m/IMG-1778.jpg

10 januari 2019 | 14:40

Renske van Bers

@N-evo, haha, aha! Ik vraag het aan GVB. Groet, Renske

10 januari 2019 | 14:23

SRB

Worden de lijnfilms in de BN-stellen aangepast/vernieuwd ivm de nieuwe lijnvoering. In de huidige lijnfilms is Isolatorweg namelijk niet aanwezig

10 januari 2019 | 14:26

Renske van Bers

@SRB, ik snap de vraag niet helemaal. Doelt u op de informatie in de metro zelf? Groet, Renske

9 januari 2019 | 16:50

Ricardo

Is het al bekend met welk lijnnummer deze vernieuwde Amsteltram gaat rijden? 

10 januari 2019 | 13:55

Renske van Bers

@Ricardo, nee dat is nog niet bekend, daarom hebben we het beestje ook maar een naam gegeven 🙂 Groet, Renske

9 januari 2019 | 16:23

Ed

Van welk materieel maakt lijn 51 tussen Isolatorweg en CS vanaf 3 maart gebruik? 

9 januari 2019 | 16:04

Sicco

Ik weet niet of het gerelateerd is, maar klopt het dat de metro’s op de Oostlijn een stuk minder frequent rijden dan voor de veranderingen van 21 juli (en wellicht ook de nieuwe dienstregeling van december)? In ieder geval metro 51 lijkt een stuk minder vaak te rijden dan vroeger.

9 januari 2019 | 16:10

Renske van Bers

@Sicco, volgens mij niet, maar ik vraag het voor je na. Groet, Renske

10 januari 2019 | 13:59

Renske van Bers

@Sicco en Ed, Ik heb jullie vragen voorgelegd aan GVB. Hierbij het antwoord van woordvoerder Rob Hageman: “De frequentie is niet veranderd. Maar wanneer bij uitval van lijn 51 wordt gekozen voor inkorten tot Spaklerweg of gewoon opheffen van de rit, kan het zijn dat er minder metro’s door de Oostlijntunnel rijden. Metro 51 is een probleemlijn zoals eerder is toegelicht op deze site. Het materieel moet ook nog eens worden omgebouwd op doorrijden naar Isolatorweg. Het BN materieel (S1 en S2) en het CAF materieel dat geschikt was voor de bovenleiding van de Amstelveenlijn, rijdt na maart de Lijn 51 naar Isolatorweg. Omdat hier ook ander CAF materieel rijdt op lijn 50, is uitval beter op te vangen.” Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?