Afbeelding
woensdag 5 september 2018

Hoe staat project Amsteltram ervoor?

Renske van Bers

In het verleden hebben we wél geschreven over de ombouw van de Amstelveenlijn, maar eigenlijk nooit specifiek over het nieuwe traject tussen Amstelveen en Uithoorn, waar de Amsteltram natuurlijk ook gaat rijden. Daar komt vandaag verandering in, want Sanne Steyerberg, projectmanager bij de Vervoerregio Amsterdam, legt uit wat dit deelproject precies behelst.

Zou je willen uitleggen wat ook alweer precies onder project Amsteltram valt?

“Eigenlijk bestaat project Amsteltram uit twee verschillende projecten. Allereerst het ombouwen van de huidige Amstelveenlijn tot hoogwaardige tramverbinding. Nu rijdt op deze route nog metro 51, straks niet meer, want dan heeft deze sneltram zijn eindhalte op station Zuid. Hier kun je dan in de toekomst weer overstappen op de Amsteltram die reizigers van Zuid naar Uithoorn brengt. Het bestaande spoor van Zuid naar Westwijk wordt omgebouwd tot die hoogwaardige tramverbinding, terwijl het tweede traject – van Westwijk naar Uithoorn – juist nog helemaal gerealiseerd moet worden.“

20170509-GVB 15G tram Rnet RoodZilver straatbeeld

Weliswaar op de verkeerde plek, maar zo ziet de Amsteltram eruit.

Waaruit bestaan de werkzaamheden voor dit nieuwe traject tussen Westwijk en Uithoorn?

“Ten eerste zal het opstelterrein, iets voorbij Westwijk, uitgebreid moeten worden. Omdat er in Uithoorn geen ruimte is, wordt dit terrein aangepast en vergroot, zodat de trams hier ’s nachts terecht kunnen. Ten tweede moet er vanaf Westwijk een heel nieuw spoor aangelegd worden in de Legmeerpolder. Dit spoor sluit dan weer aan op het voormalige Haarlemmermeerspoortje, dat al jaren niet gebruikt wordt en ook opnieuw moet worden aangelegd. En dan hebben we natuurlijk nog de haltes die moeten worden gerealiseerd. Uiteindelijk gaat het hier om een tracé van 4,4 kilometer met drie haltes: Aan de Zoom, busstation Uithoorn en centrum Uithoorn.”

In welke fase bevindt zich dit deel van het project nu?

“In technische taal zijn we nu bezig met de voorbereiding van de aanbesteding, maar ik snap dat dit een beetje vaag klinkt voor mensen die niet bij technische projecten betrokken zijn. Concreet betekent dit dat we nu bijvoorbeeld bezig zijn met het afronden van het ontwerp, dat we de procedures voor de verschillende bestemmingsplannen doorlopen en dat we nu al een eisenpakket voor de toekomstige aannemer samenstellen. Wanneer de Amsteltram gaat rijden? Nou, op het traject tussen Zuid en Amstelveen al eerder, in 2020, maar op het tweede traject – van Westwijk naar Uithoorn – naar verwachting eind 2022, begin 2023.”

Het tracé van de toekomstige Amsteltram.
De huidige lijn voldoet niet meer. Hij is vaak overvol, het hybride metro-/sneltrammaterieel is oud en toe aan vervanging en hij rijdt niet vaak genoeg. Ook de rails, wissels, bovenleidingen en technische systemen worden vernieuwd of krijgen groot onderhoud. Onder andere om deze reden wordt de Amstelveenlijn omgebouwd tot hoogwaardige tramverbinding.

Foto Vervoerregio

Waar denk je dat in de uitvoering van dit laatste traject de uitdagingen liggen?

“Ik denk dan eigenlijk meteen aan het stuk bij de Zijdelweg en aan de toekomstige kruising van de Amsteltram met de N201. Bij de Zijdelweg ligt een viaduct, waar net geen tram onderdoor kan rijden. Deze constructie moet dus worden aangepast. Een gehele nieuwe constructie zal er gebouwd moeten worden bij de N201; hier moet de tram overheen kunnen rijden, zonder het autoverkeer te hinderen. Dit zijn wat mij betreft de technische uitdagingen van dit project”

Wat vind je zelf mooi aan je werk?

“Het is best bijzonder dat de Vervoerregio Amsterdam in de hoedanigheid van opdrachtgever bij dit project betrokken is. Over het algemeen is dit namelijk niet het geval. Hierdoor is mijn functie ook meteen een stuk meer op de praktijk gericht en dat is erg leuk en leerzaam. En verder vind ik het vooral erg interessant om een steentje bij te dragen aan een tramverbinding die er nu nog niet is, maar waar straks duizenden reizigers gebruik van zullen maken. “

Volgende week kijken we hoe het gaat bij de Amstelveenlijn en of de ombouw volgens plan verloopt.