Afbeelding
donderdag 16 mei 2019

Inschuiven dak nieuwe stationspassage Zuidasdok: kom kijken!

Renske van Bers

Bij station Amsterdam Zuid schuift project Zuidasdok in de nacht van 8 op 9 juni een gigantisch betonnen dek door de A10 Zuid en het spoor. Het is een deel van het dak van de toekomstige nieuwe tunnel onder het station: de Brittenpassage. Kom je ook kijken? Aanmelden kan hier, onderaan de pagina…

De 3 miljoen kilo beton schuift bouwcombinatie ZuidPlus met duwvijzels over vier schuifassen op zijn definitieve plek. De af te leggen afstand is 75 meter. Heel snel gaat dat niet, want het is millimeterwerk. Per uur schuift de 70 meter lange plaat zo’n 7 meter vooruit. Voor het zover is, maakt ZuidPlus vanaf vrijdagavond de baan vrij door de zuidzijde van de A10 Zuid af te graven en door het spoor en de perrons te verwijderen.

Kom kijken

Speciaal voor dit moment is er een kijkplek ingericht vanaf een perron op het station. Wil je het schuiven van het spoordek live meemaken, dan kan dat. En wel in de nacht van zaterdag 8 juni op zondag 9 juni. Maar ook voor die tijd, zaterdag overdag, is er al veel interessants te zien. Je ziet het werk van dichtbij, het afgraven van de snelweg en de ‘hap’ uit de perrons. Daarom is er ook overdag de mogelijkheid om het werk van dichtbij te komen bekijken.

Inschuiven

De betonnen plaat die onder de sporen 2 en 3 wordt geschoven.

Aanmelden

Er is beperkt plek. Daarom is aanmelding verplicht. Dat kun je hier, onderaan de pagina doen. Zonder bewijs van aanmelding word je niet toegelaten. Wees er dus snel bij, want vol is vol. Je kunt je inschrijven voor een specifiek uur overdag (8 juni tussen 09.00 -13.00 uur) of ‘s nachts (van 23.30-03.00 uur). Elk bezoek duurt maximaal 45 minuten. Vanaf het perron (dat verder voor iedereen is afgesloten) heb je goed uitzicht op de werkzaamheden. je krijgt ter plaatse een toelichting. Meer info over bijvoorbeeld de bereikbaarheid vind je op de site van Zuidasdok.

Volg de werkzaamheden via de webcam

Kun je er niet bij zijn en ben je wel geïnteresseerd? Het inschuiven van het spoordek en alle voorbereidende werkzaamheden zijn ook live te volgen via de webcam. Je kunt hierop 24 uur per dag zien wat er gebeurt op de bouwplaats. En een week later, op zaterdag 15 juni, is het de Dag van de Bouw. Ook in Zuidas. Je kunt daar een expositie bezoeken met prachtige bouwfoto’s en niet te vergeten een aftermovie bekijken van het inschuiven van het dakdeel.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

27 oktober 2019 | 09:06

Henk Schoorl

Ik kom uit Velsen.

Kan ik met de auto binnendoor naar de RAI om mijn auto te parkeren en met de fiets naar de plaats van bestemming gaan?

Bij voorbaat dank. 

Vriendelijke groeten,

Henk Schoorl. 

28 oktober 2019 | 07:40

Renske van Bers

@Henk, in dit artikel kun je lezen wat de opties zijn. Veel plezier alvast! Groet, Renske

11 juni 2019 | 10:04

Remko

@trolly: Nee, je begrijpt mij verkeerd. Ik geef alleen voorbeelden. Uiteraard is van alles mogelijk. Ik hoop op een duidelijk antwoord.

11 juni 2019 | 09:51

Jan.Meeuwenberg.

@Han Schomakers: Ach ja, waarom zou het asfalt toen weer weggehaald zijn? niet goed opgelet.

11 juni 2019 | 08:12

Han Schomakers

@Jan.Meeuwenberg: als je goed kijkt, zie je dat het asfalt helemaal niet weg is geweest… Het was afgedekt met zand.

10 juni 2019 | 21:29

Jan.Meeuwenberg.

Ach die kosten wat zou het, moeten wij ons daar druk om maken? Het asfalt is weer terug, auto’s kunnen morgen weer gebruik maken van de weg, alsof er niet hard gewerkt is daar, maar soms zit het mee en soms zit het tegen. En ach de extra kosten van de N/Z-lijn praat over een tijdje ook niemand meer over, er gebeuren mooie dingen de laatste jaren in Amsterdam van het vele geld.
Als het geld niet meer kan blijven rollen, dan zou dat ook niet goed zijn.

10 juni 2019 | 12:01

trolly

@Remko: Afhankelijk van de aanleiding voor de vertraging zal het financiële risico meer dan wel minder door één van beide partijen gedragen worden. Je tweede zin geeft daarbij blijk van een zekere vooringenomenheid: kennelijk is het òf de schuld van de aannemer, òf profiteert hij van de situatie.

De werkelijkheid is natuurlijk minder zwart-wit: er moet een hoop extra werk verzet worden, en daar zijn kosten aan verbonden. Zelfs als die kosten voor rekening van de opdrachtgever zouden zijn, betekent dat nog niet dat de vertraging profijtelijk is voor de aannemer. Die mag namelijk al zijn personeel, onderaannemers en machineverhuurders voor een extra weekeinde uitbetalen.

10 juni 2019 | 11:56

johan siemons

@j.siemons
ik kijk weer even ( natuurlijk met behulp van de twee webcam’s en zie de voorbereidingen voor de asfalteringsstart ) en bedenk mij ineens als het zou stortregenen ? hoe gaat men dan asfalteren ? ik heb altijd begrepen dan dat dan niet kan .

10 juni 2019 | 09:19

j.siemons

@Remko…interessante vraag . wellicht zal er worden geknokt aan de onderhandelingstafel !

10 juni 2019 | 09:12

Remko

Bij wie ligt welk deel van het financiële risico dat een deel van het werk is uitgesteld? Is er bijvoorbeeld een boete voor de aannemers of verdienen ze er nu juist meer door?

9 juni 2019 | 21:12

Jan.Meeuwenberg.

Ja wat er precies gedaan is vandaag is me niet duidelijk, er staat nu nog een grote kraan,twee zelfs, wat hebben die voor een takel klus? Wel steeds veel werk om het asfalt te verwijderen en weer aan te brengen voor de werkweek. Als men gaat schuiven zal het asfalt ook wel weer verwijderd moeten worden en daarna weer aangebracht, veel werk daar.

9 juni 2019 | 15:38

trolly

@Joost: Dat kan kloppen, het inschuiven is namelijk uitgesteld. https://wijnemenjemee.nl/divers/nieuws/zuidasdok-inschuiven-dak-uitgesteld

9 juni 2019 | 14:46

johan siemons

@Joost….ja , alles wordt aan het eind van elk weekend weer dichtgegooid en geasfalteerd ! het kan niet anders elke maandagmorgen rijden de auto’s en gaat de trein weer !

9 juni 2019 | 14:29

Joost

Geen schuiven gezien, lijkt erop dat men het weer dicht gooit.

29 mei 2019 | 14:56

n-evo

@johan siemons Laten we het hopen! En proost! ?

29 mei 2019 | 14:50

johan siemons

@n-evo…jemig , kremig . in 2028 zou ik dan 91 zijn . ga ik dat halen ? ik neem daar straks nog een glas wijn op ! ook proost ! 🙂

29 mei 2019 | 13:07

n-evo

“Nieuwe domper voor megaproject Zuidasdok: werkzaamheden worden uitgesteld”

https://www.at5.nl/artikelen/194404/nieuwe-domper-voor-zuidasdok-werkzaamheden-worden-uitgesteld

28 mei 2019 | 22:33

Jan.Meeuwenberg.

Weer een volgende fase nu te zien, de geleide balken waar het dek over verplaatst gaat worden zijn geplaatst, het wordt steeds duidelijker hoe de verplaatsing van dat gigantische dek gaat gebeuren. Om de drie miljoen kilo op te schuiven, moet er met de vijzels enorme krachten geleverd worden natuurlijk. Ook weer een interessant project om te volgen.

27 mei 2019 | 22:37

Jan.Meeuwenberg.

@trolly: Ach het zal eens probleemloos zijn, met al die geavanceerde machines kan veel mis gaan, en dan is er niet zomaar een reserve machine van stal te halen.
Ik hoop niet dat nu de Zuidasdok een negative naam krijgt. De N/Z-lijn had bij veel mensen jammer genoeg al een negative naam,(dan hoorde je vaak oh’ die lijn van de verzakkingen) maar gelukkig begint dat weg te ebben, mensen beginnen te beseffen dat die lijn ook een succes kan zijn. Maar ik schrok wel van de totale kosten van de Zuidasdok.

27 mei 2019 | 22:19

johan siemons

@Jan.Meeuwenberg……..maak maar een mooi verslag van je bevindingen 🙂

27 mei 2019 | 22:12

trolly

@Jan.Meeuwenberg.: Ik hoop voor je dat dat feest doorgaat. Op dit moment is men aan het kijken of de planning nog haalbaar is nadat afgelopen weekend door een defecte machine minder niet het beoogde hoeveelheid werk voltooid is. Zie https://www.at5.nl/artikelen/194347/planning-werkzaamheden-zuidasdok-in-gevaar-na-nieuwe-vertraging

27 mei 2019 | 21:39

Jan.Meeuwenberg.

@j.siemons: Ja een hele operatie, verdomd interessant om via de Webcam te volgen, een van de moderne ontwikkelingen van deze tijd zo’n Camera, maar ik ben wel blij dat ik de eerste wandeling op de Maan van de astronauten heb kunnen volgen (nog in zwart/wit) de techniek gaat maar door, maar 8 Juni wil ik het toch van dichtbij zien daar bij Zuid. Gelukkig rijd de Metro nog wel die kant op, anders zou ik daar niet zo gemakkelijk kunnen komen denk ik.

27 mei 2019 | 09:30

j.siemons

dat inschuiven van het voetgangersdak onder de A10 bij de zuidas blijft een wonderlijk fenomeen . twee weekend-dagen zijn de mannen en hun apparatuur driftig in de weer ; asfalt slopen en afvoeren en dan aan de slag . op zondag alles weer wegbergen en asfalteren ! op maandagmorgen rijden de “stukjes blik” weer vrolijk over het verse asfalt en menigeen weet niet wat er is gebeurd in het weekend . ja , wonderlijk en wat een “brede” operatie ! oh , ik vergeet de treinrails en het perron 🙂

26 mei 2019 | 17:20

Marco

@Jan.Meeuwenberg.
Ja Jan Mooi om te volgen.
Ga zelf ook kijken op 8 Juni om 11:00 uur.
Groetjes,

Marco

25 mei 2019 | 18:32

Jan.Meeuwenberg.

@Marco: Wat zijn we gehecht geworden aan die Webcamera’s, doet ie het even niet dan breekt er bijna paniek uit, ha,ha. Wat heb ik veel gekeken naar de bouw van station Noorderpark en station Noord oa
Bij station Noorderpark was het altijd een prachtig gezicht om een Metro de tunnel in en uit te zien gaan en komen. Maar gelukkig doet de camera bij Zuid het weer, maar 8 Juni ga ik daar maar ook ter plaatse kijken.
Maar het is fijn als er Webcamera’s zijn.

25 mei 2019 | 16:33

Marco

Ter info we hebben weer beeld

25 mei 2019 | 09:37

johan siemons

ook ik heb geen beeld van de zuidas . na wat geklooi heb ik nú de pagina met de webcam helemaal niet meer !  oh , jé , wat nu ( zei pichecru )

25 mei 2019 | 07:37

trolly

@Marco: Ziggo meldt dat er daar vanochtend rond zes uur een storing van vijf minuten is geweest. Vermoedelijk zou het helpen als de boel even zou worden gereset, maar ik ben benieuwd of dat dit weekeinde nog gaat gebeuren.

25 mei 2019 | 07:10

Marco

Even ter info webcam is uit uit gevallen?

23 mei 2019 | 18:32

trolly

Beste @Jan.Meeuwenberg., een blik op de webcam zou je leren dat er op dit moment vier draagconstructies naast het brugdek worden gebouwd. De komende weekeinden zullen gebruikt worden om deze geleiders onder snelweg door te bouwen, naar waar de landhoofden (de beide zijden waar de brug uiteindelijk op rust) gebouwd gaan worden.

Die laatsten krijgen mogelijk de vorm van een wand, maar zullen wellicht als paalconstructie danwel damwandplaten met een zware betonnen kop worden uitgevoerd, waar de wand in een latere fase voor gezet wordt.

Blijven opletten dus, dan wordt veel duidelijk. En geen zorgen als je wat gemist hebt: de timelapse zal ongetwijfeld binnenkort in dit theater worden getoond. 

23 mei 2019 | 18:22

j.siemons

@Jan.Meeuwenberg….die vragen kwamen bij mij ook op . maar – zoals meestal – komt er bij het voortschrijden der dingen duidelijkheid . dus zien wij straks………..

23 mei 2019 | 17:43

Jan.Meeuwenberg.

@Egbert Six: Mij is het ook nog niet duidelijk hoe ze te werk gaan, ok’ het dak deel kan ik me iets bij voorstellen, maar hoe wordt het tijdens het opschuiven bij het spoor ondersteund? en hoe zit het met de wanden, hoe worden die dan gemaakt.

Een animatiefilmpje zou mooi zijn.

23 mei 2019 | 08:09

trolly

@Egbert Six: Die volgen later. Het deel voor spoor 1 (n.b: dat is het zuidelijke spoor) wordt neem ik aan op dezelfde plek als dit deel gebouwd, het deel voor spoor 4 wordt aan de noordzijde gebouwd.
Of en hoe dat met de metrosporen en de twee extra treinsporen gecombineerd wordt kan ik je niet zeggen. Misschien wel een aardig ideetje voor een artikel. Ik ben sowieso wel benieuwd naar de plannen voor het nieuwe metrostation.

23 mei 2019 | 07:44

Egbert Six

Waarom wordt alleen de (dak)plaat onder spoor 2 en 3 ingeschoven? Volgen de andere sporen later of wordt dit anders gebouwd?

17 mei 2019 | 10:15

johan siemons

aan de hand van de tekening is nú te zien hoe de operatie verloopt en hoe het dak eronder komt . klare taal .

Wil je dit bericht delen?