Afbeelding
maandag 14 september 2020

Reizigers binnen de Vervoerregio weer extra welkom in tram, metro, trein en bus: ‘Het ov is ok’

Hilde Postma

Het OV is OK – dat is de slogan waarmee de ov-bedrijven in Nederland álle reizigers weer van harte willen uitnodigen om met het openbaar vervoer te reizen – en hen te informeren dat dat ook verantwoord is. Dat geldt natuurlijk ook voor de trams, treinen, bussen en metro’s binnen de Vervoerregio Amsterdam. Alle reizigers zijn weer van harte welkom!

Een landelijke campagne voor het openbaar vervoer namens alle vervoerders is nog niet eerder vertoond, zegt Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging OV-NL. ‘Maar het is heel hard nodig, want de coronacrisis heeft zijn sporen achtergelaten in het openbaar vervoer.’ De campagne is vanaf vandaag te zien en horen op televisie, radio, online en sociale media. Hij duurt drie maanden.

Onder meer is deze commercial te zien op tv:

‘Pak weer vaker de tram, bus, trein of metro’

Bij de multimediale campagne ligt de focus op het inspireren van reizigers om weer vaker de bus, tram, trein en metro te pakken – ook om sociale en recreatieve redenen. Volgens Pedro Peters weten veel mensen nog niet dat het ov ook weer toegankelijk is voor niet noodzakelijke reizen. ‘Reden voor alle alle ov-bedrijven samen een landelijke campagne op te zetten. We willen graag dat mensen weer gaan ervaren hoe prettig en verantwoord het is om met het OV te reizen.’

Minder druk in de spits

Dat het weer verantwoord is om te reizen, komt onder meer door de afspraken die gemaakt zijn met de onderwijsinstellingen om de lestijden te spreiden. Daardoor is het minder druk in de spits dan voorheen. ‘En het komt ook door de medewerking van alle andere reizigers, die mondkapjes dragen en zoveel mogelijk reizen buiten de drukke tijden.’

Met verschillende beelden...

...maakt de campagne duidelijk...

.. dat het 'ok' is het ov te nemen voor recreatieve doeleinden.

Sein op groen

Het ‘groene sein’ staat centraal in de campagne, zegt Peters. ‘Het groene sein kennen we uit het verkeer. Een visueel herkenbaar element dat geen uitleg nodig heeft. Is het groen, dan is het OK.’

‘Toekomst is niet te voorspellen’

Het gemiddeld aantal reizigers in het ov zit nu tussen de 50% en 60% – met uitschieters naar 70% van het aantal mensen dat ‘voor corona’ de trein, bus, tram of metro pakte. Veel werknemers werken nog van huis uit en ook studenten volgen vaak de helft van hun lessen online. Ondertussen zijn de kosten voor de vervoerbedrijven gelijk gebleven. Peters: ‘De toekomst laat zich niet voorspellen, maar met deze campagne willen we de reiziger laten zien dat het ov ok is. Waar je ook naar toe gaat. Het kan met het ov.’

Verantwoord op reis

De vervoerbedrijven vragen reizigers om een mondkapje te dragen, zo veel mogelijk verspreid over de dag te reizen, grote drukte te vermijden en bij klachten thuis te blijven. Verder gelden natuurlijk de basisregels voor iedereen van het RIVM.

 

Nog even de afspraken op een rij

  • Alle reizigers in het ov dragen een mondkapje. Mondkapje vergeten? Kijk of er een winkel in de buurt is die deze verkoopt, bijvoorbeeld op het station.
  • Iedereen houdt afstand waar mogelijk, zo geven we elkaar de ruimte.
  • Reis alleen als je klachtenvrij bent. Check hier welke klachten signalen zijn van COVID-19
  • Probeer drukke momenten in het ov te vermijden, check voor vertrek je reis.
  • Alle voertuigen worden zoals altijd regelmatig schoongemaakt, met extra aandacht voor contactpunten als handvatten.
  • Hygiëne schermen zorgen voor een veilige afstand tussen reizigers en vervoerders.

Meer informatie over de campagne is te vinden op www.ov-ok.nl.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

23 september 2020 | 13:43

Alain

Ik vind dat een wel heel stellige conclusie. Op de gemeentelijke website over de ‘Sprong over het IJ’ wordt metrostation Sixhaven nog altijd als één van de maatregelen genoemd. Daarbij wordt eind 2020 als moment genoemd waarop de gemeente een beslissing gaat nemen. De site lijkt actueel, want er wordt verwezen naar het advies van de Commissie d’Hooghe. Het rapport zelf heb ik ook gelezen. Daarin wordt nergens iets over metrostation Sixhaven besproken.

Op zich ook niet zo gek: de Commissie is in het leven geroepen omdat gemeente en Rijk met elkaar in aanvaring kwamen over de Javabrug. De door de Commissie voorgestelde verbindingen zijn hier een directe reactie op (en als ik de argumentatie in het rapport zo lees, een veel beter alternatief bovendien). Over het al dan niet invoegen van een extra metrostation Sixhaven heeft nooit zo’n conflict bestaan.

Het een sluit het ander dus niet uit, zou ik zegen. Hopelijk heb ik Jan. daarmee weer een beetje hoop gegeven.

22 september 2020 | 16:03

Jan. Meeuwenberg

Hoe staat het met de plannen voor het te bouwen Sixhaven
Station? Misschien een idee voor een lijstje met toekomstige projecten, was de Sixhaven plannen bijna vergeten, ook schijnt er wel eens een brug over het IJ te kunnen komen, geef mij maar een tunnel, maar dat zit er blijkbaar niet in.
Maar Amsterdam en omgeving is nog lang niet uitgebouwd.

23 september 2020 | 10:30

Hilde Postma

Hoi Jan

Als het advies van de commissie d’Hooghe wordt gevolgd dan zal dat metrostation bij Sixhaven er inderdaad niet komen!
groet Hilde

17 september 2020 | 11:08

anoniem

Wat een k*tcampagne.

14 september 2020 | 20:46

anoniem

Dan nog is de formulering niet kloppend om de reden die gegeven wordt. Ook staat het haaks op wat volgt.

14 september 2020 | 18:05

Gerard

@anoniem.
Lees eerst een goed wat er staat.
De website is voor de vervoerregio Amsterdam dus is het juist dat in de kop van het verhaal de Vervoerregio genoemd wordt.
Maar men begint in de gewone tekst met dat het gehele landelijke OV deze actie gaat voeren, dus ook onze vervoerregio.

14 september 2020 | 14:36

anoniem

In de kop heb je het over ‘binnen de Vervoerregio’. Daarmee impliceer je dat we buiten de regio niet welkom zijn in het ov. Waarom maak je anders die nuance? In de lead heb je het vervolgens over een landelijke campagne, alle reizigers en vervoersbedrijven in Nederland. Dus we zijn in het hele land weer welkom in het ov? Ook een inconsequente schrijfwijze van ‘ov’: ‘ov’ / ‘OV’.