Afbeelding
dinsdag 17 november 2020

Tientallen smartmobility workshops op festival

Hilde Postma

Wat gebeurt er allemaal op het gebied van Smart Mobility in de Metropool Regio Amsterdam? Tientallen workshops geven daar van 16 tot en met 19 november een beeld van. Ze zijn allemaal interactief, dus voor de liefhebber is er veel mee te maken en mee te denken. Onderwerpen zijn onder meer: ´De toekomst van medische drones´, ´Hoe communiceert de slimme brug?’ en ‘De metropoolregio in beweging: werken aan de mobiliteitstransitie’

Maandag was de kickoff met secretaris-directeur van de MRA Emiel Reiding en secretaris-directeur Thea de Vries van de Vervoerregio Amsterdam. Thea de Vries werd tijdens de opening gevraagd naar ‘ons huiswerk voor de komende weken, maanden en jaren’. ‘Daar zijn we eigenlijk al mee begonnen de afgelopen maanden’, zei de secretaris-directeur van de Vervoerregio. ‘Deze periode van relatieve rust moeten we benutten om heel goed en slim te bekijken: hoe krijgen we mobiliteit aangehaakt op de ontwikkelingen van het gebied en de economische ontwikkelingen? Wij zien zelf de kansen liggen in een goed basis ov-systeem waarmee je de nieuwe gebieden ontsluit. We hebben vorige week niet voor niets bekend gemaakt dat we graag investeren in het doortrekken van de Noord/Zuidlijn en het ‘Sluiten van de Kleine Ring’. Daarmee kun je hele woonwijken ontsluiten. Met Smart Mobility kun je voor de haarvaten slimme oplossingen daarbij verzinnen. Data is heel belangrijk en bijvoorbeeld ook het betaalsysteem: dat kunnen we nog wel veel makkelijker, toegankelijker en vriendelijker maken.’

Samenwerken

Samenwerken ´tussen de markt en overheid´ is daarbij belangrijk volgens Thea. ´De overheid is kaderstellend – en de markt is soms vlotter als het gaat om het innovaties en ontwikkelingen. Een festival als dit is daarom heel goed: dat brengt dat allemaal bij elkaar. Ook in de workshops komt dat goed terug. Dus daar ben ik heel blij mee.’

Nostalgie naar reizen

De aftrap vond plaats in de Johan Cruijff Arena, waar sprekers die wél ‘live’ langskwamen tijdens het verder digitale festival hun ‘gevoel van nostalgie naar het gewone reizen’ meldden. ‘Bij reizen gaat het niet alleen om ergens zo snel mogelijk aan te komen. Het is ook heel fijn om onderweg te zijn; ergens naar toe te reizen’, zei Geert Kloppenburg, medepresentator van de opening van het SM festival. Hij maakte 77 podcasts over het onderwerp Smart Moblity waarvoor hij ondernemers, beleidsmakers en wetenschappers interviewde. Hij zei: ‘Als je de kansen en mogelijkheden ziet als je ons vervoer en infrastructuur digitaal goed en wat slimmer regelt, dan is er heel veel mogelijk’.

Schaalsprong

Secretaris-directeur Emiel Reiding van de MRA benoemde de grote opgaven binnen de MRA als het gaat om gebiedsontwikkeling  en de economie: ‘De opgave heeft met groei te maken! Onze economie groeit hard – dat zijn we bijna vergeten in de tijd dat we zo thuiszitten door Corona – maar die groei komt straks gewoon terug. We hebben heel veel woningen nodig – en daarmee hebben we ook een schaalsprong in ons mobiliteitssysteem nodig. Dat gaat niet alleen om infrastructuur. Maar ook om slimme oplossingen. Als we dat slim doen, kunnen we zoveel winst behalen.’ Ook samenwerken is belangrijk volgens hem: ‘We zijn door Corona weer meer doordrongen van het feit dat we echt samen moeten werken. Dat zou kunnen helpen. Het is een soort reset. We mogen hopen dat we daar winst halen. Alleen al het afstemmen van wonen, werken en mobiliteit: dat kan echt slimmer dan we dat tot nu toe gedaan hebben.’

Winst

Welke lessen de twee secretaris-directeuren zelf hebben geleerd in deze coronatijd bij hun organisatie? Emiel Reiding zegt dat ‘de winst die we kunnen pakken met Smart Mobility nog veel groter is dan de lessen die we tot nu toe geleerd hebben. Ik zie de goede dingen wel natuurlijk. Er worden nu bijvoorbeeld grote appartementsgebouwen neergezet waar in de kelders een paar elektrische deelauto’s staan. Dat vind ik fantastisch. En de ov-fietsen die je kunt nemen met de ov-chipkaart zijn ook geweldig. Het zou ook fantastisch zijn als je de ov-fiets binnenkort ook op andere stations kunt inleveren dan waar je hem meegenomen hebt. Dat kan nu nog niet – en vind ik soms best irritant. Dus zo zie je maar dat er nog een wereld te winnen is.’

Afspraken

Thea: ‘De grootste les voor de Vervoerregio is dat het ons na jarenlange pogingen nu gelukt is afspraken te maken met de onderwijsinstellingen over spits mijden. Dat mes snijdt aan twee kanten! Dat is iets wat we veel en veel vaker kunnen doen. Het levert veel winst op; het is veel goedkoper op de lange termijn. Je organiseert niet op de pieken, maar op de gemiddelden. Dan bespaar je heel veel geld. Uiteindelijk hebben we de crisis gepakt, de contacten gezocht en dus lukt dat nu. Dat kunnen we vaker doen op andere onderwerpen.

Reset

´Fietsprofessor´ Marco te Brömmelstoet, die ook aanwezig was bij de aftrap, ziet – als altijd – een ander soort mogelijkheden om te onderzoeken: ‘Deze crisis wil iedereen gebruiken als de tijd voor een reset. Maar die reset kan niet succesvol zijn als we die niet toepassen op onze wereldbeelden. We zouden niet alleen ons systeem moeten optimaliseren maar veel meer ook naar hoe de mens zich daarin verhoudt.’

Bang in het verkeer

Hij wijst op recent onderzoek waaruit blijkt dat 75 procent van de Amsterdammers bang zou zijn in het verkeer. ‘Ik zou het heel spannend vinden om te kunnen kijken of we met al onze technologie ons systeem niet zouden kunnen ‘repareren’: dat we auto’s begrenzen op basis van waar ze zich bevinden.’

´De straat terug aan de mens´

Wat hij daarmee bedoelt? ‘Als je auto’s op een woonerf begrenst tot vijftien kilometer per uur, dan geef je de straat weer terug aan de mens.’

 

Heeft u vragen? Stel ze hier.