Bij de plannen voor het openbaar vervoer is het cruciaal om te luisteren naar de stem van de reiziger en belangrijke groepen zoals de Reizigers Advies Raad (RAR). Marc Drost (senior beleidsadviseur) en David Aulman (senior projectleider) delen hun inzichten en het belang van input vanuit de reiziger en hoe deze wordt verwerkt in het programma van eisen voor het openbaar vervoer.
Wat is een Programma van Eisen (PvE)?
Volgens Marc en David is het PvE een leidraad voor het openbaar vervoer gedurende een aantal jaren. Marc legt uit: ‘Het PvE beschrijft de minimale eisen die aan het openbaar vervoer worden gesteld, zoals hoe vaak de bussen rijden en hoe lang de loopafstand mag zijn naar een halte. Het is een soort overzicht van de voorwaarden waarbinnen het openbaar vervoer moet opereren. Je kunt het ook wel spelregels noemen.’ Het proces begon afgelopen december met het bekendmaken van het concept-PvE, waar iedereen op kon reageren, dus ook jij als lezer van dit artikel. David benadrukt het belang van deze reacties: ‘We nemen de feedback van iedereen heel serieus, omdat de mensen die het openbaar vervoer dagelijks gebruiken en waardevolle inzichten kunnen bieden. De ontvangen reacties zijn gebundeld in een reactienota, waarin elk punt van feedback wordt beantwoord en toegelicht.’
Waarom een nieuw contract?
Heel simpel: het oude contract liep af waardoor er een nieuwe nodig was. Het nieuwe contract geldt voor de komende 11 jaar. De verwachte groei van het aantal reizigers is 40%. Om te voorkomen dat het openbaar vervoer vast komt te staan, moest er goed worden ingeschat wat er de komende 11 jaar met de stad gaat gebeuren. Dit omvat het spreiden van reizigers door de stad en het waarborgen van duurzaamheid door gebruik te maken van groene stroom uit de regio. Bovendien is toegankelijkheid van het ov van groot belang, wat heeft geleid tot extra afspraken om ervoor te zorgen dat iedereen met het ov kan reizen.
Het belang van een goed PvE
Het programma van eisen (PvE) is erg belangrijk. Het is een lijvig en ingewikkeld document, omdat het een belangrijk onderdeel is van het contract dat we straks met GVB afsluiten. Het beschrijft aan welke ‘spelregels’ GVB zich moet houden. Hoe vaak een bus, tram of metro straks echt rijdt, kan hoger liggen dan deze spelregels en is bijvoorbeeld afhankelijk van hoeveel mensen gebruik (willen) maken van die lijn. Daarnaast bevat het PvE ook de minimumeisen voor zaken zoals duurzaamheid, toegankelijkheid en comfort. Dit betekent dat het PvE direct helpt om onze ambities voor mobiliteit en duurzaamheid voor elkaar te krijgen.
In januari kregen adviescommissies (zoals de RAR), reizigers en inwoners de gelegenheid om te reageren op het PvE. Marc benadrukt: ‘Het is ons doel dat alle reizigers begrijpen dat de regels voor het openbaar vervoer gelden voor de komende 11 jaar en hoe zij kunnen bijdragen aan de nieuwe plannen voor het ov in Amsterdam. Daarom is het zo belangrijk om input te vragen aan die groep.’
Alle reacties worden verzameld in een zogenoemde reactienota. De regioraad bespreekt de reactienota en daarna beslist het dagelijks bestuur of er aanpassingen nodig zijn in het PvE.