Afbeelding
vrijdag 7 februari 2020

Bouw nieuwe M7 metro gestart

Hilde Postma

De bouw van de eerste nieuwe M7 metro is in volle gang. In het Spaanse Irun staat in de fabriek het casco van een eerste wagenbak al klaar om naar de spuitcabine te gaan, en wordt begonnen met de tweede wagenbak. Iets verder weg, in het Chinese Nanjing, worden de metrodeuren gemaakt en getest. Martin Slippens, bij GVB verantwoordelijk voor de controles en kwaliteitsbewaking van de M7, houdt alles nauwlettend in de gaten.

Spaanse kwaliteitscontroleurs

“De bouw verloopt goed”, vertelt Martin. “Zowel wij als fabrikant CAF zijn kritisch; we willen de beste metro voor Amsterdam. Vanuit GVB huren wij een aantal zeer ervaren Spaanse kwaliteitscontroleurs in die op locatie de controles tijdens de bouw voor ons doen. Daarnaast doen we ook nog controles op onderdelen ervan. Die gaan aan de hand van het eerste product dat gemaakt wordt. Dat noemen we de ‘FAI’, de first article inspection. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een deursysteem, verwarmingssysteem of aan een draaistel.” Dit doen wij zelf omdat we willen kijken of in de praktijk alles inderdaad voldoet aan het ontwerp en ons programma van eisen voor de nieuwe metro, en de afspraken die we daarover hebben gemaakt. Ook geeft het ons inzicht hoe de onderleveranciers van de fabrikant werken. We zijn door de keuze van bepaalde systemen toch zo’n dertig jaar verbonden met die partijen. Dan wil je wel met eigen ogen zien dat het goed zit. Een collega van de afdeling technisch beheer gaat mee met zo’n bezoek en kijkt mee zodat deze gelijk de systemen kan leren kennen.”

Visuele controle van de vloer van het casco ter voorbereiding op diverse testen

Deuren uit China

“De eerste wagenbak die CAF bouwt in Spanje is inmiddels gecontroleerd”, licht Martin toe. “Het dak, de vloer, het chassis en dergelijke, in eerste instantie allemaal afzonderlijk. We zijn nu zover dat deze eerste volledige casco wagenbak klaar is en naar de spuitcabine kan. Vrij snel hierna beginnen allerlei testen in de fabriek. Bijvoorbeeld het testen van de vloerverwarming. De eerste FAI controles vorderen ook. De controles op de deuren zijn gedaan in China. De controles op de geleding (het scharniersysteem tussen twee vaste wagenbakken) zijn uitgevoerd in Duitsland. Alle overige systemen komen ook uit Europa. Over een paar weken is ook de polyester cabine klaar. En we gaan binnenkort de derde rail- en dakstroomafnemer controleren. Rond april komen de losse onderdelen uit de verschillende landen naar Spanje om geplaatst te worden in de metro. Uiteindelijk hebben we straks dan de eerste metro die in totaal bestaat uit 3 wagenbakken. Elke wagenbak is een kleine 20 meter en inclusief de geledingen kom je op een lengte van circa 60 meter.”

De deuren worden getest op hun functionaliteit. Belangrijk dat ze ook open kunnen als de metro scheef staat (‘verkanting’). Het blauwe zeildoek dient voor de test op waterdichtheid van de rubbers. Daar gaat in een test de watersproeier langs

Testfase

“Zodra de eerste M7 metro klaar is, gaat de testfase in. Die bestaat uit statische testen in de fabriek, dynamische testen op een eigen testspoor van CAF in Spanje, en veel later ook de testen in Amsterdam. Onze testmanager gaat daar een uitgebreid plan voor maken. Het is voor ons prettig dat dit zoveel mogelijk in Spanje kan. Want hier in Amsterdam hebben we ’s nachts maar een heel klein tijdslot om te kunnen testen natuurlijk. In volgende M7-updates zullen we meer vertellen over die testen. Maar, glimlacht Martin, in de tussentijd laten we natuurlijk ook de verdere vorderingen van de bouw van deze prachtige metro zien!”

De wagenbak is van aluminium. De bestuurderscabine heeft een stalen frame (zie gele frame) waar nog een kunststof cabine omheen geplaatst wordt.

30 nieuwe M7 metro’s

De 30 nieuwe metro’s (met een optie van 30 extra metro’s) zijn van het type CAF Inneo, met daarin geïntegreerd het moderne Signalling & Control systeem van Alstom. Bij GVB krijgen ze de typeaanduiding ‘M7’, een doornummering van de bestaande vloot. Vanaf medio 2021 gaan ze rijden. Een mooie en zeer gewenste aanvulling op onze vloot waarmee we het groeiend aantal reizigers comfortabel kunnen vervoeren. We bestellen ze in opdracht van de Vervoerregio Amsterdam en in samenwerking met de gemeente Amsterdam.

Qua ontwerp passen ze goed bij hun voorgangers en hebben een herkenbare buitenkant in lijn met de zilvergrijze-rode R-net stijl waarin ook de huidige metro’s rijden. De nieuwe metro’s zijn circa 60 meter lang. Met deze lengte kunnen we het nieuwe metromaterieel flexibel en duurzaam inzetten. Afhankelijk van het reizigersaanbod rijden we met enkele of gekoppelde metro’s. De nieuwe M7 metro’s vervangen straks het oudere metromaterieel. De metroseries S2 en S3/M4 zijn respectievelijk in 2024 en 2027 aan vervanging toe. Daarnaast moet de M7 de groei op het Amsterdamse metronet opvangen. De Spaanse fabrikant CAF leverde eerder de metroseries S3 en M4 op het Amsterdamse metronet.

Martin (links) en kwaliteitscontroleur Jorge bij de M7-wagenbak

Heeft u vragen? Stel ze hier.

10 februari 2020 | 21:15

Hilde Postma

Excuus, daar ging even iets fout! Maar nu staat hij goed online 🙂 

10 februari 2020 | 17:28

Martijn Roos

@Han Schomakers
Dat viel mij ook zojuist op.. Kan er naar gekeken worden, Hilde Postma.

10 februari 2020 | 16:42

Han Schomakers

@ Hilde: het nieuwe artikel over de elektrische bussen werkt niet!

10 februari 2020 | 13:56

toemie

daar is ze

9 februari 2020 | 08:53

johan siemons

@Jan.Meeuwenberg…….

winnetou groet alain 🙂

9 februari 2020 | 08:51

johan siemons

@Jan.Meeuwenberg…..

kan het de vos/foxy geweest zijn ?

8 februari 2020 | 22:36

Jan.Meeuwenberg

@Alain: Ik vrees dat ik de Laatste der Mohikanen gaat worden van de trouwe volgers van het eerste uur.

8 februari 2020 | 20:31

Alain

@Jan.Meeuwenberg
Dat was natuurlijk Jan.Meeuwenberg, Humorkoning in optima forma en van het eerste uur.

Waar waren we zonder Jan.?

8 februari 2020 | 19:27

Jan.Meeuwenberg

Ach je moet wel weten wat humor is, er zijn echt wel volgers die met humor komen, ik herinner me dat een volger met de opmerking kwam dat er meer geboord moet worden, maar liever niet bij de tandarts natuurlijk. Een andere volger moest er zelfs om lachen.Dat is toch klasse humor, wie was die volger ook alweer? die volger kwam wel vaker met een humorvolle opmerking, zuurpruimen zullen dat heus niet opmerken.

8 februari 2020 | 15:40

johan siemons

@Alain….

humor komt zelden voor in deze “rubriek” . het is een verademing , kijk maar 🙂

8 februari 2020 | 13:42

trolly

@Alain: Dat was natuurlijk een open deur.

8 februari 2020 | 10:20

Alain

@J Boogaard
Ja, alle deuren hebben zich ziekgemeld.

7 februari 2020 | 21:56

J Boogaard

Zorgt het coronavirus nog voor problemen in China met de deuren

7 februari 2020 | 20:50

Jan.Meeuwenberg

@trolly:Natuurlijk 750volt, anders komt de tram/metro niet vooruit. Toen ik nog met de elektriciteit werkte was de hoogste spanning 400volt, voorheen 380volt. Hogere spanningen vond ik maar eng, vooral gelijkstroom/spanning, ha,ha.

7 februari 2020 | 19:42

trolly

@Jan.Meeuwenberg: Het simpele antwoord is natuurlijk “de spanning van het korte eindje bovenleiding ter plekke”, maar als oud-electromonteur zal je wel voor de harde cijfers gaan. Ik neem aan dat dezelfde 750 volt gelijkstroom gebruikt wordt die ook op de derde rail staat.

7 februari 2020 | 18:37

Jan.Meeuwenberg

@trolly: Oh’ natuurlijk, je staat er normaal niet bij stil dat er in een wasstraat geen derde rail gebruikt kan worden, vandaar die andere stroomafnemer, maar wat voor een spanning vang het op?

7 februari 2020 | 13:51

trolly

@wim: Zeker, net als alle andere Amsterdamse metro’s. Het gaat om een klein hulpstroomafnemertje dat o.a. bij de wasstraat gebruikt wordt.

7 februari 2020 | 13:46

wim

 “En we gaan binnenkort de derde rail- en dakstroomafnemer controleren”.

Hebben de nieuwe metro’s een dakstroomafnemer??