Bij station Amsterdam Zuid wordt de bouw voorbereid van twee dakdelen voor de extra entree. Dat gebeurt tussen twee metrosporen. Hoe bouw je twee betonnen kolossen op minimale werkruimte? Het is niet de enige uitdaging, weet Emiel Vergouw.
door Saskia, Zuidas
Vanaf de werklocatie is het moeilijk voor te stellen dat hier binnenkort twee platen beton liggen van 70 meter lang, 6 meter breed en 2 meter dik. Die moeten in augustus 2021 ook nog eens naar hun plek worden geschoven. Op dit moment is het voorbereidende werk voor de bouw gaande. In de nacht van 14 op 15 september 2020 gingen de eerste damwanden de grond in. ‘We trillen ze niet, maar we duwen ze erin’, zegt technisch manager uitvoering Emiel Vergouw. ‘Dat doen we om ’s nachts zo min mogelijk geluidsoverlast te veroorzaken, maar ook om verzakking van het spoor te voorkomen.’ Dit werk gaat nog een kleine twee weken iedere nacht door. ‘Dan ga je het werkeiland zien waarop we deze klus gaan klaren.’ In totaal dertig damwanden bakenen een terrein af van zo’n 160 bij 15 meter, tussen twee metrosporen. ‘Hier brengen we straks hijskranen, betonwagens en ander zwaar materieel naartoe. En dan gaan we bouwen. Dat wordt precisiewerk, we hebben niet veel ruimte en de metro moet gewoon kunnen blijven rijden.’