door redactie zuidas.nl
Bij de oprit van het werkterrein aan de Parnassusweg treffen we de werkvoorbereider van bouwcombinatie ZuidPlus, Bas van Sinten. Het is niet slecht toeven, zo in het zonnetje op het terrein van Zuidasdok tussen de sporen. Wat weer opvalt is hoe smal – en lang – het werkterrein is en hoe de bouwers op 1,5 meter om elkaar heen manoeuvreren. Ze werken niet alleen overdag, ook ’s nachts maken ze meters. In de week van 8 maart 2021 brengen ze tussen middernacht en 05:00 ’s ochtends damwanden aan. ‘Deze plaatsen we dwars op het spoor, op de plekken waar straks de trappen van de nieuwe reizigerstunnel, de Brittenpassage, naar het perron komen’, legt Van Sinten uit. Als alle delen van het dak van de stationspassage er liggen (dat zijn er in totaal 7), begint daaronder het bouwen van de nieuwe passage. ‘De damwanden hebben dan als functie dat ze de grond erachter tegenhouden als we de passage bouwen.’