Afbeelding
maandag 11 maart 2019

Weekendwerkzaamheden Amstelveenlijn afgerond

Duco Vaillant

Afgelopen weekend werd ondanks het slechte weer dag en nacht doorgewerkt aan de Amstelveenlijn. Er werd veel werk verzet, maar helemaal vlekkeloos ging het niet. Wendy van der Meulen, communicatieadviseur bij de Amstelveenlijn, vertelt over de laatste stand van zaken.

Tekst Wendy van der Meulen

De werkzaamheden van dit weekend zijn afgerond en tram 5 rijdt weer over het nieuwe spoor. Tijdens het opstarten van de dienstregeling bleek echter dat bij de halte De Boelelaan/VU voor tram 5 het nieuwe spoor lager ligt dan het oude spoor. De opstap vanuit de tram naar het perron is daardoor te hoog ten opzichte van de richtlijnen. Tram 5 stopte bij aanvang dienstregeling dan ook even niet op De Boelelaan/VU, inmiddels wel weer. Op de halte A.J. Ernststraat, waar ook het spoor is vernieuwd, is het wel goed.

Hoe het kan dat het nieuwe spoor te laag ligt ten opzichte van het perron onderzoeken we nu evenals de mogelijkheden voor het treffen van maatregelen voor een normale in- en uitstap. Wanneer er maatregelen getroffen worden weten we nu nog niet.

amstelveenlijn

Het slopen van de haltes Kronenburg en Zonnestein verliep voorspoedig.

Verloop van de werkzaamheden

Sinds de laatste update van gistermiddag bleven sommige werkzaamheden mooi op schema liggen, maar waren er ook tegenslagen. Zo deed de stopmachine zijn naam echt eer aan, door ermee te stoppen. In de loop van de avond was dit probleem verholpen, maar het gaf achterstand ook voor de activiteiten die daarna pas plaats konden vinden. Om dan tijd te winnen zodat tram 5 vanochtend weer kon rijden, is bijvoorbeeld besloten om afgelopen nacht niet het overpad van de nieuwe halte A.J. Ernststraat aan te leggen. De sloopwerkzaamheden van de haltes Kronenburg en Zonnestein zijn afgerond en ook is het grootste deel van de geplande funderingswerkzaamheden uitgevoerd.

Wij willen alle Amstelveners en Amsterdammers die hinder hebben ondervonden van onze werkzaamheden bedanken voor hun begrip en medewerking. Het was een zwaar weekend met veel hinder op alle fronten. Er staan nog drie van dit soort weekenden in de planning met wederom 24/7 werkzaamheden. Lees hier meer over deze weekenden.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

31 maart 2019 | 22:18

Mike

Mijn hart doet pijn om deze sloop te zien… Nooit verwacht dat de laatste ritten hiervan zouden komen Ik schrik elke keer als ik bij zuid sta en even kijk naar de spoorwisseling.. Duurt niet lang meer voor het stukje geschiedenis weg is en het is alsof er niks is geweest

Ik ga spoedig verhuizen naar het Noorden van het land Leeuwarden . Als ik later terugkom in zuid dan zal ik wel even schrikken denk ik

2 april 2019 | 16:09

Renske van Bers

@Mike, maar er komt ook een mooie Amsteltram voor terug, hopelijk verzacht dat het verdriet een beetje. Groet, Renske

28 maart 2019 | 18:57

ReindeR Rustema

Zit Wendy van der Meulen niet/nooit bij jullie op de redactie? Deze bijdrage heeft een andere ‘toon’. Ik geef de voorkeur aan de toon die Wij Nemen Je Mee heeft ontwikkeld de laatste jaren.

2 april 2019 | 16:27

Renske van Bers

@Reinder, nee, zij zit bij de site van de Amstelveenlijn en wij maken af en toe dankbaar gebruik van haar content. Groet, Renske

12 maart 2019 | 12:05

Gerard

Nu lijn 51 niet meer van de tunnel onder het spoor en de zuidelijke rijbaan van de A10 gebruik maakt kan deze tunnel in fasen afgebroken worden. Is het mogelijk het gedeelte in het verlengde van van de perrons van Metrostation Zuid versneld te slopen zodat er 2 sporen voor lijn 52 kunnen komen.

1 spoor om uit te stappen. dan doorrijden en keren naar het andere spoor om in te stappen? Dat hoeft niet meer dan een jaar te kosten en is veel sneller dan het bouwen van het nieuwe station Zuid voor de METRO.

11 maart 2019 | 19:20

Duco

Update herstelwerkzaamheden spoor De Boelelaan/VU:
In de nacht van maandag 11 op dinsdag 12 maart en de nacht van dinsdag 12 op woensdag 13 maart voert aannemer VITAL herstelwerkzaamheden uit aan het spoor ter hoogte van halte De Boelelaan/VU. Onder het spoor wordt ballast aangebracht met een stopmachine. Het aanvoeren van ballast en het werken met de stopmachine kan geluidsoverlast met zich meebrengen. De aannemer gaat aan de slag om ongeveer 01:00, na de laatste rit van tram 5.

Bron: Amstelveenlijn.nl

Wil je dit bericht delen?