Foto van een tram
donderdag 16 juli 2020

‘Vervoerregio stelt 15G’s en ander materieel op de lange termijn veilig voor de stad Amsterdam’

Hilde Postma

Een aantal keer per maand komt er een tram vanuit de fabriek in Zaragoza in Nederland aan bij GVB. Inmiddels zijn er elf trams in Amsterdam. Lex Brantenaar, adviseur rollend materieel vertelt meer over de aanschaf van de trams en over de rol van de Vervoerregio hierbij.

Lex, hoe staat het met de 15G-trams die naar Amsterdam komen?

In 2016 heeft GVB een basisbestelling gedaan bij fabrikant CAF van 63 15G-trams. Van deze bestelling komt een aantal keer per maand druppelsgewijs een tram binnen in Amsterdam vanuit de fabrieken in Zaragoza en Beasain. Vanaf december 2020 worden deze trams ingezet op de vernieuwde Amstelveenlijn, lijn 25. Daarnaast gaan ze het oudere materieel, de 11G- en 12G-trams vervangen. GVB maakt later bekend op welke lijnen je de nieuwe 15G trams nog meer gaat tegenkomen.

Foto van een 15G op de lader bij CAF in Zaragoza...

Een 15G op de lader bij CAF in Zaragoza...

Foto: fotograaf
Foto van 15G in de straten van Amsterdam

... en in de straten van Amsterdam!

Aan welke eisen moesten deze 15G-trams voldoen?

De 15G-trams moeten voldoen aan de eisen die we stellen aan hoogwaardig openbaar vervoer, omdat de Amstelveenlijn omgebouwd wordt tot een hoogwaardige tramverbinding. Dat houdt in dat ze toegankelijk, betrouwbaar en comfortabel moeten zijn. De trams hebben een nette uitstraling en beschikken bijvoorbeeld over klimaatbeheersing en een automatische rolstoelplank.

Wat is de rol van de Vervoerregio bij de aanschaf van het materieel?

De Vervoerregio stelt de financiële middelen beschikbaar – en stelt het aantal voertuigen vast op verzoek van GVB. Het aantal van 63 trams is als volgt tot stand gekomen: 45 trams zijn nodig ter vervanging van de 11G en 12G en 18 trams zijn bedoeld voor uitbreiding van de tramvloot, omdat de Amstelveenlijn wordt omgebouwd tot HOV-tramlijn. De regioraad heeft in mei 2020 overigens ingestemd met de aanschaf van negen extra trams door GVB bij CAF– die we optievoertuigen noemen –  omdat er op korte termijn nog groei verwacht wordt vanwege de bouw van de Uithoornlijn en de verlenging van het traject van de IJtram (lijn 26). Deze extra aanschaf noemen we een no-regretmaatregel: we hebben de trams sowieso nodig.

 

Wat doet de Vervoerregio nog meer?

De Vervoerregio bepaalt ook de strategische uitgangspunten: hoe de vloot eruit komt te zien bijvoorbeeld. De kleurstelling van het deel van de 15G-vloot dat op de vernieuwde Amstelveenlijn gaat rijden is zilvermetallic met een vleugje rood: dat was de wens van de Vervoerregio. Dat is namelijk de R-net stijl, net zoals die op een aantal hoogwaardige buslijnen in onze regio en ook in Den Haag en Rotterdam te zien is: een keurmerk voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad. De Amsterdamse metro heeft ook die kleuren. Het resterende deel van de 15G trams die elders op het net zullen gaan rijden krijgen de blauwwitte kleurstelling die we kennen van GVB.

Wat zijn de verdere afspraken over dit materieel op de lange termijn?

Voor al het rollende materieel – dus zowel voor metro’s, trams als bussen – is los van de duur van de concessie met GVB een specifieke set van afspraken gemaakt. Die set afspraken houdt in dat het materieel altijd beschikbaar blijft voor het vervoer in Amsterdam; ook als GVB niet meer de concessie Amsterdam zou uitvoeren. Railvoertuigen gaan namelijk dertig jaar mee en bussen 10 tot 15 jaar, en de duur van de concessies is doorgaans korter. Daarom zijn trams, metro’s en bussen (en overigens ook zaken als remises en bepaalde installaties) ondergebracht in een aparte bv: de GVB Activa bv. Er zijn afspraken met GVB dat mocht de concessie in Amsterdam ooit overgaan naar een andere partij, de Activa bv dan naar de gemeente Amsterdam overgaat. Op die manier stellen wij het materieel op de lange termijn veilig voor de stad.

Zijn er over de financiering afspraken gemaakt?

Ja, de Vervoerregio stelt de subsidie verspreid over 30 jaar beschikbaar aan GVB. En GVB heeft tegen de huidige gunstige rentestand geld kunnen lenen om de betalingen aan de leverancier van de voertuigen te doen. Op die manier wordt de subsidie voor de voertuigen op een slimme manier ingezet.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

31 augustus 2020 | 15:31

Hans

Ik deel de mening dat de huidig plaatsing van de electronische halte borden ongelukkig is. Je moet er echt bijkans onder staan om zicht er op te hebben. En ook de grootte icm de lengte van het perron is erg ongelukkig.

9 augustus 2020 | 08:55

Rob

Deze bestelling van 63 9 CAF trams is niet bedoeld voor vervanging van de 11g en 12g. Voor de Amstelveenlijn zijn er al 25 nodig. Met het gekoppeld rijden van lijn 26 zijn daar 36 Combino’s nodig. Dus je hebt niet genoeg CAF’s om de hele serie 11g/12g er uit te gooien.
Die gaan er pas uit rond 2024 en de vervanging voor die serie moet komen uit de optie van 60 trams (-9 die al besteld zijn)

21 juli 2020 | 22:26

anoniem

20 juli 2020 | 12:59
anoniem, zo’n figuur als jij … leg eens uit, doe eens lekker populistisch …

20 juli 2020 | 13:04

Alain

Ja, het is maar waar je je zoal druk om maakt.

20 juli 2020 | 12:59

anoniem

Die mensen reageren tenminste inhoudelijk in plaats van zo’n figuur als jij …

20 juli 2020 | 11:35

anoniem

Je zal maar geen leven hebben …

20 juli 2020 | 10:42

anoniem

“De 15G-trams moeten voldoen aan de eisen die we stellen aan hoogwaardig openbaar vervoer, omdat de Amstelveenlijn omgebouwd wordt tot een hoogwaardige tramverbinding.”
De 15G moet op het hele netwerk kunnen rijden waardoor de overige tramlijnen de norm hebben bepaald, niet de “hoogwaardige” lijn 25.

“Dat is namelijk de R-net stijl, net zoals die op een aantal hoogwaardige buslijnen in onze regio en ook in Den Haag en Rotterdam te zien is:”
Met de 15G wordt de bedachte R-net-productformule overboord gegooid: ze zien er compleet anders uit dan de trams van HTM, treinen van NS en bussen. Ook houdt GVB zich niet aan het de productformule door hun keuze voor stoelbekleding. “Het interieur moet duidelijk en herkenbaar bij de R-net productformule aansluiten.” zoals in de productformule te lezen is. Ik kan me niet voorstellen dat stoelbieding vol GVB-logo’s, ondanks de lichtgrijze kleur, daar onder valt. De R-net-productformule schrijft de volgende kleurstelling voor trams: een rode voor- en achterkant en grijze flanken. Die documenten zijn openbaar en in te lezen.

“R-net trams worden net als de bussen in R-net Rood en R-net Grijs uitgevoerd, zoals in de afbeelding is weergegeven.” Handboek R-net productformule Bijlagen bij H3 | https://www.rnet.nl/downloads

Een R-net-tram in Den Haag hoort er qua huisstijl hetzelfde uit te zien als een R-net-tram in Amsterdam. Dat hele concept hebben jullie nu al om reep geholpen. Als iedere regio of vervoerder iets anders doet kunnen we wel stoppen met R-net.

Voor de halte-inrichting van de Amstelveenlijn zijn de Amsterdamse dynamische informatiezuilen gebruikt in plaats van die R-net voorschrijft. Dat geeft een groot probleem qua uitlijning, waardoor op veel haltes langs de Amstelveenlijn die schermen van een afstandje onleesbaar zijn. Ze worden namelijk systematisch geblokkeerd door de masten van de bovenleiding en lantaarnpalen. Met de informatiezuilen van R-net was dit probleem er niet geweest. Overigens weigert de VRA deze fout te corrigeren. Jullie worden bedankt daarvoor.

16 juli 2020 | 18:53

Tijmen Stam

“De kleurstelling […] is zilvermetallic met een vleugje rood”. Van het weinige rood dat op de renderings te zien was is wel héél weinig overgebleven: een kleine rode bies rond de deuren, die redelijk contrastarm is. Het is wel een behoorlijke afwijking van het oorspronkelijke R·NET-kleurenpalet, dat donkergrijs met rode voor- en achterkant en, voor railvoertuigen, rode deurvlakken was. Voor de GVB Metro is hier een uitzondering voor gemaakt omdat de al bestelde M5 (in zilvermeeuw-kleurstelling) zo makkelijk bij R-net te trekken was, maar dit wijkt er nog verder van af. Als deze trams straks op Zuid, Poortwachter of Uithoorn Busstation naast de R·NET-bussen van lijn 348 staan dan is eigenlijk niet te herkennen dat deze dezelfde formule behoren.