Wat doet de Vervoerregio nog meer?
De Vervoerregio bepaalt ook de strategische uitgangspunten: hoe de vloot eruit komt te zien bijvoorbeeld. De kleurstelling van het deel van de 15G-vloot dat op de vernieuwde Amstelveenlijn gaat rijden is zilvermetallic met een vleugje rood: dat was de wens van de Vervoerregio. Dat is namelijk de R-net stijl, net zoals die op een aantal hoogwaardige buslijnen in onze regio en ook in Den Haag en Rotterdam te zien is: een keurmerk voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad. De Amsterdamse metro heeft ook die kleuren. Het resterende deel van de 15G trams die elders op het net zullen gaan rijden krijgen de blauwwitte kleurstelling die we kennen van GVB.
Wat zijn de verdere afspraken over dit materieel op de lange termijn?
Voor al het rollende materieel – dus zowel voor metro’s, trams als bussen – is los van de duur van de concessie met GVB een specifieke set van afspraken gemaakt. Die set afspraken houdt in dat het materieel altijd beschikbaar blijft voor het vervoer in Amsterdam; ook als GVB niet meer de concessie Amsterdam zou uitvoeren. Railvoertuigen gaan namelijk dertig jaar mee en bussen 10 tot 15 jaar, en de duur van de concessies is doorgaans korter. Daarom zijn trams, metro’s en bussen (en overigens ook zaken als remises en bepaalde installaties) ondergebracht in een aparte bv: de GVB Activa bv. Er zijn afspraken met GVB dat mocht de concessie in Amsterdam ooit overgaan naar een andere partij, de Activa bv dan naar de gemeente Amsterdam overgaat. Op die manier stellen wij het materieel op de lange termijn veilig voor de stad.
Zijn er over de financiering afspraken gemaakt?
Ja, de Vervoerregio stelt de subsidie verspreid over 30 jaar beschikbaar aan GVB. En GVB heeft tegen de huidige gunstige rentestand geld kunnen lenen om de betalingen aan de leverancier van de voertuigen te doen. Op die manier wordt de subsidie voor de voertuigen op een slimme manier ingezet.