Afbeelding
vrijdag 14 augustus 2020

Het vernieuwde kruispunt Sportlaan is open

Hilde Postma

Na dik anderhalf jaar bouwen ging op vrijdag 7 augustus de rotonde van het vernieuwde kruispunt Sportlaan open voor het verkeer. En een week later gaan ook alle omliggende fietspaden en de Maarten Lutherweg weer open: vrijdagavond 14 augustus is het zover. De Beneluxbaan in de verdiepte bak voor het doorgaande verkeer is al sinds 6 juli voor beide richtingen toegankelijk. Onderstaand filmpje van twee-en-een-halve minuut geeft een beeld van de werkzaamheden tijdens deze klus. Kijk je mee?

door Daniëlle Opdam

Fietsers maken alweer goed gebruik van de rotonde. Er waren helaas problemen met de levering van de natuurstenen bestrating, dus vandaar dat deze steentjes er nog niet overal in liggen.

Foto: Gé Dubbelman

Werk in uitvoering aan de fietspaden langs de Beneluxbaan. Vrijdagavond 14 augustus rond circa 22.00 uur gaan ze open.

Foto: Gé Dubbelman

Net als bij Kronenburg en Zonnestein hebben ook hier de fietsers en voetgangers voorrang op het autoverkeer.

Foto: Gé Dubbelman

Wat ging er allemaal ook alweer aan vooraf?

  • 2018: Veel voorbereidende werkzaamheden zoals het verleggen van kabels en leidingen en verwijderen van groen.
  • Januari 2019: Start verleggen van de Beneluxbaan.
  • 3 maart 2019: Laatste rit sneltram 51. Halte Sportlaan buiten gebruik.
  • 25 maart 2019: Start funderingswerkzaamheden: inbrengen van damwanden, funderingspalen en ankers.
  • 8 juni 2020: Auto’s (richting Amsterdam) rijden voor het eerst door de verdiepte bak van Sportlaan.
  • 7 augustus 2020: Rotonde Sportlaan open.

Kleine attentie voor direct omwonenden

De direct omwonenden van kruispunt Sportlaan hebben deze week een kleine verrassing in de brievenbus ontvangen.

Is alles nu klaar bij Sportlaan?

Het resterende bestratingswerk wordt zo spoedig mogelijk nog door VITAL afgerond. Naar verwachting wordt het planten van bomen in het najaar/winter door de gemeente Amstelveen uitgevoerd. De halte Sportlaan gaat in december 2020 open voor reizigers.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

18 augustus 2020 | 10:34

johan siemons

ai , ik was kennelijk niet goed op de hoogte van een en ander . begrijp het nu .

18 augustus 2020 | 10:33

anoniem

Ook bij deze halte weer de zoveelste DRIS-installatie zo neergezet dat de informatie vanaf één looprichting onleesbaar is. Totdat je binnen die paar decimeter tussen DRIS en lantaarnpaal of midden op het fietspad gaat staan. 👍

17 augustus 2020 | 16:46

Alain

Precies johan, maar waar dan? Op het asfalt? Tussen die tegeltjes?

Ik blijf me erover verbazen dat men in bestuurlijk Nederland de mond vol heeft van vergroening en verduurzaming, en er ondertussen nog steeds afgetekend blijft worden op dit soort stenen vlaktes. Want tsja het mag allemaal niks kosten.

Mooi dat die lijn qua uitvoering binnen de kosten is gebleven, maar ik begin inmiddels wel te zien waarom: er wordt gewoon zoveel mogelijk beknibbeld waar dat maar kan. Putdeksels die uit het wegdek steken, onoverzichtelijke rotondes die met goedkope steentjes worden bekleed, kale haltes waar je in de zomers wegsmelt en in de winters verregent (vriezen doet het gelukkig niet meer) …

Maar goed, je krijgt waar je voor betaalt.

17 augustus 2020 | 16:37

johan siemons

ah , anoniem . heb een idee ; “men” plant boompjes en plantjes en die gaan groeien . is dat wat ?

17 augustus 2020 | 16:29

anoniem

Het hele verkeersplein is één grote tegel- en asfaltvlakte met vrijwel geen groen en beschutting. Wat zou daarmee gebeuren ’s zomers in een steeds warmer wordend klimaat?

17 augustus 2020 | 14:44

johan siemons

“ikke nie volge”….oftewel ; ik begrijp de teneur niet van alain en van herman . wat bedoelen jullie nou ? ik ben bijna geneigd te stellen : “verwende eitjes” . echter , alvorens ik mij vergaloppeer ; leg mij uit wat hier wordt bedoeld . dank bij voorbaat .

17 augustus 2020 | 09:29

Herman

Eens met Alain, en wat een goedkope muziek!

15 augustus 2020 | 11:02

Alain

Wat een kaal hitte-eiland.