Afbeelding
maandag 13 april 2020

Verkeersleiding GVB bereidt zich voor op rijden elektrische bussen

Hilde Postma

De verkeersleiding van GVB bereidt zich al maandenlang voor op de ingebruikname van de nieuwe, elektrische bussen. De actieradius van een elektrische bus is kleiner dan die van een dieselbus. Voor de verkeersleiding betekent dit dat zij onmiddellijk moeten weten hoe te handelen bij eventuele calamiteiten. René Hondeveld, teammanager van de verkeersleiding: ´Met de komst van de elektrische bus, hebben we met een groot aantal nieuwe afwegingen te maken. Improviseren hierbij kan niet: alles is vooraf uitgerekend en uitgetekend zodat we direct kunnen handelen als dat nodig is.´

Bij een dieselbus is het relatief simpel. Iedere avond of nacht wordt de bus volgetankt en daarmee kan de bus een volle dag vooruit. Wanneer er onderweg oponthoud is, kan het nodig zijn om tijdelijk om te rijden. Bij de verkeersleiding kan snel bepaald worden wat de meest gunstige route is, zodat het tijdsverlies minimaal blijft. ´Bij de elektrische bussen ligt dit totaal anders´, zo legt René uit. ´Omdat deze bussen hoger zijn, kunnen zij bijvoorbeeld niet overal rijden. We hebben alle mogelijke omleidingsroutes voor de elektrische bus daarom vooraf in kaart gebracht. Daarnaast bepaalt het laadniveau van de accu hoe ver er nog gereden kan worden. Dan is de kortste route erg belangrijk, omdat we natuurlijk willen voorkomen dat de bus komt stil te staan.´

Hier is de positie van bus met wagennummer 1901 te zien. Het laadniveau is hier dik op orde: 90%

Foto: GVB

Snel handelen verkeersleiding cruciaal

René: ´Voor ieder type bus hebben we een zogenaamde beslisboom. Op basis van de storing kunnen we dan snel bepalen hoe we het voertuig weer op de weg kunnen krijgen. Soms lukt dit niet en moeten we de technische dienst bellen. Omdat het nieuwe type bus van VDL onvergelijkbaar is met een dieselbus, hebben we een compleet nieuwe handleiding hiervoor geschreven die iedereen op de verkeersleiding doorloopt bij storingsmeldingen. Een batterijstoring of defecte pantograaf vraagt om specifieke handelswijzen en oplossingen. Omdat we allemaal dezelfde informatie hebben bij de verkeersleiding kunnen we snel adequaat handelen wanneer dit nodig is.´

Data is alles

´Het fraaie is dat we ongelofelijk veel gegevens kunnen inzien van alle elektrische bussen, ook wanneer deze stilstaan in de garage´, vult René aan. ´Dat gaat dan onder meer over het oplaadniveau van de accu en of de bus bijvoorbeeld goed aan de lader staat. Dat maakt het voor ons makkelijker om samen met de busbestuurder te bekijken hoe we verder kunnen wanneer het anders loopt dan gepland. We zijn erop getraind om altijd een oplossing te vinden.´

Heeft u vragen? Stel ze hier.

14 april 2020 | 15:47

anoniem

ik fiets al jaren elektrisch. De capaciteit van de accu neemt langzaam af. Dat zal bij bussen niet anders zijn. Wordt daar rekening mee gehouden?

Wil je dit bericht delen?