Voor de nieuwe reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid liggen nu drie delen van het dak op hun plek, onder de sporen. De bouwplaatsen zien er opgeruimd uit, maar schijn bedriegt. Een vooruitblik op de komende werkzaamheden.
door Saskia Blaas
De reiziger merkt er nog niet veel van, maar er zijn al flinke stappen gezet naar de bouw van de tweede passage van station Amsterdam Zuid: de Brittenpassage. Na een reusachtig deel van het dak dat we in november 2019 op zijn plek schoven, volgden in augustus 2021 nog twee delen. Hoe nu verder? Kort samengevat: eerst maken we ruimte, dan gaan we bouwen met vele kilometers betonijzer en honderden kubieke meters beton. En vervolgens schuiven we dakdelen naar hun plek. We geven een overzicht van de werkzaamheden tot en met 2023. Let op: dit doen we met de kennis van nu. Op dit moment lichten we samen met de aanneemcombinatie Nieuw-Zuid het uitvoeringsplan door. Nieuw-Zuid kreeg eind augustus 2021 de opdracht voor vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Er kunnen dus nog wijzigingen komen in de planning.
November 2021
Tussen de metrosporen hebben we een veel groter werkterrein nodig dan nu beschikbaar is. Om die extra ruimte mogelijk te maken beginnen we al in november 2021. In vier weekenden plaatsen we wissels tussen de metrosporen: 13-14 november, 27-28 november, 4-5 december en 18-19 december. Met deze wissels maken we het mogelijk dat metro’s flexibeler van het ene naar het andere spoor rijden en kan er een verbindingsspoor vervallen. Dit verbindingsspoor loopt precies over het werkterrein. Tijdens de werkzaamheden is beperkt metroverkeer mogelijk. In het weekend van 27-28 november zet GVB vervangende bussen en trams in.
Voorjaar en zomer 2022: verplaatsen metroperrons
We maken dus werkruimte door het weghalen van een verbindingsspoor. Daarnaast verplaatsen we de metroperrons en de sporen van de Noord/Zuidlijn (lijn 52) circa 20 meter richting de Beethovenstraat – en zelfs gedeeltelijk over de Beethovenstraat heen. Zo spelen we ruimte vrij om de huidige passage van het station, de Minervapassage, te kunnen vernieuwen. We verplaatsen de metroperrons niet alleen, we verhogen ze ook. De sporen moeten omhoog, omdat de nieuwe Minervapassage hoger wordt dan nu. Als we de metrosporen verhogen, moeten we de metroperrons ook hoger maken. De treinsporen die boven de Minervapassage lopen, liggen wel al hoog genoeg, maar de metrosporen niet (kijk eens goed als u door de Minervapassage loopt). Deze werkzaamheden voeren we uit in het weekend van 21-22 mei 2022 en tussen 16-22 juli 2022.