Afbeelding
vrijdag 16 november 2018

Verbeteringen betrouwbaarheid tram 26

Duco Vaillant

Tramlijn 26 is een drukke en hoogwaardige snelle tramlijn van Amsterdam die loopt van CS naar IJburg. Echter, de tramlijn is bij gebrek aan omleidingsroutes ook kwetsbaar en zal met de vele geplande nieuwbouw op IJburg en het Zeeburgereiland een stuk drukker worden. In de serie ‘lijn 26’ volgen we de verbeteringen en verlenging van deze belangrijke tramlijn die gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en GVB gaan doorvoeren.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

20 november 2018 | 23:18

Jos

@Duco Vaillant

Mijn vrouw was een van de eerste bewoners van IJburg. Zij zei vandaag tegen me dat het oorspronkelijke plan was van de gemeente Amsterdam om een metrolijn naar IJburg aan te leggen. Hier is vanaf gestapt omdat dit te duur zou zijn? Als dit verhaal klopt begrijp ik gelijk waarom er een treinbeveiligingssysteem in de tunnel zit aangezien een metro hoger op zijn wielen staat dan een lagevloerstram. 

Het komt op mij over als roeien met de riemen die je hebt (is niet onaardig bedoeld maar zo ervaar ik het)

Ik neem gelijk van je aan dat de situatie in Amsterdam bijzonder is maar ik vind het toch moeilijk te begrijpen dat met alle kennis die wereldwijd voor handen is dat men niet beter op deze storingsgevoeligheid heeft kunnen inspelen. 

Ik hoop dat met het vervangen van de beveiligingssystemen deze storingsgevoeligheid word opgelost. De ontsluiting van IJburg moet echt beter worden want als je nu terugkijkt op de laatste jaren is er naar mijn mening flink geblunderd. En dat is geen oordeel over  de goede bedoelingen van de mensen die verantwoordelijk zijn voor de aanleg van openbaar vervoer.

20 november 2018 | 13:53

n-evo

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam Check!

@trolly Je had het helemaal bij het rechte eind. ?

20 november 2018 | 13:19

n-evo

@trolly Het was puur bedoeld als vraag. Ik heb nl. geen idee of zoiets destijds bestond. Misschien bestond het wel maar was het erg duur, niet geschikt voor de situatie hier, kon de fabrikant niet tijdig leveren of gaf zo’n systeem weer andere problemen. Who knows?

Lagevloertrams bestaan trouwens al sinds begin jaren ’90. Ze zijn zelfs vanuit Bremen en Brussel hier te gast geweest voor testritten. Uiteraard hebben hier al sinds 1990 trams met een bescheiden stukje lage vloer waar ze in Watergraafsmeer en Diemen zo’n fan van zijn. ?

20 november 2018 | 13:16

Siewert

Voor lijn 25 reed lijn 16 naar PTA.

Is het misschien mogelijk om de te bouwen lus bij het busplatform te gebruiken als keerlus voor trams die niet via de Piet Heijntunnel mogen?

20 november 2018 | 12:27

trolly

@n-evo: Daar ben ik ook wel benieuwd naar, maar je vraagstelling leek mij een off-the-shelf-oplossing te impliceren, die destijds waarschijnlijk niet bestond. Zo courant waren lage-vloertrams destijds nog niet, en het is een tramtype dat in eerste instantie juist niet voor tunnelbedrijf bedoeld is. Een koe kijk je vanachter nou eenmaal gemakkelijker in d’r kont 🙂

20 november 2018 | 12:07

n-evo

@trolly Dat zou inderdaad kunnen. Ben vooral benieuwd naar het antwoord van de kenners, stukje geschiedenis wat dingen misschien in perspectief zet. 🙂

20 november 2018 | 09:55

trolly

@Jos: Dat lijkt me inderdaad te simpel gesteld.

@n-evo: Wellicht om dat er niet zoiets bestond/bestaat als een specifiek beveiligingssysteem voor lagevloertrams of heavy rail treinen? Als zo’n systeem problemen geeft, zal je die in eerste instantie proberen te verhelpen. Lukt dat niet, dan ligt de keuze voor saneren of vervangen voor een mogelijk minder storingsgevoelig systeem voor de hand. Dat gebeurt nu.

19 november 2018 | 14:14

n-evo

Waarom is er een beveiligingssysteem bedoeld voor heavy rail treinen voor een tramlijn gebruikt i.p.v. een systeem dat echt geschikt is voor lagevloertrams?

20 november 2018 | 12:52

Duco

@n-evo
Die waren er inderdaad niet. Lagevloertrams zijn ook pas vrij recentelijk populair geworden.

19 november 2018 | 12:21

Rob

@Alain

PTA staat ook op de nominatie om t.z.t. verplaatst te worden……

18 november 2018 | 22:48

Jos

Als je vanaf de aanleg weet dat beveiligings systemen storingsgevoelig zijn dan had hier toch al lang wat aan gedaan moeten worden? Of is dit te simpel gesteld?

Is er een probleem dan los je het op. Is het probleem met dit systeem niet op te lossen dan moet er een ander systeem komen. Of moet ik de conclusie trekken dat er fouten zijn gemaakt met de keuze voor dit systeem ….. Waarom kies je voor dit systeem als die storingsgevoeligheid er is vraag ik me af? Ik mag toch aannemen dat er meer plekken op de wereld zijn waar trams of metro’s door tunnels rijden? 

De hele situatie met de storingsgevoeligheid had niet mogen kunnen ontstaan lijkt mij. Of zoals ik al eerder zei, is dit te simpel gesteld?

Dit zijn zaken die ik moeilijk kan bevatten.

20 november 2018 | 12:35

Duco

@Jos
De situatie in Amsterdam is vrij bijzonder. De Piet Heijntunnel is dusdanig gebouwd dat de vluchtroute van de tramtunnel de autotunnel is. Er zit dus geen aparte tunnel om te vluchten. Daarnaast is de tunnel vrij lang. Om die reden zitten er veiligheidsystemen in de tunnel die ongebruikelijk zijn voor een tram. In combinatie met lagevloerstrams is het systeem storingsgevoelig gebleken. Hier is wel een procedure voor om het systeem te overbruggen, maar dit kan ook misgaan, waardoor er alsnog een verstoring ontstaat. De storingen zijn de afgelopen jaren flink toegenomen, het systeem zelf ook gewoon aan vervanging toe.

18 november 2018 | 13:29

Han Schomakers

@ Alain:

een directe verbinding van de binnenstad met de Cruise Terminal… en omgekeerd…

16 november 2018 | 22:54

Metrofan

Hoe werkt de communicatie van die sensoren naar de verkeerscentrale, is daar een appart netwerk voor, of gaat dat ook digitaal?

16 november 2018 | 17:40

Alain

Wat is eigenlijk de gedachtegang achter die keerlus bij de PTA geweest?

In ieder geval een gedachtegang die men nu niet meer volgt, als de lus geheel gaat verdwijnen…

20 november 2018 | 10:31

Duco

@Alain
1. Als keerpunt voor een tramlijn met een halte voor de Passagiers Terminal Amsterdam. Dit was in het verleden tram 25.
2. Om te voorkomen dat er een tram zonder speciale tram 26 treinbeveiliging in de Piet Heintunnel zou kunnen komen. Niet-geschikte trams reden automatisch op de lus.

Wil je dit bericht delen?