Duurzaamheid is een van de belangrijkste thema’s in het nieuwe beleidskader van de Vervoerregio. Bij ieder project wordt onderzocht hoe het zo duurzaam mogelijk uitgevoerd kan worden. Maar hoe zit het met duurzaamheid aan het einde van een project? En wanneer voertuigen stoppen met rijden? We zoomen in op de uitstroom van de dertig jaar oude metrostellen S1/S2. Waar gaan ze heen? Wat gebeurt er met dit soort metrostellen en welke rol speelt duurzaamheid hierbij? Wij mochten een kijkje nemen bij de oude metro’s.
Voorbereidingen
Op de werkplaats van GVB staat een klein groepje mannen in neon gele jassen rondom een oud metrostel. Ken je ze nog? De metro’s met rood-blauwe stoffen stoeltjes en fietsrekken. Bart Adriaanse is een van de mannen bij het metrostel. Hij werkt als projectleider bij DDM, een duurzaam demontage- en sloopbedrijf waarmee GVB samenwerkt. Bart: ‘We zijn nu bezig om het oude metrostel klaar te maken om te vervoeren. Eerst moeten er onderdelen van het dak van de metro afgehaald worden. Daar zitten wat stukken technologie in voor het rijden van de metro, maar ze maken het metrostel te hoog voor op de weg. Die hebben we er dus gisteren al afgehaald. Ook hebben we de deuren dichtgeplakt omdat de elektriciteit er vanaf is. Die deuren zouden zonder elektriciteit namelijk open kunnen vallen. Dan kunnen er schroefjes en boutjes op de weg vallen en dat willen we natuurlijk niet. Dat is niet veilig voor de andere auto’s op de weg, maar is voor ons ook extra materiaal om te recyclen.’