In de Sluisbuurt op het mooie Zeeburgereiland in Amsterdam komen twee scholen te staan voor het voortgezet onderwijs, de Montessori Scholengemeenschap Amsterdam en de nieuwe campus van Hogeschool Inholland. Beide scholen samen zijn goed voor minimaal 7500 leerlingen en 800 medewerkers. Natuurlijk is niet iedere leerling en medewerker elke dag aanwezig, maar het kost niet veel rekenwerk om te beseffen dat met één tram (lijn 26) en één bus (lijn 37) het openbaar vervoer in de toekomst het risico loopt om propvol te zitten en vast te lopen als iedereen om 09:00 op school moet zijn.
Daarom hebben Gemeente Amsterdam, GVB en de scholen de handen ineen geslagen. Ze kregen voor elkaar wat nog bijna nergens in Amsterdam en de rest van Nederland op zo’n grote schaal gebeurd is, namelijk: afspraken maken over begin- en eindtijden voor lessen. Zodat leerlingen en medewerkers gespreid over de dag reizen en het ov niet te vol raakt. Een unicum, en daarom was het hoog tijd voor een interview met Marnix (GVB), Esther (gemeente Amsterdam), Peter (Inholland) en Alle (Montessori Scholengemeenschap Amsterdam).
Aanleiding: een nieuwe buurt en verhuizende scholen
Aanleiding voor de afspraken zijn de bebouwing van Zeeburgereiland en de verhuizing van de twee scholen naar de Sluisbuurt. Op dit moment heeft Inholland twee locaties: bij de Vrije Universiteit (VU) en in Diemen. Op de nieuwe locatie op Zeeburgereiland komen bijna alle faculteiten bij elkaar te zitten. Peter: ‘We gaan met z’n allen samenwonen in de Sluisbuurt. Drieëndertig opleidingen komen dan samen in één gebouw, met uitzondering van Mondzorg en Verpleegkunde. Dat betekent dat we veel meer aan interdisciplinair onderwijs kunnen gaan doen, want we hebben al die verschillende perspectieven onder één dak zitten. Dat is een mooi vooruitzicht. Daarnaast vinden we het erg leuk om bij te dragen aan de ontwikkeling van een nieuw stukje Amsterdam.’ Uiterlijk september 2024 opent Inholland z’n deuren in de Sluisbuurt.
Montessori Scholengemeenschap Amsterdam splitst zich juist in twee. Alle: ‘Het Montessori Lyceum Amsterdam in Zuid zit aan het maximaal aantal leerlingen. Om in de toekomst door te groeien is er in Zuid te weinig plek. Dus starten we vanaf augustus 2025 met een onderbouw in de Sluisbuurt. We groeien daar langzaam door naar een volledige middelbare school.’
Esther: ‘Naast de twee scholen worden in de Sluisbuurt ook nog eens vijfenvijftighonderd woningen gebouwd en overige voorzieningen. Ook op IJburg komen er de komende jaren nog heel veel woningen bij. Dat alles bij elkaar zorgt voor veel verplaatsingen. Leerlingen reizen van en naar school en bewoners gaan de stad in voor boodschappen, bezoek, werk of vrije tijd. Het was daarom essentieel om voor Zeeburgereiland en IJburg een “mobiliteitsplan” te maken, een plan hoe iedereen van en naar de wijk kan reizen. Een complete aanpak van de bereikbaarheid met alle verschillende vervoersmiddelen. Nu en in de toekomst. In het stedenbouwkundig plan voor de Sluisbuurt staat dat het een autoluwe wijk wordt. Er is niet voor iedere inwoner een parkeerplek voor de auto. Fietsen, lopen en het ov worden zo veel mogelijk gestimuleerd.’
Een lastig pakket voor het OV
Marnix: ‘Die plannen zijn natuurlijk prachtig. Maar het bracht ons wel in een moeilijk pakket. Als GVB zijn we verantwoordelijk voor de uitvoering van het ov. En met zoveel nieuwe inwoners en reizigers zou tijdens de spits tram 26 veel te vol komen te zitten. Zo vol dat de tramlijn stil kan vallen of met grote vertraging wegrijdt. En deze tramlijn kan niet omrijden, omdat het gebied een eiland is. Dus als de lijn er eenmaal uitligt dan duurt het al snel een uur om ‘m weer op te starten. Daar hebben een hele hoop mensen last van. Het nachtmerrie scenario was dan ook dat tram 26 van maandag tot vrijdag iedere dag problemen zou hebben, en Zeeburgereiland en IJburg praktisch onbereikbaar zouden worden.’