Afbeelding
woensdag 29 juli 2020

Totale aanpak om veiligheid lijn 19 te verbeteren

Hilde Postma

De gemeente Amsterdam, GVB, de politie Amsterdam en de Vervoerregio slaan de handen ineen om de verkeersveiligheid op tramlijn 19 te verbeteren. Richard Visser, beleidsadviseur van de Vervoerregio: ‘In de periode januari 2018 tot januari 2020 hadden we 85 geregistreerde ongevallen op deze lijn waar de tram bij betrokken was. Dat ging om zaken als aanrijdingen met fietsers en auto’s; trams die elkaar raakten enzovoort. Gelukkig zijn er geen doden bij gevallen, maar er was wel een sprake  van letsel en blikschade. Het is een te hoog aantal, vinden we zelf. Vandaar dat we dit nu specifiek willen gaan oppakken.’

Over de hele lijn wordt naar de veiligheidsproblematiek gekeken tijdens de veiligheidsstudie – voor alle straten en kruispunten; van gevel tot gevel. Visser: ‘We kijken naar het hele profiel: waar ontbreekt belijning of is deze aan onderhoud toe? Waar zijn er infrastructurele aanpassingen nodig? Waar moeten we misschien obstakels in de openbare ruimte verwijderen voor het zicht? En hoe zit het met de instelling van de verkeerslichten: is die wel optimaal? We bekijken de veiligheid voor het hele traject.’

Succesvolle aanpak lijn 19

Een dergelijke veiligheidsstudie is eerder ook voor tramlijn 17 gedaan, vertelt Visser. Ook voor deze lijn zijn de knelpunten in kaart gebracht en worden deze aangepakt. ‘Dat was vrij succesvol. Omdat het bij lijn 17 goed werkte, willen we dit voor lijn 19 ook gaan doen. Maandag 13 juli zijn we voor het eerst bij elkaar gekomen met het projectteam dat dit gaat oppakken: GVB, de gemeentelijke diensten V&OR, R&D, MeT en de Vervoerregio. Met elkaar hebben we de route met lijn 19 gereden. Ook vanuit het GVB waren er specialisten op het gebied van veiligheid aanwezig die daarnaast ook instructeur zijn. Zij konden ons daarom precies vertellen wat ze onderweg tegenkomen aan knelpunten – en samen hebben we de plekken bekeken waar de meeste incidenten zijn.’

Onverwachts opduiken

Tramlijn 19 is een lastige route voor bestuurders, legt Visser uit. Hij is met 14 kilometer de langste tramlijn binnen de grenzen van de Vervoerregio – en loopt helemaal van De Sniep in Diemen naar Sloterdijk. ‘Hij voert via het relatief rustige Oost via de drukke binnenring naar het relatief drukke West. Daarmee is het  voor bestuurders een uitdagende lijn.’ Visser noemt de Admiraal de Ruijterweg als ‘duidelijk voorbeeld’: ‘Dat is voor trambestuurders een moeilijke weg: er zijn veel zijstraatjes waar auto’s en fietsers onverwachts uit kunnen komen opduiken, waarna ze soms snel de trambaan over willen steken. Lastig is ook dat het zicht niet overal optimaal is. Soms belemmeren obstakels zoals bebording, geparkeerde auto’s of fietsen  het zicht. De belijning is ook niet overal goed. Soms is er onduidelijkheid voor automobilisten omdat er tramhaltes zijn die zijn opgeheven maar niet nog niet echt zijn weggehaald. Daarnaast zijn de verkeerslichten op sommige plekken verkeerd afgesteld.’

 

Lijn 19 rijdt achter lijn 7 over de drukke binnenring.

Twintig projecten

Naast dit project, dat zich specifiek richt op de verkeersveiligheid, gebeurt er al heel veel op de route van tram 19. Visser: ´Een korte inventarisatie leidde al tot een overzicht met 20 projecten. De binnenring gaat op de schop; en bij de Marnixstraat wordt de Oranje Loper aangepakt. Ook is er een studie naar de herinrichting van de Linnaeusstraat. Die maken onder meer onderdeel uit van herinrichtingsprojecten op de binnenring en de ‘Oranje Loper’. Ook is er een studie naar de herinrichting van de Linnaeusstraat. Het is niet de bedoeling van dit project om voor dubbel werk te zorgen, dus waar mogelijk geven we adviezen mee aan de lopende projecten.’

Belijning, bebording, verkeerslichten

´In eerste instantie kijken we nu naar zaken die op korte termijn aan te passen zijn; ongeveer binnen een termijn van één tot twee jaar. Dan moet je denken aan aanpassing van de belijning, de afstelling van de verkeerslichten, betere bebording en kleine infrastructurele ingrepen. Misschien is de conclusie ook wel dat er ook grotere ingrepen op de middellange termijn moeten doen; dat moeten we bekijken.’

 

Vier sessies

Na de rit van afgelopen maandag zullen er in augustus en september nog vier sessies volgen waarbij de route in deeltrajecten nog beter wordt bekeken. ‘Dan gaan we samen met de specialisten schouwen, aan de hand van een lijst met ongevallen per locatie. Dan gaan we echt met een meetlat in de hand bekijken hoe en waar we verbeteringen kunnen aanbrengen. Per kruispunt en per halte kunnen we bekijken hoe en waar we verbeteringen aanbrengen.’

Enthousiast over samenwerking

Visser is enthousiast over het project: ‘Het is bijzonder en leuk dat we deze route met zoveel partijen tegelijk aanpakken. Iedereen is heel enthousiast om de verkeersveiligheid op tramlijn 19 een boost te geven!’

Heeft u vragen? Stel ze hier.

3 augustus 2020 | 11:36

Gemoedelijk persoon

Jan Visser, stress en haast is iets van de persoon zelf. Wat is dat toch met mensen die zo gejaagd leven waarbij anderen zich moeten aanpassen? Informatie is prettig voor alle mensen, maar moet er niet speciaal zijn voor mensen met zgn. haast en/of stress (denk om je hart).

3 augustus 2020 | 00:34

Jan Visser

Kan er in de hal van het metrostation Weesperplein gaan aanduiding komen waarop vermeld wordt over hoeveel tijd een bepaalde tram komt? Dat kan een hoop gestress en gehaast voorkomen.

31 juli 2020 | 16:33

Fenna corstanje

Letten jullie tijdens de ritten ook of op alle haltes goed toegankelijk zijn voor mensen met een motorische en visuele beperking??
En gaan jullie die dan ook eventueel aanpakken??

30 juli 2020 | 12:37

anoniem

Ik moet dagelijks met die nare 19. Traag, trams zijn of te vroeg (doei overstap) of te laat, veel stremmingen en omleidingen.

30 juli 2020 | 12:21

Fokko kuik

Kijken jullie ook naar de snelheden die op deeltrajecten worden behaald? Wellicht ook een verklaring voor ongevallen?

30 juli 2020 | 10:51

Robert R

Dat vroeg ik mij ook af. Volgens mij rijdt lijn 7 hier achter lijn 19 en niet andersom. De foto is achterin een combino genomen; je kan de achterste bankjes zien.

29 juli 2020 | 20:16

BAKEMONO

Waarom wordt er achteruit gereden op sommige foto’s