Afbeelding
dinsdag 23 november 2021

Ruwbouw klaar voor nieuwe onderdoorgang Contactweg – met fietsbrug

Hilde Postma

Een nieuwe onderdoorgang onder het spoor tussen de Contactweg en de Nieuwe Hemweg: daar wordt sinds juli 2020 aan gewerkt in het Westelijk Havengebied. De ruwbouw van de onderdoorgang is nu klaar, wat betekent dat hij grotendeels af is. De doorgaande fietsroute Hempont – Amsterdam zal op 17 januari weer worden opengesteld voor fietsers. ‘Dat is goed nieuws, deze route wordt veel gebruikt door fietsers die vanaf Zaandam Amsterdam binnenkomen’, zegt projectbegeleider Titus Reijntjes van de Vervoerregio. ‘Die rijden al bijna 2 jaar een stuk om. Straks kunnen ze weer rechtdoor rijden, maar dan via de nieuwe fietsbrug die over de onderdoorgang loopt.’

Met de onderdoorgang ontstaat er een totaal nieuwe situatie. Titus: ‘Vroeger moest het verkeer tussen de Nieuwe Hemweg en de Contactweg via de Kabelweg over het spoor. Maar iedere keer als er een trein langs kwam, dan moest de overgang dicht. Daardoor stonden er vaak lange files – soms zelfs tot aan de afrit van de A10.’ De passerende treinen gaan naar een rangeerterrein van ProRail.

 

Derde spoor

Titus: ‘ProRail wil dit rangeerterrein de komende jaren uitbreiden en meer gaan gebruiken omdat NS overschakelt naar HFS: Hoog Frequent Spoor. Daarbij vertrekken treinen niet meer op vaste tijdstippen maar komt er om de zoveel minuten een trein voorbij. De bedoeling is dat je als reiziger nooit lang hoeft te wachten.’ Ter hoogte van de oude gelijkvloerse kruising lagen 2 sporen, maar ProRail wilde daar graag een derde spoor bij; om in de nieuwe situatie met HFS intensiever gebruik te kunnen maken van het rangeerterrein. ‘Een mooi idee’, legt Titus uit, ‘maar dat zou onmogelijk zijn met de voormalige overweg over de kabelweg. Dan zouden de verkeersbomen vaker naar beneden moeten en zou het verkeer helemaal vastlopen. Bus, automobilisten en fietsers zouden nog vaker en langer vast komen te staan.’

De ruwbouw van de onderdoorgang is inmiddels klaar.

 

Ongelijkvloerse kruising

Met een onderdoorgang onder het spoor wordt dat opgelost. ‘Met een ongelijkvloerse kruising tussen de Contactweg en de Hemweg kunnen trein en het wegverkeer elkaar ongehinderd passeren. Onderstaande foto geeft een beeld: je kijkt vanaf de Nieuwe Hemweg onder het spoor door, waar straks het wegverkeer kan rijden. De weg is daarvoor aan beide kanten van het spoor over een afstand van 200 meter verdiept en uitgegraven. Hij loopt vervolgens onder het spoor door, zoals je op de artist impressions ziet.’

Nieuwe fietsbrug

Voor de fietsroute is een nieuwe fietsbrug aangelegd, over de onderdoorgang heen. ‘De ruwbouw van de onderdoorgang is klaar. Nu gaat de afbouw van start. Op het verbrede fietspad van rood asfalt  komt nog belijning en verlichting.’  17 januari 2022 is de onderdoorgang klaar voor gebruik. De spoorovergang bij de Kabelweg wordt dan definitief gesloten. Het autoverkeer kan dan alleen nog via de onderdoorgang vanaf de Contactweg naar de A10. ´Behalve automobilisten kunnen ook de bus en fietsers gebruik maken van de onderdoorgang.’ Tegelijkertijd wordt ook het fietspad opgeleverd: ‘Dan kunnen fietsers echt weer het spoor kruisen en in alle richtingen hun weg vervolgen.’

Rotonde

Op dit moment wordt nog verder gewerkt aan de omliggende wegen zodat deze goed aansluiten op de nieuwe onderdoorgang. Komend jaar legt de gemeente Amsterdam ook een rotonde aan bij de Contactweg en worden de kruisingen van de Nieuwe Hemweg/A10 aangepast.

Betere doorstroming

Voor de Vervoerregio is het hele project belangrijk, benadrukt Titus. ‘Er hoeft nooit meer een overweg dicht bij de Contactweg; dat gaat de doorstroming sterk bevorderen. Daarom investeren we hier in totaal 8.7 miljoen in.’  In dit project heeft de Vervoerregio een goede samenwerking met de gemeente Amsterdam, de Haven van Amsterdam en ProRail. ‘NS is er ook blij mee, want met het extra spoor kan NS volop gebruik kan maken van het rangeerterrein dat straks vergroot is.’