Afbeelding
maandag 25 maart 2019

Project in de spotlights: de Uithoornlijn

Duco Vaillant

In en rondom Amsterdam wordt door de Vervoerregio Amsterdam gewerkt aan vele projecten om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren. In de nieuwe serie: ‘Project in de spotlights’ zetten we zo’n project in het zonnetje. Vandaag trappen we af met projectmanager Sanne Steyerberg die verantwoordelijk is voor de aanleg van de Uithoornlijn. Samen met de Amstelveenlijn wordt dit de nieuwe Amsteltram waarmee je straks in een keer van Amsterdam Zuid naar Uithoorn kan reizen. Kijk je mee?

Heeft u vragen? Stel ze hier.

20 juni 2019 | 20:17

toemiee

Zijn we nou nóg bezig met speculeren wanneer ie komt? Lijkt mij namelijk meer een probleem dat station zuid straks niet klaar zal zijn voor de lijn

18 juni 2019 | 14:05

n-evo

@Robert Je kan zo bij de VRA aan de slag, bij jou schuift het ook steeds verder op. ?

18 juni 2019 | 13:34

Robert

@n-evo

Nops, maar ik denk echt niet dat deze tram voor 2030 zal rijden… 

18 juni 2019 | 13:27

n-evo

@Robert Verbaast het je nog?

18 juni 2019 | 10:58

Robert

@trolly

Ik heb gelezen dat gemeente Amsterdam het project (i.e. projectmanagement) overgenomen van de vervoerregio..

Een bodemloze put..

Nog een ding:

In 2017: planning eind 2022

In 2018: 2022-2023

In 2019: in 2024

In 2020 waarschijnlijk 2025..!!!

17 juni 2019 | 22:25

trolly

@Robert: Troostende gedachte: de lijn wordt verlengd van de gemeente Amstelveen naar de gemeente Uithoorn, dus de gemeente Amsterdam heeft er hooguit via de vervoersregio mee te maken.

17 juni 2019 | 22:09

Robert

Als de planning op het moment 2024 is , dan krijg je die tram op zijn vroegst begin 2028 in Uithoorn! Dat is altijd zo met zulke planningen met gemeente Amsterdam! Toen ik naar  A’dam verhuisde (rond 2000) was de planning voor Noord/Zuidlijn 2007, wat uiteindelijk in 2018 is geworden , dus een klein verschil van 11 jaar!!

8 mei 2019 | 19:08

Alain

@Alain
Correctie: zomer 2024.

8 mei 2019 | 19:06

Alain

@Rob
Ik heb begrepen dat de Uithoornlijn eind 2024 gaat rijden volgens de huidige planning.

8 mei 2019 | 13:07

n-evo

@Duco Ben benieuwd!

8 mei 2019 | 12:32

Duco

@Allen
Binnenkort plaatsen we een artikeltje over de Uithoornlijn op onze site met de laatste stand van zaken inclusief de planning.

8 mei 2019 | 10:03

Rob

@n-evo Ja je hebt gelijk, had ik erbij moeten vermelden, ik reageerde op dat moment alleen op Jan Meeuwenberg met zijn 2035…..:)

8 mei 2019 | 09:46

n-evo

Ah oké. Het gaat dus om een vermoeden, niet om een feitelijke planning. Hoewel ik je pessimisme snap, is dat wel handig om erbij te vermelden. 

8 mei 2019 | 08:35

Rob

@n-evo De verwachting is dat eind 2022 de Amsteltram naar Uithoorn rijdt. Als “eind 2022” geroepen wordt, dan kun je wel spreken over minimaal 2023. Dan moet alles nog op rolletjes gaan, met de bouw. In veel gevallen (met railprojecten) wordt de opleverdatum niet gehaald, zie bijvoorbeeld Uithoflijn, Hoekselijn….. Vandaar dat ik denk dat het nog wel eens 2024 zal worden.

7 mei 2019 | 17:38

n-evo

@Rob Volgens eerdere planningen zou de lijn uiterlijk 2022 gereed zijn. Nu alweer 1 à 2 jaar later?

7 mei 2019 | 13:24

Rob

@Jan.Meeuwenberg. U zou tenminste een serieus antwoord kunnen geven op deze vraag. Als het mee zit zal de Uithoornlijn in 2023/2024 klaar zijn.

7 mei 2019 | 11:45

Jan.Meeuwenberg.

@Martn: Ongeveer in het jaar 2035. dus nog even geduld.

7 mei 2019 | 09:53

johan siemons

@Alain………niet doen alain . u weet niets ( denk ik zo maar ) van de achtergrond van deze vraagsteller . misschien doet hij wel vreselijk zijn best en durft ‘ie nu zo maar voor het eerst in de openbaarheid te treden .

7 mei 2019 | 06:56

Alain

Nou, dat toelatingsexamen voor D66 wordt wel ieder jaar eenvoudiger, zeg…

7 mei 2019 | 04:49

Martn

@Jan.Meeuwenberg.Hallo mijn heer 

 Ik ben de heer sundermijer. Van. D66 

waarneer wordt er  geweek  an de tram baan in uithoorn 

In wel jaar komt de tram in uithoorn

6 april 2019 | 08:20

Rob

@Jacqueline Ja er blijft een (lokale) bus rijden tussen Uithoorn en Amstelveen busstation. Maar de R-net 347/348 worden opgeheven als de Amsteltram naar Uithoorn gaat rijden.

5 april 2019 | 19:33

Jacqueline

Heb wel eerder gelezen dat er in de toekomst nog wel bussen rijden rondom en in Zijdelwaard in Uithoorn? Bewoners in Zijdelwaard hebben nl. niets aan de tramlijn. Geen halte, te ver weg, vandaar mijn vraag. 

Graag reactie.

5 april 2019 | 08:50

Aland

@Karel

En heb je daarmee een volledige doorrekening gedaan van alle kosten van de uitbeiding met het traject Westwijk – Oude dorp Uithoorn. Daarnaast ook gekeken naar de bereikbaarheid van de drie tramhaltes voor alle inwoners van Uithoorn?

29 maart 2019 | 13:54

Han Schomakers

@Jelles en @ Jesper:

zodra de Amstelveenlijn verbouwd is tot gewone tramlijn, zijn er weer 2 tramlijnen, te weten lijn 5 tussen Van Hallstraat (Westerpark) in Amsterdam en het Binnenhof in Amstelveen (= Amstelveen Stadshart). En… een tweede lijn (die nog geen nummer heeft) tussen station Zuid in Amsterdam en (voorlopig) Westwijk in Amstelveen.

Deze lijn X wordt daarna verlengd naar Uithoorn Centrum, die Amsteltram wordt gedoopt. Welke lijn je dan neemt is minder belangrijk, omdat je onderweg kan overstappen van lijn 5 op lijn X of andersom om het stadshart te bereiken. Aangezien de frequenties van beide lijnen samen best hoog zal zijn, valt het wachten daarom volgens mij reuze mee.

29 maart 2019 | 05:58

n-evo

@Rudie Zal wel puur voor inkortingen zijn bij ontregelingen of werkzaamheden. Dat nooit opnieuw is gekeken naar de opheffing van halte Amstelveen Centrum nadat de Uithoornlijn in beeld kwam is jammer.

29 maart 2019 | 05:51

n-evo

@MKniep Omdat in dezelfde concessie is meegenomen dat bij eventuele vertramming van busvervoer GVB de boel gaat exploiteren. Wel zo efficiënt. R-net is overigens amper meer dan een huisstijl en geen daadwerkelijke vervoerder.

28 maart 2019 | 20:11

Rob

@Rudie Lijkt me niet zinvol en tijdrovend om een tram naar het stadshart te laten rijden, waarna de bestuurder naar de andere cabine moet lopen om dan weer verder te rijden.

Als het inderdaad zo is, dat er een extra boog komt, zou het kunnen, dat bij een stremming van de Amsteltram ri. Zuid, deze afslaat bij het stadshart en daar keert. Passagiers zouden dan via het busstation verder kunnen ri. Zuid met Connexxion.

28 maart 2019 | 18:42

j.siemons

@Rudie…even een ongewone vraag : is dit de rudie die tig jaren geleden op de watergraafsmeerschool heeft gezeten ?

28 maart 2019 | 18:23

Rudie

ik krijg net de bewonersbrief “Werkzaamheden Amstelveen Stadshart”

Daarin staat dat de enkele boog nu voor lijn 5 van het stadshart naar het noorden vervangen gaat worden voor een dubbele, zodat je van het stadshart ook naar het zuiden kunt.

Zijn daar concrete plannen voor?

Lijn 5 zou dus in de toekomst verder door kunnen rijden richting Westwijk met een tussenstop op het stadshart. Is dat de bedoeling? Interessant!

26 maart 2019 | 17:51

Karel

@MKniep Dat van het milieu klopt niet; bussen gebruiken significant meer energie dan trams, omdat de wrijving van luchtbanden veel groter is dan stalen wiel op rails en omdat er meer losse voertuigen nodig zijn om hetzelfde aantal reizigers te vervoeren. Trams zijn hierdoor dusdanig goedkoper in de exploitatiekosten dat “kostenbesparing” één van de doorslaggevende redenen is geweest om de forse investering in aanlegkosten te doen voor de Uithoornlijn, dus het verschil is zeker niet verwaarloosbaar. Elektrische bussen zijn een geweldig alternatief voor normale bussen maar hebben (zelfs als ze op groene stroom rijden) uiteindelijk een veel grotere voetafdruk dan een tram.

26 maart 2019 | 17:26

MKniep

Waarom aangenomen dat het gvb deze lijn gaat exploiteren? Valt niet onder het concessie gebied van Amsterdam en komt toch niet verder dan Zuid. Buitenveldert is ‘overgedragen’ aan Rnet volgens eerdere commentaren. Vrees dat het overige vervoer allemaal ondergeschikt gemaakt wordt aan die tram wat weer meer overstappen betekent. Voor het milieu hoeft het niet, connexxion rijdt al praktisch volledig electrisch.

26 maart 2019 | 11:46

Ferdi

@Jesper: Wat een onzin: Leerlingen van het HWC moeten maar 750 meter lopen en het Amstelveen College 850 meter naar de halte Sportlaan. Dus die MOETEN helemaal niet met de bus.

Daarnaast kan een beetje tiener best fietsen. Over kosten voor de leerlingen gesprongen.

26 maart 2019 | 10:00

Jelles

Geen halte Stadshart? Welke gek bedenkt dit.  Er bestaat al een halte die alleen verlaagd hoeft te worden. 

26 maart 2019 | 09:45

Jesper

Grote historische fout! De Amsteltram rijdt straks met hoge snelheid langs #amstelveenstadshart maar halteert daar niet. Niet alleen dat. Leerlingen van HWC en Amstelveen college moeten nu met
de bus. Route is vele male langer, dus ze doen er ook langer over. Maar
hierdoor lopen de kosten voor de leerlingen ook flink op. Even snel voor
school naar A’dam kan niet meer.

26 maart 2019 | 00:20

Jan.Meeuwenberg.

@Eric: Ach’ ja humor licht op straat zeggen ze toch?
Minder rails op de straat, meer onder de straat, dat verzin ik opeens. (hoe kom ik er toch op?)

25 maart 2019 | 22:43

Eric

@Jan.Meeuwenberg.

Moet ik toch nog om je lachen, met je tandarts!

25 maart 2019 | 21:59

Jan.Meeuwenberg.

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam : Ach’ dat is mooi dat het toch in een museum terecht is gekomen, misschien heb ik dat eerder gemist die informatie.
Het boorwerk bij Den Haag (Rotterdamsebaan) is ook al een tijdje klaar, een mooie ontwikkeling dat er steeds meer onder de grond wordt aangelegd, dat scheelt veel ruimte bovengronds. Dat er nog maar veel geboord gaat worden. (niet bij de tandarts natuurlijk).

25 maart 2019 | 21:10

Jan.Meeuwenberg.

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam: Bedankt voor deze heldere en interessante uitleg, wat natuurlijk al oud nieuws is, maar zeer interessant Amsterdam is er nog lang niet met de uitbreiding van het OV. Ik hoop wel dat ik de bouw van een eventuele Oost/Westlijn mag meemaken, (tussen plannen en uitvoering zit jammer genoeg veel tijd ) Die eventuele Oost/Westlijn wordt nog eens een flinke lange lijn. 18,8km. Hoeveel meters zullen daarvan ondergronds zijn of zijn de details nog niet bekend? En wat ik me nu afvraag waar is het schaalmodel van de Boormachine terecht gekomen?, die ik vaak heb kunnen bewonderen bij het Informatiecentrum, het staat nu toch niet te verstoffen ergens in een kelder? Jammer dat ik geen ruimte heb anders zou ik het wel willen beschermen. ha,ha. Het zou ergens in een museum moeten komen te staan, heeft toch te maken met een stuk geschiedenis van Amsterdam.
Maar ik blijf zeggen dat de mensen die de bouw van de N/Z-lijn hebben kunnen meemaken bofkonten zijn, met zijn interessante bouwfases, rondleidingen, dagen van de bouw (lekker kunnen afzakken naar de boormachine in de starthouding) ” zucht ” dat is nu geschiedenis.

25 maart 2019 | 21:48

Duco

@Jan Meeuwenberg
Een eventuele Oost/Westlijn is niet helemaal uitgewerkt en alles ligt open. Wel kan je zeggen dat het merendeel ondergronds zal zijn. Vooral in de stad ontkom je er niet aan dat je ondergronds gaat, anders past het niet goed in een stad als Amsterdam. Daarnaast zal minimaal een klein stuk bij Schiphol ook ondergronds moeten zijn, al is het maar om de landingsbaan te passeren.

Het schaalmodel van de tunnelboormachine is aan het Amsterdam Museum geschonken. Daar staat deze nu tentoongesteld.

25 maart 2019 | 20:16

Remko

Leuk dat de lijn eindigt bij het mooiste gebouw van Uithoorn.

26 maart 2019 | 18:20

Duco

@Remko
Het is zeker een van mijn favorieten gebouwen in Uithoorn. Een andere favoriet van mij is Het Rechthuis aan de Amstel.

25 maart 2019 | 16:07

Jan.Meeuwenberg.

Een goede zaak, om de lijn door te trekken naar Uithoorn, over hoeveel km gaat dat, wie weet wat er nog meer gaat gebeuren daar in de regio. 

Wat ik me ook afvraag wat voor plannen er nog zijn voor de stad Amsterdam zelf, zoals metro’s of Trams? en wat er in het verleden zoal is bedacht maar geschrapt is.

Nu zijn er plannen voor een Oost/Westlijn  en station Sixhaven, waar wordt er nog meer over gedacht voor de toekomst? Een lijn naar de hoek Haarlem en Hoofddorp zou ook een flinke ontlasting kunnen zijn voor het OV. maar nu vraag ik wel erg veel denk ik.

25 maart 2019 | 19:44

Duco

@Jan Meeuwenberg
Er zijn inderdaad verschillende plannen rondom het metronet. Die zijn hier en hier beschreven.

Als het gaat om het tramnet, naast de Uithoornlijn, wordt ook lijn 26 doorgetrokken naarmate IJburg verder groeit.

Wil je dit bericht delen?