De reiziger bij de hand
Deze grotere pilaren hebben naast de reguliere bewegwijzering bovenaan, in het midden twee digitale schermen met kaartbeelden. ‘Eén van de schermen toont een stadskaart, de andere is een 3D-kaart van het stationsgebied in de kijkrichting van de reiziger. Dat onderdeel is een afgeleide van de knooporiëntatiepuntkaart, KnOP-kaart. Die hebben de Vervoerregio en de Provincie samen vormgegeven – en je ziet hem door de hele regio. Dat concept wilden we als principe voor de herkenbaarheid natuurlijk vasthouden op Amsterdam Centraal’, vertelt Chiel. Hij vervolgt: ‘Met die 3Dkaart kun je richting een bepaald gebouw of punt in de omgeving kijken en je oriënteren. Als je in de lijn naar het Victoriahotel kijkt dan heb je de oriëntatie meteen te pakken. Zo nemen we de reiziger mee aan de hand.’
Schermen toevoegen
De grote zuilen zijn zo opgebouwd dat er op een later moment nog schermen kunnen worden toegevoegd, als dat nodig is, bijvoorbeeld om realtime informatie van binnenuit het station te delen.
Naast de grotere pilaren komen er nog een aantal kleinere zuilen met aanvullende informatie, bijvoorbeeld bij de tramhaltes. Ook aan de IJzijde komen dergelijke pilaren en zuilen, bij het busstation en de IJ-veren.
Leidingen aanleggen
De komende maanden wordt de bestrating op het Stationsplein vernieuwd. Dan worden ook de leidingen aangelegd, die nodig zijn voor de stroom- en informatievoorziening van de grote informatiepilaren. Chiel: ‘Het mooie is dat we samen met onze partners NS/ProRail en de gemeente Amsterdam al een eenduidige en toekomstvaste wayfinding voor het Stationseiland hebben afgesproken. NS heeft binnen het station de wayfinding al aangepast, zodat die goed herkenbaar is voor de reiziger. Binnenkort dus ook op het stationseiland buiten het stationsgebouw.’
Eenduidigheid
Ook op andere stations is of komt er steeds meer een eenduidigheid, zegt Chiel. ´Het gaat nu vooral nog om de combistations – zoals Sloterdijk en Amstelstation – waar zowel metro´s als treinen aankomen. We hebben daar een koppeling gemaakt van de huisstijlen van de gemeente Amsterdam en NS en ProRail, die ook hun eigen stijl hebben. Doordat de huisstijlen en informatie beter op elkaar is en wordt afgestemd, ontstaat er geen overdaad aan informatie, maar ook geen tekort.´ Ook worden de informatiekasten en verkoopmachines op metrostations zoveel mogelijk bij elkaar gezet in plaats van verspreid over het station. Chiel: ‘Zoals bijvoorbeeld nu ook op metrostation Waterlooplein het geval is. Het is niet overal inpasbaar, maar we willen dat wel meer gaan doen.’ Bij metrostations die nu nog geen blauwwitte kubus met R-Netband als herkenningsteken hebben hangen met de letter M, zal deze alsnog worden toegevoegd.